Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Ånglok tillverkade av Ljunggrens
(Stean locomotives built by
Ljunggrens)
av
Erik Sundström & Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
LJUNGGRENS
C. J. F. Ljunggrens Gjuteri och Mek. Verkstad anlades 1861 intill Södra
kanalen i Kristianstad och utvidgades efterhand som tillverkningen av
gjutgods, bränneriutrustningar, ångmaskiner m. m. ökade, särskilt efter
1880, då grundarens son, C. J. Fredrik Ljunggren övertog firman. Är 1890
omorganiserades företaget till Ljunggrens Verkstads AB. På 1910-talet
började en tillbakagång, som 1925 ledde till bolagets konkurs och
nedläggande. Aren 1890—1909 drev Ljunggrens även skeppsvarvet i Karlshamn.
Verkstaden började 1865 leverera järnvägsvagnar och 1875 ång-slupar och
bogserbåtar. En mindre ångdressin tillverkades 1883. År 1891 levererades
till Borås Ångslups AB en ångslup SVANEN, försedd med både propeller och
maskindrivna rälshjul enligt en konstruktion av lektor C. J. Magnell i
Borås, varigenom den kunde passera på ett spår över land förbi vattenfallet
vid Ålgården.
Lok- och vagntillverkningen upphörde
1919 resp. 1923, varefter endast reparationsarbeten och tillverkning av
spårvagnar fortsatte.
Tillverknings-nummer |
Tillverknings
år |
Spår-
vidd |
Axel-
följd |
Järnvägens
signatur |
Lokets
nummer |
Anmärkning, Namn, Littera |
1 |
88 |
891 |
A2 |
ULJ |
|
ångvagn |
2 |
98 |
" |
" |
VB |
|
" |
3 |
99 |
1067 |
1B |
SCJ |
5 |
TROLLE-LJUNGBY |
4 |
00 |
1435 |
1C |
KIJ |
4 |
|
5 |
01 |
" |
" |
" |
2 |
|
6 |
02 |
" |
1B |
CHJ |
8 |
|
7 |
03 |
" |
C |
SJ |
775 |
Ke |
8 |
" |
" |
" |
" |
776 |
" |
9 |
" |
1067 |
1C |
SCJ |
6 |
|
10 |
" |
" |
" |
" |
7 |
|
11 |
05 |
1435 |
1B |
MLJ |
1 |
LIMHAMN |
12 |
04 |
" |
" |
HHyJ |
4 |
|
13 |
06 |
" |
C |
SJ |
866 |
Ke |
14 |
" |
" |
" |
" |
867 |
" |
15 |
07 |
" |
" |
" |
914 |
" |
16 |
" |
" |
" |
" |
915 |
" |
17 |
08 |
760 |
B |
Höganäs |
6 |
|
18 |
" |
1435 |
C |
SJ |
972 |
Ke |
19 |
" |
" |
" |
" |
973 |
2 |
20 |
10 |
" |
" |
" |
1067 |
" |
21 |
" |
" |
" |
" |
1068 |
" |
22 |
09 |
891 |
" |
Vallvik |
1 |
|
23 |
11 |
1435 |
" |
SJ |
1115 |
Ke |
24 |
" |
" |
" |
" |
1116 |
" |
25 |
12 |
760 |
B |
Höganäs |
7 |
|
26 |
13 |
" |
" |
" |
8 |
|
27 |
14 |
891 |
C |
Vallvik |
3 |
|
28 |
" |
1435 |
" |
SJ |
1215 |
Ke |
29 |
" |
" |
" |
" |
1216 |
" |
30 |
15 |
" |
" |
" |
1264 |
" |
31 |
17 |
760 |
B |
Höganäs |
9 |
|
32 |
19 |
600 |
" |
Valleviken |
3 |
|
33 |
|
" |
" |
Östanå |
|
|
34 |
|
1000 |
" |
Björnöya |
1 |
(Norge) |
35 |
|
" |
" |
" |
2 |
(Norge) |
36 |
|
600 |
" |
? |
|
|
37 |
|
" |
" |
Maltesholm |
|
|
38 |
|
693 |
" |
SKB |
10 |
|
Vallvik = Sulfitaktiebolaget Ljusnan, Vallvik—Hå
SKB = Stora Kopparbergs Bergslags AB, Domnarvet—Kvarnsveden
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Retur till ånglok tillverkade i
Sverige innehållsförteckning
© Erik Sundström &Rolf Sten
lok_ljunggren.html senast uppdaterad
2007-10-05
|