Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Ånglok tillverkade av Atlas
(Steam locomotives built by
ATLAS)
av
Erik Sundström & Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
ATLAS AB
Atlas grundades 1873 och var från början inriktat på tillverkning av
järnvägsmateriel. Bland stiftarna var bankmännen A. O. Wallenberg och C. G.
Cervin, bägge starkt engagerade i de svenska privatbanorna. Verkst. direktör
var Eduard Fränckel, tidigare maskindirektör vid SJ.
Atlas övertog omedelbart D. J. Ekenbergs Söners vagnverkstad
i Södertälje, som tillverkat vagnar sedan 1867 och byggde samtidigt nya
verkstäder vid Rörstrand i Stockholm, intill dåvarande Stockholm Norra stn.
Dessa verkstäder togs i bruk 1874, och 1883 köptes Brynäs varv i Gävle.
Atlas bedrev en omfattande vagn
tillverkning, även för export till grannländerna, men vid en nedgång i
sysselsättningen 1888 måste verkstaden i Södertälje och varvet läggas ned.
Bolaget rekonstruerades 1890 som Nya AB Atlas och blev initiativtagare
till och delägare i det 1901 bildade Vagnuthyrningsbolaget.
År 1911 beslöt Atlas att lägga ned vagntillverkningen och
inrikta tillverkningen på tryckluftmaskiner.
År 1917 slogs Atlas samman med AB Diesels Motorer till AB Atlas
Diesel, och ånglokstillverkningen nedlades.
Monteringshallen Atlas AB omkring 1915. Foto från
uppslagsverket Världsindustrien.
Vid en kris 1924 beslöts att lägga ned
verkstaden i Stockholm och flytta verksamheten till Nacka, där Diesels
Motorer haft sina verkstäder intill Sickla stn. Flyttningen fullbordades
1927, varefter området i Stockholm utnyttjades för bostäder, det s. k.
Atlasområdet.
Bland de tidigare loken märks två med
stående panna (för UWHJ och Bläse), två tillverkade på licens från den tyska
firman Hohenzollern (för HHJ och LTJ) samt sju med ostagad eldstad, s. k.
Lentzpanna (tillv.-nr 22,23,24,27,31,32,76). Atlas första lok med
överhettare var tillv.-nr 94 med Cole's överhettare, som endast obetydligt
avviker från den vanliga Schmidtöverhettaren.
Atlas har byggt tio ångspårvagnar för
Stockholm, system Rowan, varav två med maskinboggi från Borsig i Berlin,
samt vagn delen till fyra Rowan-ångvagnar med Nohab-maskineri. Såvitt känt
har lägre tillverkningsnummer än 21 icke använts.
Tillverknings-
nummer |
Tillverknings
år |
Spår-
vidd |
Axel-
följd |
Järnvägens
signatur |
Lokets
nummer |
Anmärkning, Namn, Littera |
|
80 |
1217 |
B |
UWHJ |
|
SVALAN |
|
81 |
1435 |
" |
HHJ |
8 |
BILLESHOLM (hyreslok till 1883) |
|
82 |
" |
B2 |
HHyJ |
1 |
ångvagn (maskin
Nohab 162) |
|
" |
" |
" |
CTJ |
1 |
ångvagn (maskin
Nohab 163) |
|
" |
" |
" |
" |
2 |
ångvagn (maskin
Nohab 164) |
|
83 |
" |
" |
BAJ |
1 |
ångvagn (maskin
Nohab 190) |
|
86 |
" |
B |
LTJ |
5 |
AKTIV |
|
87 |
" |
Bl |
SSB |
1 |
ångspårvagn
(maskin Borsig) |
|
" |
" |
" |
" |
2 |
ångspårvagn
(maskin Borsig) |
|
" |
" |
" |
" |
3 |
ångspårvagn |
|
" |
" |
" |
" |
4 |
" |
|
" |
" |
" |
" |
5 |
" |
|
" |
" |
" |
" |
6 |
" |
|
" |
" |
" |
" |
4 |
" |
|
" |
" |
" |
" |
6 |
" |
|
" |
" |
" |
" |
7 |
" |
|
88 |
" |
" |
" |
8 |
" |
|
" |
" |
" |
" |
9 |
" |
|
" |
" |
" |
" |
10 |
" |
|
" |
891 |
1C |
DONJ |
3 |
NÄS |
|
" |
" |
„ |
" |
4 |
CARLSFORS |
|
" |
" |
" |
" |
5 |
NORRSUND |
|
" |
" |
A1 |
" |
|
MAJORN (ångvagn) |
|
" |
" 1435 |
Al |
HNJ |
|
ångvagn |
|
89 |
" |
B |
Storvik |
|
HAMMARBY |
21 |
92 |
" |
" |
Kjeflinge Sockerbruk
(MBJ
7) |
|
|
22 |
93 |
" |
1B1 |
SSnJ |
1 |
|
23 |
" |
" |
" |
" |
2 |
|
24 |
" |
" |
" |
" |
3 |
|
25 |
94 |
" |
1C-3 |
HNJ |
11 |
|
26 |
" |
" |
" |
" |
12 |
|
27 |
95 |
" |
1B1 |
SSnJ |
4 |
|
28 |
" |
" |
1C-3 |
HNJ |
13 |
|
29 |
" |
" |
" |
" |
14 |
|
30 |
" |
891 |
B |
Bläse |
|
BLÄSE |
31 |
" |
1435 |
" |
Storvik |
|
BJÖRN STARKE |
32 |
96 |
" |
1B1 |
HHJ |
6 |
HYLLSTOFTA |
33 |
97 |
" |
B |
Elfkarleö |
2 |
|
34 |
98 |
" |
C-2 |
BJ |
42 |
|
35 |
" |
" |
" |
" |
43 |
|
36 |
99 |
" |
2B-3 |
HHJ |
15 |
KLIPPAN |
37 |
" |
" |
" |
" |
16 |
PERSTORP |
38 |
00 |
" |
1C-3 |
HNJ |
15 |
|
39 |
" |
" |
" |
" |
16 |
|
40 |
01 |
" |
1D-3 |
SJ |
800 |
Mb |
41 |
1 |
1435 |
1D-3 |
SJ |
801 |
Mb |
42 |
" |
" |
" |
" |
802 |
" |
43 |
" |
" |
" |
" |
803 |
" |
44 |
02 |
" |
Cl |
OHJ |
1 |
|
45 |
03 |
" |
C |
SJ |
765 |
Ke |
46 |
" |
" |
" |
" |
766 |
" |
47 |
" |
" |
" |
" |
767 |
" |
48 |
" |
" |
" |
" |
768 |
" |
49 |
" |
" |
" |
" |
769 |
" |
50 |
" |
" |
" |
" |
770 |
" |
51 |
" |
" |
" |
" |
771 |
" |
52 |
" |
" |
" |
" |
772 |
" |
53 |
" |
" |
" |
" |
773 |
" |
54 |
" |
" |
" |
" |
774 |
" |
55 |
04 |
" |
1C-2 |
OHJ |
2 |
|
56 |
" |
" |
2 |
" |
3 |
|
57 |
" |
" |
2 |
" |
4 |
|
58 |
" |
" |
2 |
" |
5 |
|
59 |
03 |
" |
D |
LKAB |
3 |
|
60 |
04 |
" |
1C1 |
NrSlJ |
10 |
|
61 |
" |
" |
" |
" |
11 |
|
62 |
" |
" |
" |
" |
12 |
|
63 |
" |
" |
1C-3 |
HNJ |
20 |
|
64 |
" |
" |
1C-2 |
" |
21 |
|
65 |
" |
" |
" |
VCJ |
31 |
|
66 |
" |
" |
" |
" |
32 |
|
67 |
05 |
" |
1C-3 |
SJ |
809 |
L |
68 |
" |
" |
" |
" |
810 |
" |
69 |
" |
" |
" |
" |
811 |
" |
70 |
" |
" |
" |
" |
812 |
" |
71 |
" |
" |
" |
" |
813 |
" |
72 |
" |
" |
" |
" |
834 |
" |
73 |
" |
" |
" |
" |
835 |
" |
74 |
06 |
" |
C-2 |
VCJ |
33 |
|
75 |
" |
" |
" |
" |
34 |
|
76 |
" |
" |
1B1 |
SSnJ |
5 |
|
77 |
" |
" |
C |
SJ |
868 |
Ke |
78 |
" |
" |
" |
" |
869 |
" |
79 |
" |
" |
" |
" |
870 |
" |
80 |
" |
" |
" |
" |
871 |
" |
SSB =
Stockholms Södra Spårvägsbolag
LKAB = Luossavaara - Kirunavaara AB
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Retur till historiskt ånglok tillverkade i
Sverige innehållsförteckning
© Erik Sundström &Rolf Sten
lok_atlas.html senast uppdaterad
2009-01-17
|