Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Rullande
Materiel
(rolling stock)
av Rolf
Sten |
|
K, Ka, Kb-loken (Steam engines class
K, Ka, Kb) |
De olika loktyperna vid Statens järnvägar
benämndes från början bara som snälltågslok,
lok för blandade tåg samt större eller mindre
godstågslokomotiv. Genom åren blev de olika loktyperna
alltför många varför man år 1876 införde
litterasystemet med bokstavsbeteckningar som angav vad det var
för typ av lok
De
allra första åren hade man inga speciella godstågslok
utan godset gick i de blandade tågen men efterhand som
godstrafiken ökade blev man tvungen att mer och mer börja
köra rena godståg respektive persontåg.
Kapitelindelning
|
De första K, Ka,
Kb-loken (The
first K, Ka, Kb-engines) (2002-10-04) |
|
Kb-loket nummer 272
"JERNHÖS" under år 1880 (Engine No. 272 year
1880) (1999-11-27) |
|
Tekniska data på
Kb-loken (Technical
data) |
|
|
|
De första
K, Ka, Kb-loken |
1874 öppnades ett konstruktionskontor vid Statens
Järnvägars maskinavdelning. Avsikten var bland annat
att få så många liknande och utbytbara delar
på de kommande lokkonstruktionerna som möjligt.
Den som ledde den här utvecklingen var
överdirektören Fredrik Almgren och bland de första
arbetena var att ta fram konstruktionsritningar för nya
loktyper där man så långt som möjligt skulle
kunna använda samma lokdelar och detaljer.
De första modellerna blev snälltågslok
(C, Ca), lok för blandade tåg (D, Da) samt godståg
(K, Ka). Ångpannan och cylindrarna fick samma dimension.
Totalvikten var densamma för alla typerna, likaså
ångpannans arbetstryck. Armaturer, lagerboxar, fjädrar
och de flesta rörliga maskindelarna var likadana för
alla tre typerna. De tvåaxliga tendrarna var i standardutförande
och användes av alla tre loktyperna. Alla modellerna var
tenderlok med utvändiga cylindrar. Det enda som skilde dom
år det var storleken på drivhjulen samt antalet drivande
axlar.
Godstrafiken vid SJ utvecklades på den här tiden
mycket starkt eftersom allt fler sträckor på stambanorna
färdigställdes och öppnades för trafik. Behovet
av godstågslok ökade.
Under 1875 levererades från Borsig i
Berlin tio stycken sex-kopplade godstågslok med tvåaxliga
tendrar. Loken littrerades som K och fick nummer 215-224. Trots
vissa brister fungerade loken till belåtenhet, till och
med så bra att man beslöt att beställa ytterligare
lok.
Den här gången gick beställningarna
till både Borsig och till svenska tillverkare. Samtidigt
passade man på att göra de konstruktionsförändringar
som man ansåg behövdes. De två viktigaste förändringarna
bestod i att cylinderdiametern ökades samt att ångpannans
diameter och ångrum gjordes något större.
I och med dessa nybeställningar ändrades littreringen
på de första K-loken till Ka och de nya loken fick
littera Kb.
Kb-lok nummer 231 "ERIK" tillverkat av Borsig 1876.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Kb-loken levererades under åren 1876
till 1880 och den första leveransen kom från Borsig
1876. Dessa lok numrerades 229-233.
Året därpå levererade Nydqvist & Holm, i
Trollhättan, ytterligare tre lok vilka numrerades 241-243.
Från Motala Verkstad kom
under åren 1878-1879 loken med nummer 244-254. Där
emellan levererade Nydqvist & Holm, under 1879, loken nummer
263-265. Den sista leveransen av Kb-lok gjorde Motala Verkstad,
under åren 1879-1880. Dessa numrerades som 266-275 och
kom att bli den sista nytillverkningen av denna loktyp. Det var
i den här nummerserien som vi hittar vår "bekant"
nummer 272 "JERNHÖS" (se nedan). Totalt blev det
32 stycken lok tillverkade.
Den här nya typen av ångpanna
blev så lyckad att flera av Ka-loken försågs
med denna panntyp. Det var Ka-loken 215, 216, 219, 222 och 224
som, under åren 1888 till 1902, ombyggdes och därmed
även littrerade om till Kb. På lok 224 byttes både
cylindrar och panna till Kb-typ medan resten av loken bara fick
pannan utbytt.
Totalt kom antalet lok av Kb-typ att bli 37 stycken.
Kvarvarande Ka (K)-lok slopades och skrotades
under åren 1906-1913.
Kb-loken kom att under många år tjänstgöra
i den tunga godstågstjänsten en tjänst som verkligen
"frestade" på materialet. Tiden tog ut sin rätt
och efterhand föll loken för åldersstrecket.
Under åren 1911 till 1920 skrotades alla Kb-lok utom ett.
Det var det första svensktillverkade
loket nummer 241 "Rask" som kom att överleva ända
fram till 1961. Det såldes år 1916 till Storvik Sulfit
AB där det under namnet "Thorestorp" kom att tjänstgöra
fram till skrotning 1961.
Som tidigare nämnts kom K-loken att bli
stilbildare. Flera loktyper med huvudlitterat K kom att utvecklas,
till exempel Kc och Kd .
|
Kb-lok nummer 272 "JERNHÖS"
under år 1880 |
Ibland kan det vara
små detaljer som sätter fantasin i rörelse. Till
exempel en liten mässingskylt på en äldre ånglokslykta,
"S.S. 272". Vad låg bakom dessa siffror. Det
visade sig att S.S stod för Sveriges Statsbanor och 272
var numret på det lok som lyktan had suttit på.
Lyktan
(se vidstående bild) hade alltså suttit på
Sveriges Statsbanors godstågslokomotiv "Jernhös",
Littera Kb nummer 272. Det sex-kopplade loket byggdes av Motala
Verkstad 1879 och hade verkstadens tillverkningsnummer 32.
Beställare av loket var SJ ( på den här tiden
Sveriges Statsbanor ) som, till priset 49 000 kr, fick loket
levererat i början av 1880. Loket "döptes"
till "Jernhös", fick littera Kb och inventarienummer
272.
När det första tjänstgöringsåret
var till ända kunde man konstatera att loket hade varit
i tågtjänst 246 dagar.
Under dessa dagar hade det dragit snälltåg
i 4.2 mil, blandade tåg i 369.2 mil, godståg i 2025.5
mil och som ensamt lok samt i stationstjänst 493.4 mil.
Sammanlagt kom loket att första året
rulla hela 2892.5 mil.
Dessa milsiffror ska ses mot bakgrunden att Sveriges Statsbanors
totala längd var det här året endast 200.3 mil.
För driften under det första
året förbrukade loket 732 kubikfot ( 191.6 m3 ved
till påeldningarna samt 600459 skålpund (255.25 ton)
stenkol till själva eldningen. Kostnaden för bränslet
blev 3065.16 kr.
Under samma tid förbrukades 828.8 skålpund
(352 kg) oljor och 396 skålpund (168 kg) talg. Kostnaden
för detta blev 387.07 kr, putsningsmaterial 102,11 kr samt
för löner (stalltjänsten) 505.69 kr. Förutom
dessa kostnader blev den löpande reparationskostnaden för
första året, 528.65 kr.
Loket kom att i trettio år göra
god tjänst åt sin ägare SJ. Under 1910 togs beslut
att loket skulle avställas och redan året därpå
föll bilan, loket skrotades.
Inte allt gick till förgängelsen.
Så här 90 år senare, vittnar en gammal loklykta
fortfarande om detta loks existens. Tyvärr kan vi inte tala
om VAR på loket som lyktan satt men det torde väl
vara av underordnad betydelse.
Ritning över Kb-lok
|
Tekniska data
på Kb-loken |
Loket |
|
|
|
|
|
Axeltryck i tjänst. axel 2 |
- ton |
Cylinderdiameter. |
419 mm |
Axeltryck i tjänst. axel 3 |
- ton |
Slaglängd. |
559 mm |
Total vikt i tjänst |
34,30 ton |
Hjuldiameter. Drivhjul |
1386 mm |
Materialvikt |
31,50 ton. |
|
|
Adhesionsvikt |
34,30 ton. |
Hjulbas. |
3700 mm |
Dragkraft. |
4,6 Mp |
Med tender. |
9640 mm |
Största hastighet |
60 km/t |
Största längd. |
- mm |
|
|
Största längd med tender |
13298 mm |
Tendern |
|
Panndiameter (invändigt) |
1260 mm |
Hjuldiameter |
1089 mm |
Avstånd mellan tubplåtar |
3260 mm |
Hjulbas. |
2600 mm |
Plåttjocklek i rundpanna |
- |
Största längd |
- |
Ångtryck |
10 kg/cm2. |
Axeltryck axel 1 |
- ton |
Antal tuber. |
162 |
Axeltryck axel 2 |
- ton |
Total eldyta |
81.36 kvm |
|
|
Rostyta |
1.70 kvm. |
Vikt i tjänst |
20.30 ton. |
Pannans vattenrum |
|
Materialvikt |
10.20 ton |
Pannans ångrum |
- |
Kolförråd |
3.0 ton |
Axeltryck i tjänst. axel 1 |
- ton |
Vattenförråd |
8.3 kbm |
Retur till historiskt "rullande" innehållsförteckning
© Rolf Sten
k_loken..html senast uppdaterad
2004-10-30
|