Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Rullande
Materiel (rolling stock)
av Rolf
Sten |
|
I - loken (Steam engines class
I ) |
De olika loktyperna vid Statens järnvägar
benämndes från början bara som snälltågslok,
lok för blandade tåg samt större eller mindre
godstågslokomotiv. Genom åren blev de olika loktyperna
alltför många varför man år 1876 införde
litterasystemet med bokstavsbeteckningar som angav vad det var
för typ av lok
De
allra första åren hade man inga speciella godstågslok
utan godset gick i de blandade tågen men efterhand som
godstrafiken ökade blev man tvungen att mer och mer börja
köra rena godståg respektive persontåg.
Innehållsförteckning
(Gör ditt
val och klicka på den lila pilen.
Make your choic and click at the arrow)
|
I - loken
(I - engines)(2002-04-13) |
|
Tekniska data på
I - loken (Technical data) |
|
Ritning på på
I - loken (Drawing) |
|
De första I-loken |
Bilden ovan visar I-loket nummer 113 "THORSTEN"
i leveransutförande. Foto: SJ:s 50-års historik. |
Kraven på kraftigare lok
i godstrafiken ökade alltmer och man insåg snart att
godstågsloken av littera G inte räckte till. Man måste
snabbt komplettera lokparken med några lok som klarade
tyngre godståg
1872 anskaffades från Beyer, Peacock
& Co 6 stycken godstågslok av kraftigare typ än
G-loken. Loken var avsedda för godstågstrafiken på,
i första hand, sträckan Göteborg - Örebro.
Loken numrerades 113 till 118 och fick
namnen "THORSTEN, HELGE, ROTA, SOTE, INGEBORG, samt HILDING".
Vid litterasystemets införande 1876 fick loken litterat,
I.
Loken var tenderlok och skilde "sig
väsentligen från de förut utförda, i det
att den har utvändiga cylindrar, under det att de äldre
godstågslokomotiven liksom snälltågslokomotiven
hafva invändiga cylindrar. En annan väsentlig skillnad
finnes i axlarnas placering. Då de förut anskaffade
lokomotiven hafva sin bakre axel lagrad bakom eldstaden, har
denna nya typ samma axel lagrad framför eldstaden. Därigenom
blef hjulbasen mycket kort, hvilket förhållande i
förening med de stora utvändigt placerade cylindrarna
gjorde, att dessa lokomotiv hade en benägenhet för
hvad man kallar galoppering och slingring, som när hastigheten
gick upp till mer än 30 km i timmen påverkade spåret
på ett ofördelaktigt sätt.
Beyer, Peacock & Co hade emellertid icke
konstruerat denna lokomotivtyp för statens järnvägar
utan hade utfört den på beställning från
Köln - Mindenjärnvägen i Preussen, och några
vidare lokomotiv af denna typ beställdes ej af statens järnvägar".
Denna mindre lyckade loktyp ersattes, av
förståeliga skäl, så fort som möjligt
av andra bättre konstruerade godstågslok. I-loken överfördes efterhand till växlingstjänst och
försågs då med tvåaxliga tendrar av typ
Aa och B. I samband med den ändrade tjänsten littererades
loken om till littera J.
I statistiken anges de 1890 fortfarande som
godstågslok. De 6 I-loken var det här året i
tjänst 1288 dagar och dessa fördelade sig på
10657 timmar tågtjänst, 1340 timmar stationstjänst
(inklusive växling) samt 19 timmars reservtjänst.
Loken förbrukade 3936 kilo smörjmedel
till en kostnad av 956 kronor och 44 öre. Kostnader för
belysning, putsning och packningar uppgick till 1097 kronor och
24 öre. Kostnader för reparationer uppgick till 19721
kronor och 44 öre.
1914 slopades loken och samtliga lok såldes för
skrotning. Denna skedde 1915 och därmed var denna loktyp
borta. Inget lok finns bevarat.
|
Tekniska data på
I-loken |
Loket |
Cylinderdiameter |
457 mm |
Axeltryck i tjänst. axel 2 |
11,3 ton |
Slaglängd. |
610 mm |
Axeltryck i tjänst. axel 3 |
11,2 ton |
Hjuldiameter. Drivhjul |
1389 mm |
Total vikt i tjänst |
33,7 ton |
Hjuldiameter. Löphjul |
- |
Materialvikt |
30,5 ton. |
Hjulbas. |
3226 mm |
Adhesionsvikt |
33,7 ton. |
Största längd. |
8167 mm |
Dragkraft. |
6000 kg |
Panndiameter (invändigt) |
1244 mm |
Längd lok + tender |
14107 mm |
Avstånd mellan tubplåtar |
4277 mm |
Tillåten hastighet |
60 km/t |
Plåttjocklek i rundpanna |
13 mm |
Tender (3-axlig) |
Ångtryck |
10 kg/cm2. |
Hjuldiameter |
1088 mm |
Antal tuber. |
170 |
Hjulbas |
3352 mm |
Total eldyta |
107,49 kvm |
Längd |
- |
Rostyta |
1,41 kvm |
Vikt i tjänst |
20,9 ton |
Pannans vattenrum |
3,20 kbm |
Materialvikt |
10,2 ton |
Pannans ångrum |
1,40 kbm |
Kolförråd |
3,0 ton |
Axeltryck i tjänst. axel 1 |
11,2 ton |
Vattenförråd |
7,7 kbm |
|
Ritning på I-loken
(Drawing I-engines) |
Ovanstående ritning visar SJ I - lok i det utförande
som dom hade mot slutet av sin verksamhetstid, när dom användes
som växlingslok, och hade försetts med tvåaxliga
tendrar. Mot slutet fick dom littera J. |
Retur till historiskt "rullande" innehållsförteckning
© Rolf Sten
i_loken..html senast uppdaterad
2012-05-03
|