Logo OKBv rullande materiel

Elektrolok SJ D (Du, Dk) 432
D432 gör rundgång i Kilafors 1995-95-13  inför fortsatt resa mot Söderhamn. Resan ingick i arrangemanget "459 kilometer järnväg".

D432 gör rundgång i Kilafors 1995-95-13  inför fortsatt resa mot Söderhamn. Resan ingick i arrangemanget "459 kilometer järnväg". Foto: Rolf Sten

Ägare OKBv  1986 (andelsägt)
Tillverkat av Motala Verkstad och ASEA1936
Tillverkningsnummer 818/882
Dragkraft 160 kN
Tjänstevikt 80,4 ton
Max. axeltryck 17 ton
Adhesionsvikt 51 ton
Löb 13 m
Sth 100 km/tim
Används som driftslok
Tåg 150 2006-09-09. OKBv Dk 432 med persontåg anländer till Kolforsen. Närmast loket går OKBv resgodsvagn F5
Tåg 150 2006-09-09. OKBv Dk 432 med persontåg anländer till Kolforsen. Närmast loket går OKBv resgodsvagn F5. Foto: Christer Lundquist.
Loket finns sedan 2012 hos Sveriges Järnvägsmuseum. I stället har OKBv från Sveriges Järnvägsmuseum övertagit Da 620.


Elektrolok SJ Hg2 755 (Tid litt SDJ Hg 503)
Hällnäs 2002-05-04. OKBv tjänsteåg Luleå (Notviken) - Sundsvall (Svartvik) gör uppehåll för förbigång av södergående stålpil.
Hällnäs 2002-05-04. OKBv tjänsteåg Luleå (Notviken) - Sundsvall (Svartvik) gör uppehåll för förbigång av södergående stålpil.  SJ Hg2 755, OKBv sovvagn SJ WL3 4563, OKB BC0 55, OKB BCort 73, Hjälpvagnen, ångloket B 1287 (i transport efter hjulsvarvning) samt SJ B8 3080. Foto: Rolf Sten

Ägare OKBv 2008
Tillverkat av NOHAB – ASEA 1948
Loket ingår den första serien Hg-lok
Ursprungligen utväxlat för 90 km/tim, 1958-1959 ombyggt till 80 km/tim
Transformatoreffekt 1000 kVA (andra serien 1600 kVA)
Sekundärspänning 655 V (andra serien 716 V)
Dragkraft 185 kN
Tjänstevikt 63,6 ton
Max. axeltryck 16,1 ton
Adhesionsvikt 63,6 ton
Löb 12,5 m
Driftslok med ATC-anläggning
Sth 80 km/tim
Används som driftslok

 

Backa till sidans början. Back to page top

Åter till innehållsförteckningen. Return to table of content


Färglinje

Senaste uppdatering 2013-03-29
av Redaktören: Rolf Sten