Diesellok / lokomotorer
SJ T21 nr 77
2007-07-23. OKBv T 21 nummer 77 på väg med återlämnade vagnar vilka
har varit utlånade i samband med årets stora scoutträff i Skåne.
Växlingsrörelsen är strax framme vid vägkorsningen i Svartvik (vid OKBv
lokstall/verkstad) Foto: B Svalstedt.
Ägare OKBv
Linjelok
Tillverkat av MAK 1957
Tjänstevikt 56,8 ton
Max. axeltryck 14,2 ton
Sth 80 km/tim
Löb 5,6 m
Driftsdugligt
SJ T21 nr 81
OKBv T 21 nummer 81 framför magasinet i Svartvik. Foto: Rune Lindgren
Ägare OKBv
Linjelok
Tillverkat av MAK 1957
Tjänstevikt 56,8 ton
Max. axeltryck 14,2 ton
Sth 80 km/tim.
Löb 5,6 m
Loket avställt
Zm 50 nr 100
(Tidigare littera: AB Trafikförbundets
verkstäder 1, SJ Zm 50)
Zm 50 i Svartvik. Foto: Rune Lindgren
Ägare OKBv (1984)
Tillverkad år 1931 av AB Slipmateriel, Västervik.
Ägd av Trafikförbundets verkstad (OKB/UGJ) i Gävle 1931 - 1933, SJ 1933
- 1946, AGV 1946 – 1956, Kockums Söderhamn 1956 - 1984.
Tjänstevikt 8 ton
Axeltryck ? ton
Motor: ej original, troligen Fordson diesel 4 cyl, hk – okänt.
Kraftöverföring Kedjedrift, manuell osynkroniserad växellåda
Löb: 4,9 m
Sth 35 km/tim
Avställd
Historik:
Lokomotorn tillverkades av AB Slipmateriel Västervik (Typ 8), hade
tillverkningsnummer 100 och levererades till Trafikförbundets Verkstäder
i Gävle 1931. Detta bolag ägdes gemensamt av Ostkustbanan och Uppsala-
Gävle Järnväg. Loket ägdes av SJ 1933-1946, samt av AGV 1946-1956, då
det såldes till en verkstad i Söderhamn. Loket hade under SJ tiden
littera SJ Zm 50.
Lokomotorn hade vid leveransen en fyrcylindrig vattenkyld Fordsonmotor
på 24/31 hästkrafter. Den startades på bensin, men kunde sedan köras med
fotogen, lättare råolja eller en blandning av sprit och råolja.
Växellådan var av Bjurströms egen konstruktion (Fyra växlar i vardera
riktning). Bränsletanken rymde 80 liter. Dragkraften på plan bana var
upp till 200 ton.
Uppgifterna kommer från boken "Bjurström- Lokomotorer" (SJK
småbaneavdelning).
Lokomotorn har ej kvar originalmotorn. Denna är utbytt mot en
4-cylindrig Fordson Diesel på troligtvis 54 hästkrafter.
Växellådan är troligen original.
Maskinellt är lokomotorn i bra skick. Den provkördes senast våren 2007.
Uppgifterna nedtecknade av: Christopher Lindgren OKBv
SJ Z3 284
Z3 284 framför lokstallet i Svartvik våren 1989. Foto: Håkan Rydfjord
Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”
Ägare Sveriges Järnvägsmuseum, deponerad hos OKBv.
Tillverkat av KHD 1953
Tjänstevikt 20 ton
Löb 7.6 m
Tjänstevikt 20 ton
Sth: 55 km/t
Lokomotorn är avställd.
SJ Z43 nr 463
Z43 463 framför lokstallet i Svartvik. Foto: Rune Lindgren
Ägare OKBv
Tillverkad KVAB Kalmar 1959
Tjänstevikt 20 ton
Adhesionsvikt 20 ton
Max. axeltryck 10 ton
Löb 8,8 m
Sth 55 km/tim
Avställd.
SJ Z 49 154
Z49 154 vid lokstallet i Svartvik. Foto: Rune Lindgren. Foto: Rune
Lindgren
Ägare OKBv
Tillverkat av KVAB Kalmar 1952
Tjänstevikt 20 ton
Löb 8,8 m
Sth 55 km/tim
Driftsdugligt
LKAB 1
LKAB 1 i Svartvik 2002-05-05. Inväxling i uppställningshallen av
sovvagnen och Hg-loket efter tjänsteresa till Luleå. Foto: Rolf Sten
Ägare OKBv (1991)
Dieselhydrauliskt boggilok drivande på alla axlar. Axelföljd BoBo.
Tillverkat av Hägglunds och söner AB Örnsköldsvik 1958
2 Scania-Vabis dieselmotorer D 643
Tjänstevikt 52 ton
Dragkraft 20 ton
Löb 11,7 m
Sth 27 km/tim
Avställt.
Sundsvall Central augusti 1991. LKAB 1 anländer efter en lång och
långsam transport från Kiruna. Foto: Rolf Sten
DEL 60
Ägare OKBv
Tillverkad av Oskarshamns varv 1958
Motor: Scania Vabis D 812, 150 hk
Dieselelektrisk drivning
Generator: ASEA DA16 70 KW 600 V
Banmotorer: ASEA Lj52 30 KW
Tjänstevikt 25 ton
Löb 7,8 m
Sth 20 km/tim
Avställt.
Senaste uppdatering
2013-03-29
av Redaktören: Rolf Sten
|