Logo OKBv rullande materiel

OKBv ånglok

OKB H 24 (Tid litt SJ Oka 1509 – SJ A3 1509)
Lokstationen i Sundsvall 1977-05-16. H24:an på väg ut på sin första provkörning inför höstens stora jubileumsresa på Ostkustbanan.
Lokstationen i Sundsvall 1977-05-16. H24:an på väg ut på sin första provkörning inför höstens stora jubileumsresa på Ostkustbanan. Foto: Rolf Sten

Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”
Ägare OKBv  (1978)
Tillverkat av Motala Verkstad 1928
Dragkraft 7,5 Mp
Tjänstevikt 97,5 ton
Adhesionsvikt 40,5 ton
Löb 17,7 m
Sth 90 km/tim
Loket har renoverats under senare år och deltog i ”Järnvägen 150 år” 2006.
Används som driftlok
Storlien 1985-06-19. H24 klar att dra hem tomtåget till Sundsvall efter att har kört chartertåget "Baltic steam safari" Sundsvall - Storlien.
Storlien 1985-06-19. H24 klar att dra hem tomtåget till Sundsvall efter att har kört chartertåget "Baltic steam safari" Sundsvall - Storlien. Foto: Rolf Sten

SJ B 1287
Lokstallet i Svartvik 1991-07-05. B 1287 görs i ordning i för sin premiärresa i OKBv tjänst, resan till Fallens dag.
Lokstallet i Svartvik 1991-07-05. B 1287 görs i ordning i för sin premiärresa i OKBv tjänst, resan till Fallens dag. Foto: Rolf Sten

Ägare OKBv (1991)
Tillverkat av Nydqvist & Holm 1916
Dragkraft 9,6 Mp
Tjänstevikt 116,8 ton
Adhesionsvikt 47,7 ton
Löb 19,5 m
Sth 90 km/tim
Används som driftlok
Långsele 1994-09-17. Firandet av Härnösand - Sollefteå Järnväg 100 år ska till att börja. B 1287 svarar för dragkraften.
Långsele 1994-09-17. Firandet av Härnösand - Sollefteå Järnväg 100 år ska till att börja. B 1287 svarar för dragkraften. Foto: Rolf Sten

B4 nr 1513 (Tid litt UGJ Bb nr 32 – SJ OKb nr 1511 – SWB B nr 93)
Ljusdal 1987-07-16. B4 1513 passerar Ljusdal på väg till Gävle och Sveriges Järnvägsmuseum för att senare visa upp sig på höstens museidag.
Ljusdal 1987-07-16. B4 1513 passerar Ljusdal på väg till Gävle och Sveriges Järnvägsmuseum för att senare visa upp sig på höstens museidag. Foto: Rolf Sten

Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”
Ägare Sveriges Järnvägsmuseum, deponerat hos OKBv 1986.
Detta är det enda kvarvarande loket i Sverige av fyrcylindrig typ med enkel expansion.
Loket återlämnades till Sveriges Järnvägsmuseum 2012.

Tillverkat av Nydqvist & Holm 1926
Dragkraft 9,0 Mp
Tjänstevikt 107 ton
Adhesionsvikt 48 ton
Löb 17,9 m
Sth 90 km/tim
Loket avställt

Linjen mellan Selånger och Klökan 1994-07-10. B4 1513 med tomtåg på väg mot Långsele inför helgens Fallens Dag.
Linjen mellan Selånger och Klökan 1994-07-10. B4 1513 med tomtåg på väg mot Långsele inför helgens Fallens Dag. Foto: Rolf Sten



OKB E nr 6  (Tid litt SJ E nr 1330)
Ingår i ”Bevarandeplan för järnvägsfordon”
Ägare OKBv 1991 (andelsägt)
Tillverkat av Vagn & Maskinfabriken 1917 Tillverkningsnummer 239
Genomgår långsiktig revision
Dragkraft 9,0 Mp
Tjänstevikt 83,6 ton
Adhesionsvikt 50 ton
Löb 16,7 m
Sth 65 km/tim
Driftlok

OKB E 6 i Gävle Södra 1 november 1926Bilden visar OKB E6 som den 1 november 1926 står berett att avgå med invigningståget på delsträckan Gävle - Söderhamn. Bilden är tagen på Gävle.
När OKB förstatligades 1933 återkom loket till SJ där det fick tillbaka sitt gamla nummer E 1330. När ångloksdriften upphörde vid SJ på 1960-talet placerades loket i den så kallade beredskapsreserven. Det plastades in och ställdes i "torrluft" i något av de lokhus som fanns utplacerade i Sverige. När ångloksreserven slopades i slutet av 1980-talet begärde OKBv att få överta just detta lok. Alternativet var skrotning. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.

 

 


Backa till sidans början. Back to page top

Åter till innehållsförteckningen. Return to table of content


Färglinje

Senaste uppdatering 2013-03-29
av Redaktören: Rolf Sten