|
SPÅRVIDDER
 |
Välkommen
till sidan om spårvidder. Här kan Du läsa om
de händelser som ledde fram till begreppet järnväg
och varför just 1435 mm kom att bli det vi idag kallar för
"normalspår". Det bör påpekas att
det här bara handlar om en övergripande generell beskrivning
av spårviddernas uppkomst. Ämnet är i sig så
stort att att det skulle gå att skriva långa detaljerade
avhandlingar. För den som vill ha en djupare insikt hänvisas
till annan litteratur.
Källhänvisning:
Faktaunderlaget kommer, om inte annat anges, från bokverket
"De tekniska vetenskaperna, avdelning Väg- och vattenbyggnader
Band 3 Järnvägar" Utgiven 1929 av Albert Bonniers
förlag.
 |
Vad är spårvidd? |
 |
Vägen till järnväg |
 |
Det liknar räls |
 |
1435 mm "Normalspår" |
 |
Normalspår kontra smalspår |
 |
Spårvidder i olika länder |
 |
Spårvidder i Sverige
år 1930 |
|
Vad ligger i begreppet
spårvidd? En förklaring är kanske på sin
plats? |
Spårvidd mäts på rakspår och är
det normala avståndet mellan rälernas farkanter, det
vill säga rälshuvudenas, mot spårets mittlinje
vända sidor, mätt 14 mm under rälshuvudenas överkanter.
De olika spårvidder som
finns delas in i tre begrepp:
1. Normalspår.
Järnvägar som har en spårvidd på 1435 mm
(4 fot 8½" tum
engelskt mått).
2. Bredspår.
Järnvägar som har större
spårvidd än 1435 mm.
3. Smalspår.
Järnvägar som har mindre spårvidd
än 1435 mm.
|
Vad var det som ledde fram
till järnvägar och varför blev just 1435 mm den
"normala spårvidden"? |
I de engelska och tyska
gruvdistrikten hade redan på 1500-talet spårsträngar
av trä lagts ut i vägarna för underlättande
av fordonens framförande.
Omkring 1620 fanns det i Newcastles
gruvdistrikt spårsträngar nedsänkta i vägplanet
och utlagda på tvärsliprar. Spårsträngarnas
spårvidd motsvarade de använda fordonens hjulavstånd.
På en del håll försågs spårsträngarna
med kantlister för att underlätta fordonens styrning.
Försök gjordes att öka spårplankornas livslängd
genom att sko dom med plattjärn.
Nästa steg i utvecklingen
kom 1767 då gruvägaren Reynold i Coalbrokendale lät
gjuta rännformade järnstycken, 6 fot långa, 4½
tum breda och 11/4 tum tjocka. Dessa järnstycken
av gjutjärn sattes fast ovanpå spårplankorna.
De här arrangemanget var tänkt som ett provisorium
men visade sig så bra att det snabbt fick efterföljare.
Det börjar likna räls
1776 kom en utveckling av Reynolds rännskena, Currs vinkelskena,
6 fot lång och med en uppstående kant på spårstångens
utsida, utlagd på samma sätt som den tidigare rännskenan,
ovanpå spårplanken.
Eftersom dessa konstruktioner var
i nivå med vägen blev det ofta problem med att jord,
grus mm samlades på rälsen. Dessutom var det möjligt
för andra,obehöriga fordon med ungefär rätt
avstånd mellan hjulen, att använda sig av dessa spårsträngar.
För att komma till rätta
med dessa problem konstruerade Yessop 1789, för en bana
i Leicestershire, en päronformad räls. Från början
jämnhög, senare fiskbuksformad. Rälsen lades ut
på stenplintar och över vägplanet.
För fordonens styrning ordnade man med flänsar på
hjulens insidor och nu kan man säga att järnvägen
framträder som en självständig transportled.
Avståndet mellan de yttre vertikala flänsarna i Currs
spårbana var 5 fot eller 1524 mm. Detta motsvarade de vanliga
landsvägsfordonens breddmått. Mätte man spårsträngarnas
innerkanter blev det 4 fot 6 tum eller 1372 mm.
Det här måttet,1372
mm, använde Yessop på sina järnvägar.
Stephenson använde samma mått på sina järnvägar
vid Killingworth och Hetton. Av maskintekniska skäl ökade
han senare spårvidden med 2½ tum till 4 fot 8½
tum motsvarande 1435 mm.
1435 mm "Normalspår"
Det här spårviddsmåttet,
1435 mm, kom snabbt att sprida sig. Mest breodde det på
att vid järnvägarnas begynnelse levererades de flesta
lokomotiven från Stepensons verkstäder i Newcastle.
På en konferens i Bern 1886 blev Stephensons spårvidd
fasställd som normalspårvidd.
Innan detta beslut fattades fanns
de många som hävdade en annan spårvidd. Brunel,
som 1838 påbörjade bygget av Great Western Railway,
hävdade att spårvidden borde ökas för att
därigenom höja järnvägarnas lastkapacitet.
Genom hans ståndpunkt byggdes den omnämnda järnvägen
med en spårvidd på 7 fot motsvarande 2135 mm.
Andra järnvägsbyggare
valde andra spårvidder. Detta ledde till att det i England,
vid en viss tidpunkt, fanns upp till ett sjuttiotal olika spårvidder
representerade. Allt mellan 597 mm och 2135 mm ( 1 fot 11½
tum till 7 fot).
I England bestämde man sig
1846. Huvudbanornas spårvidder i England och Skottland
skulle vara 1435 mm.
USA bestämde att huvudbanornas
spårvidd skulle vara 4 fot 9 tum motsvarande 1448 mm.
I Frankrike bestämde man att
huvudbanorna skulle ha en spårvidd på 1500 mm. Det
måttet var räknat från de båda rälernas
mittlinjer.I praktiken kom den franska spårvidden att variera
mellan 1430 och 1450 mm, allt beroende på rälshuvudenas
bredd.
|
Fördelar och nackdelar
mellan normalspår och smalspår |
De stora fördelarna med normalspåret
är:
- Högre lastkapacitet per tåg.
- Loken kan byggas med stor dragkraft och vagnarna kan bära
större laster.
- Lok och vagnar får en stadigare och bekvämare gång.
- Tågen kan köra snabbare vilket ger kortare restider
och större utnyttjande av lok och vagnar.
Smalspårets fördelar kan
sammanfattas enligt följande:
- Byggnadskostnaderna blir lägre speciellt om man ska ta
sig fram i kuperad terräng. Behövligt utrymme för
banvallen är lägre och kurvorna kan göras skarpare.
- Även kostnaderna för lok och vagnar blir betydligt
lägre.
Den största nackdelen, om man jämför
mellan Normalspår och Smalspår, var omlastningarna
av godset mellan banor av olika spårvidd.
För att minska denna nackdel byggdes maskinella hjälpmedel
på omlastningsstationerna. Även så kallade överföringsvagnar
började att användas. På dessa kunde den andra
järnvägens vagnar transporteras utan omlastning.
Trots dessa förbättringar har
andelen smalspår i Sverige stadigt reducerats sedan slutet
av 1940-talet.
Av det svenska smalspåret är det
i dag bara Roslagsbanan i Stockholmsområdet som fortfarande
är i kommersiell drift. Dess spårvidd är 891
mm (3 svenska fot).
Övriga kvarvarande delar
av det svenska smalspårsnätet drivs idag av ideella
järnvägsföreningar.
|
Nedanstående
tabell (från slutet av 1920-talet) visar vilka huvudsakliga
spårvidder som förekommer och har förekommit
i olika länder. Tabellen
kommer från bokverket "De tekniska vetenskaperna,
avdelning Väg- och vattenbyggnader Band 3 Järnvägar"
Utgiven 1929 av Albert Bonniers förlag. |
Bredspår |
Länder |
1676 mm |
Argentina, före detta Brittiska Ostindien, Chile |
*1668 mm |
Portugal, Spanien |
1601 mm |
Australien, Brasilien, Irland |
1524 mm |
Finland, Panama, Ryssland |
Normalspår |
|
1435 mm |
Belgien, Bulgarien, Dannmark, England, Frankrike, Italien,
Jugoslavien, Holland, Luxemburg, Norge, Rumänien,
Schweiz, Sverige, Tjeckoslovakien, Tyskland, Ungern, USA,
Österrike.
Argentina, Canada, Cuba, Mexiko, Peru
Kina, Turkiet, Thailand
Algeriet |
Smalspår |
|
*1217 mm |
Sverige och Storbritannien |
1093 mm |
Sverige |
1067 mm |
Belgien, Holland, Norge, Sverige
Brasilien, Venezuela
Japan, Java, Sumatra
Egypten, Kongo, Sydafrika (även kallat för Kapspår)
Australien |
1050 mm |
Hedschas, Syrien |
*1000 mm |
Belgien, Dannmark, Frankrike, Grekland, Italien, Portugal,
Spanien, Schweiz
Argentina, Bolivia, Brasilien, Chile
före detta Brittiska Ostindien, Burma, Thailand, Malaysia.
Algeriet, Kamerun, Kongo, östra Afrika |
*950 mm |
Italien, Eritrea |
*914 mm |
Hela världen, bland annat Colombia, Centralamerika,
Cuba, Colorado. |
*900 mm |
Industribanor i hela världen |
891 mm |
Sverige |
802 mm |
Sverige |
*785 mm |
Östeuropa |
760 mm |
Jugoslavien, Ungern, Österrike |
*762 mm |
Hela världen, bland annat Indien, Österrike,
Bosnien, Cuba. |
*750 mm |
Norge, Ryssland, Tyskland
Mexiko
Egypten
Gruvspår hela världen inklusive Sverige |
*700 mm |
Industrispår i olika länder |
*610 mm |
Hela världen |
*600 mm |
Hela världen |
597 mm |
England (Wales) |
*500 mm |
Industrispår i olika länder |
*483 mm |
Några industribanor i Storbritanien |
* = Tillägg & ändringar gjorda av webbredaktören
efter diverse påpekanden av i ämnet insatta personer.
Spårvidder i Sverige år
1930
Avser järnvägar öppnade
för allmän gods- och persontrafik. Källa: Svensk
järnvägsstatistik
Spårvidd |
Kilometer |
1435 mm normalspår |
13027,1 kilometer |
1093 mm smalspår |
58,9 kilometer |
1067 mm smalspår |
531,4 kilometer |
891 mm smalspår |
2928,6 kilometer |
802 mm smalspår |
79,8 kilometer |
600 mm smalspår |
183,8 kilometer |
Summa totalt |
16809,6 kilometer |
© Rolf Sten
faktat1.htm senast uppdaterad 12 november 2000 av Rolf
Sten
|