Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
"Söder
om landsvägen"
En artikel
om före detta Börringe - Östratorps Järnväg
saxad ur tidningen Signalen 1950
Text
och foto av Thord Olsson |
Sveriges sydligaste järnvägsstation är Östratorp,
belägen nära intill Smygehuk i en typiskt skånsk,
burgen slättbygd, 1.574 km från riksröset Koltajaure
i norr. Stationen utgör ändpunkt på den 22 km
långa före detta privatbanan från Börringe
och skall snart ändra namnet till Smygehamn.
Bakom denna turistiskt betonade skylt ligger socknens lilla
fiskehamn med 15 fiskebåtar och 3 trålare. Annars
är jordbruket huvudnäring och ger rika skördar
- inte minst betor och raps.
Söder
om landsvägen i ordens riktiga bemärkelse ligger den,
Östratorps järnvägsstation, landets sydligaste
nära vid udden Smygehuk och ändpunkt för en liten
22-kilometersbana från Börringe. En tvåvånings
tegelbyggnad i en burgen bygd som är typisk skånsk:
en flack och vid slätt, accentuerad av vitrappade, välmående
bondgårdar och hårt tuktade, gamla pilar efter vägarna.
Men där har också en ny era brutit fram. Invid det
asfalterade genomfartsstråket till Trelleborg, som snuddar
stationen, växer upp moderna villor och sommarstugor och
på det täta vägnätet har en livlig buss-
och lastbilstrafik medfört kännbar konkurrens för
järnvägen. Annat var det förr, då BÖJ
-förstatligat år 1941 -hade nästan monopol på
alla större transporter genom Wemmenhögs vackra, mångbesjungna
härad, som inte bara är pannkaksfält och linjeraka
horisonter utan norrut veckats i mjukt välvda backar. Järnvägen
har också ett par ganska skarpa stigningar, som kan vara
svåra nog att forcera vintertid med tjocka snödrivor.
Ty i detta kustband regerar kung Bore ibland nästan lika
strängt med fruktansvärda snöstormar som i Östratorps
nordligaste motpol, Vassijaure. Fast kylan brukar inte knäppa
till lika
bitande
vasst och någon jämförelse med riksgränsbanestationens
isolering från yttervärlden saknas helt.
Bilden till vänster: Åtta tåg går varje
dag. Ångloken är enmansbemannade, vilket gör
tjänstgöringen särskilt krävande. Här
"vattnas" ett lok i Östratorp av stk Nils Larsson,
som delar sin tid mellan ta och ma.
Med första tåget från Börringe, ett litet
tanklok och en tredjeklassvagn, kommer vi dit en kulen dag i
slutet av februari. Det är måndagsmorgonstilla på
stationen: bara 3-4 passagerare kliver av, en postsäck och
några ilgodsslådor lossas. I det silande grå,
melankoliska regnet tuffar loket till det gamla lokstallet för
att "vattnas" av 58-årige stations-karlen Nils
Larsson och släpper ut rusångmoln som länge vägrar
att upplösas i den råa luften. Klimatet bestäms
av havet intill: om vintern en väldig, fuktdunstande vattenreservoar
men om sommaren fösande svalkande vindar medan man kanske
längre in i landet svettas i hettan. Och från östersjöstranden
några stenkast bort kommer nu en genomträngande kall
och fuktig blåst, sövande vågbrus och frän
tångdoft. Tjockan har tätnat, sikten krympt och halva
kilometern längre västerut blixtrar Smygehuks kritvita
fyrtorn med mistsignalernas långdragna uuuh pådraget.
Kommunen heter också Östra Torp
och där
bor
c:a 750 invånare, mest bönder på medelstora
jordbruk om 50-talet tunnland. Den feta jorden ger rika skördar,
inte minst av sockerbetor och raps. Under senare år har
man alltmera övergått till odling av de oljehaltiga
växterna, som nu i barvintern rutar in landskapet i grågröna,
krusrandiga lapptäcken.
Bilden till vänster: Styckegodset utgöres mest av
fisk, ibland 30-40 lådor per dag. Största inkomsterna
ger dock betkampanjen under oktober-november, då stationen
avsänder och tar emot c:a 700 vagnar.
Fisket är även en ganska viktig näringsgren
och i den lilla hamnen, som vid sin tillkomst år 1918 genom
en östlig pir förlängde landet 15 m. åt
söder, ligger ett 15-tal fiskebåtar och 3 trålare.
Men detta hindrar inte att partiförsäljaren under dåliga
fångperioder för att tillgodose sina partikunder på
landsbygden tar fisk per järnväg ända från
Göteborg!
Men en renodlad jordbrukskommun är inte Östra Torp.
Man siktar på att dra till sig småindustri utöver
den moderna ,kalk- och murbruksfabrikation som redan finns. Det
är också för en järnvägsman intressant
att konstatera att skorstenarna i en ny, stot- kalkugn härstammar
från den nedskrotade färjan "Malmöhus".
Någon stillsam idyll vill inte Östra Torp vara. Det
har på sistone bli vit ett allt populärare turistmål.
Ett trivsamt strandhotell i Bedinge, givetvis Sveriges sydligaste,
drar varje sommar hundratals gäster till sitt havsbad och
en golfbana som har rykte om sig att vara landets vackraste.
En liten socken med naggande framåtanda finns här
alltså och avspeglar sig på järnvägsstationen.
- Det är fullt upp året runt, menar stationsmästaren
Johan Reinhold Andersson, som skall pensioneras den 1 april och
tillsammans med 32-årige stationskarlen Nils Einar Larsson
sköter de expeditionella göromålen.
- Det går åtta tåg om dagen, fyra i vardera
riktningen mellan Östratorp och Börringe, samtliga
med enmansbemanning på loken. Inga godståg, bara
blandade. Styckegodset är mest fisk, sill och torsk, ända
till 30-40 lådor om dagen, och så tillkommer en hel
del lantmannaprodukter. Arbetsammaste tiden är under betkampanjen
i oktober-november, då stationen förstärkes med
ytterligare en stationskarl på expeditionen och fyra extramannar,
två tågbefälhavare och tvåarbetsbiträden.
15 vagnar om dygnet kan det bli härifrån, tre avgående
tåg med betor till sockerbruket i Jordberga och tre ankommande
med betmassa. I höstas skickades iväg 474 vagnar om
6.804 ton och anlände 231 vagnar med 2.870 ton, så
nog har vi känning av betkampanjen.
- Poststation har vi också. Omsättningen är
ungefär 21/4 miljoner kronor om året, ganska mycket
god tanke på att det är bara 300 hushåll här.
Men likviderna för betor och raps gör sitt; En lådbrevbärare
sköter distributionen i ytterområdena; annars hämtar
man posten själv på stationen. Kontakten med befolkningen,
inom parentes sagt mycket präktiga människor, är
så bra som det bara kan bli på ett litet samhälle.
Att hålla hårt på formaliteterna går
ju inte an utan vi försöker vara så tillmötesgående
som möjligt. Det blir smidigast så!
Med arbetet och miljön trivs också
infödde, 32-årige skåningen stk Nils Einar Larsson.
Han var förresten på, semester i Vassijaure för
tre år sedan och har minsann ingen lust med tjänstebyte
dit. Det skulle bli påfrestande med det avsides läget
och det hårda klimatet där. Ändå är
det inte någon sinekur att vara stationerad i Östratorp.
Tjänstgöringen kräver sitt och vädret kan
vara rätt besvärligt -hösten och vintern oftast
rått och dimmigt, nästan varje dag blåst, från
sydväst, och den skånska, snön är inte att
leka med. Om den kan de båda BÖJ-pensionärerna
Johan Mauritzon och
Jöns
Nilsson Linne ge besked. Båda har länge bott i Östra
Torp och så nära sin gamla järnväg att de
dagligen ser tågen ånga förbi - första
morgontågets signal för vägövergången
kl. 7.45 vikarierar för väckarklockan om denna skulle
strejka.
- 92-93 var det ena jäkla vintrar, säger 80-årige
f. d. stationsförmannen Johan som blev stk vid Östratorp
1891 och pensionerades 1933. Då körde tågen
ofta fast i drivorna och blev mycket försenade, ibland 18-20
timmar. Jag minns särskilt en gång när mitt tåg
blev stående i en skärning och måste stanna
kvar där hela natten med passagerarna. En svår storm
skall jag säga!
-Det var mycket mera styckegods förr, menar dessa BÖJ-pensionärer,
f. d. knr Jöns Nilsson Linné (t. v.) och f. d. stfm
Johan Mauritzon, som upplevt många snöstormsvintrar
vid banan.
Och lika belysande episoder från skånska
fimbulvintrar kan f. d. konduktören Jöns rita upp.
Han är rak i ryggen som en norrlandsfura och karsk som det
anstår förre soldaten nr 63 vid 25 regementets fjärde
kompani. 1890 började han som järnvägsman och
trots sina 88 år sköter han ensam hushållet
i den egna gården.
- Det var mycket mera styckegods förr, säger Jöns,
två vagnar varenda dag med handelsvaror, spannmål
och annat. Sammanhållningen bland oss järnvägsmän
var mycket bra under min tid, utom i början då en
"fuling" till chef för banan ställde till
med otyg. Dåligt betalt var det och någon åttatimmarsdag
fann inte men vi klarade oss ändå. Och för min
egen del får jag säga: ont krut förgås
inte så lätt!
Länge till får inte Östratorps
järnvägsstation behålla sitt namn. Myndigheterna
har nämligen ansett Smygehamn vara mera passande får
den lilla kommunen. När stationsskylten skall ändras,
vore det väl lika bra att SJ plockar med epitetet "Sveriges
sydligaste järnvägsstation"? Om Vassijaure öppet
reklamerar för sitt rekorderliga läge längst norrut,
har Östratorp ingen anledning att sätta sitt ljus under
en skäppa -socknen med allting sydligast i vårt land.
Ja, man kan visst skryta med att ha Europas nordigast vilt växande
pinjer också!
Thord Olsson
Buss- och lastbilstrafiken på det täta vägnätet
har betytt en kännbar konkurrens för järnvägen.
Här går asfaltstråket till Trelleborg förbi
stationen - som synes rakt genom en pannkaksslät bygd.
Åter till sidans början
|
Returtåg till BÖJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
boj_signalen..html senast uppdaterad 8 april 2002
|