Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
WbÄJ,
Varberg - Ätrans Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Snabbfakta
WbÄJ, Varberg - Ätrans Järnväg (Facts about
WbÄJ)
Förhistoria
Många järnvägsförslag
Försöken att få till stånd en järnväg
från Varberg och österut in i landet började
väldigt tidigt
Enligt obekräftade källor gjordes
redan 1862 en undersökning som avsåg en järnväg
Varberg - Ullared - Värnamo - Lammhult.
3 juli 1869 hölls ett järnvägsmöte
där diskussionen gällde en järnväg Lammhult
- Värnamo med utgrening till Varberg respektive Halmstad.
Detta möte tillsatte en 11 personer stark kommitté.
En undersökning gjordes och 1 januari 1870 bildades ett
bolag för banans byggande. Den var kostnadsberäknad
till 4 158 000 riksdaler. Sedan det visat sig omöjligt att
skaffa riskvilligt kapital förföll hela denna järnvägsfråga.
Några år senare sökte ett
antal personer koncession på en järnväg Varberg
- Ullared - Fegen - Kinnared. Koncession beviljades 21 juli 1876.
Järnvägen var kostnadsberäknad till 3 000 000
kronor. Man sökte om statslån vilket avslogs av myndigheterna
varefter även detta projekt slopades.
1886 gjordes en undersökning rörande
en järnväg mellan Himle och Ätran men även
detta slutade på planeringsstadiet.
Några år senare sökte ett
antal personer koncession på en järnväg Varberg
- Ullared - Holsljunga - Tranemo - Månsarp. Järnvägen
var kostnadsberäknad till 4 370 000 kronor. Koncession beviljades
8 juli 1892 men sedan ansökan om statslån avslagits
1897 skrinlades planerna.
Hittills hade alla järnvägsförslag
avsett normalspåriga järnvägar med 1899 gjordes
en undersökning för en smalspårig järnväg.
Tre alternativ undersöktes Varberg - Holsljunga, Horred
- Holsljunga respektive Varberg - Mjöbäck. Det hela
blev inte av då man inte kunde uppbringa riskvilligt kapital.
Några år senare, 1902, sökte
ett antal personer koncession på en smalspårig järnväg
(891 mm) Varberg - Ullared - Ätran. Plan- och profilritningar
samt kostnadsberäkning hade uppgjorts av löjtnanten
i Väg- och vattenbyggnadskåren E Sahlén. Kalkylen
slutade på 757 000 kronor. Men även detta slutade
med avslag då koncessionen ej beviljades enligt besked
18 november 1904.
Skam den som ger sig. I början av år
1905 sökte ett antal personer tillsammans med borgmästaren
E Swenson koncession på en smalspårig bana Varberg
- Ullared - Ätran baserad på E Sahléns tidigare
förslag, nu något omarbetat. Den nya kostnadskalkylen
slutade på 1 196 000 kronor. Detta förslag väckte
liksom det tidigare kraftiga protester från Falkenbergs
Järnväg vilken passerade Ullared. Man var rädd
att konkurrensen från en ny bana inom det egna trafikområdet
helt skulle förstöra de ekonomiska förutsättningarna.
Detta föranledde en mängd skrivelser till Kunglig Majestät.
Bland annat föreslog man att den planerade banan Varberg
- Ullared - Ätran skulle byggas normalspårig i det
fall ansökan om koncession på den smalspåriga
banan inte skulle beviljas. Man bifogade även ett nytt kostnadsförslag
som avsåg en normalspårig bana. Kostnaden beräknades
i detta förslag till 1 755 000 kronor inklusive rullande
materiel för 225 000 kronor. Väg- och vattenbyggndsstyrelsen
ansåg att detta var för lågt räknat och
höjde beloppet till 2 140 000 kronor.
Järnvägen byggs och invigs
Nu lyckades det. Koncessionen beviljades 23 november 1906. Kravet
var att banbyggnaden skulle påbörjas senast 1 december
1908 och att banan skulle vara klar för
trafik senast 1 december 1911.
I januari 1907 inbjöds till aktieteckning
och den 27 juli kallades till den första bolagsstämman.
Vi denna kunde man konstatera att aktier hade tecknats till ett
belopp 1 010 800 kronor, bland annat hade Varbergs stad tecknat
sig för 500 000 kronor. Man beslöt att konstituera
Varberg - Ätrans Järnvägsaktiebolag, WbÄJ.
Den första styrelsen valdes och den kom att bestå
av landshövding Asker (ordförande, se bild till vänster),
trafikchef Alfred Olsson, kontrollör L O Collin, stadsläkare
J S Almer (se bild nedan till vänster), godsägare Sven
Håkansson, lantbrukare Alfred Andersson samt direktör
W Lundqvist.
Man ansökte om statslån och detta beviljades
1907 med 1 185 000 kronor.
Järnvägsbygget
lämnades ut på entreprenad till ingenjörerna
J Saabye och O Lerche vilka startade arbetet 31 mars 1908. Efter
en tid fick man brist på kapital och det fortsatta arbetet
var hotat. Det hela löste sig då man bland annat lyckade
få statslånet höjt med 65 000 kronor.
WbÄJ inledde även förhandlingar
med Halmstad - Nässjö Järnvägar, HNJ, om
att få köpa deras bandel Ätran - Kinnared något
som HNJ avböjde.
WbÄJ byggnad. Entreprenören Saabye & Lerche's anläggningslok Hanomag 4573 1906
B. Gruståg med rallare uppställda framför vagnarna.
Öppnas för allmän trafik
1 april 1911 öppnades bandelen Varberg - Ullared för
allmän trafik och några månader senare, 22 juli,
öppnades den återstående bandelen Ullared -
Ätran för allmän trafik.
När trafiken startade hade man ännu inte kommit överens
med Varberg - Borås Järnväg, VBJ, om villkoren
för järnvägens anslutning till deras station i
Varberg. Av den anledningen fick man anordna en provisorisk station,
Varberg Norra cirka 1 kilometer norr om Varbergs station. Först
i april 1914 kunde äntligen WbÄJ anslutas till Varbergs
station.
Ätrans nya stationshus har flaggorna i topp med anledning
av att hela WbÄJ öppnas för allmän trafik
22 juli 1911. För att få ansluta sin järnväg
till stationen fick man betala för ett nytt stationshus,
godsmagasin, samt för bangårdens utvidgning. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926.
Vad fick man för pengarna?
I slutet av 1911 kunde man summera kostnaderna för järnvägen
inklusive rullande materiel, 2 289 911 koronor.
Banan
För dessa pengar hade man fått en 48,750 kilometer
lång normalspårig järnväg.
Sidospårens längd uppgick till 2,910 kilometer.
Rälsen på banan var av stål och hade en vikt
på 24,8 kg/m.
Största lutning på banan var 16,67 .
Minsta kurvradie var 300 meter.
Den största tillåtna hastigheten var satt till 55
Km/t.
Ätrans utvidgade bangård någon gång
runt 1915. Till höger syns godsmagasinet och det nya stationshuset.
Längst bort i bild syns det nya vattentornet och bakom detta
kan man ana lokstallet. Bortanför slutar järnvägen,
Ätran var en så kallad säckstation. Foto efter
gammalt vykort, samling Rolf Sten.
Rullande materiel
VbÄJ ånglok nummer 1 av modellen "sadeltankslok". Ordet sadeltank kommer sig av att lokets vattenförråd ligger som en sadel ovanpå ångpannan. Det framgår tydligt på bilden. Foto vid Varbergs station i början av 1930-talet. Foto Nybergska samlingen, Järnvägsmuseet.
Loken
Som dragkraft till tågen hade man köpt tre stycken
Sadeltanklok från Nydqvist & Holm i Trollhättan,
NOHAB.
Loken hade axelföljden C, det vill säga tre drivande
axlar. Loken fick inventarienumren 1-3. Priset var 29 200 kronor/st.
Loken levererades 1910 och deras första uppgift var att
dra grustågen vid banans grusning.
1915 köptes begagnat lok från Varberg
- Borås Järnväg. Det var ett tanklok med axelföljden
1B, byggt av Munktell 1889 och hade gått som VBJ nummer
6. Vid WbÄJ fick loket nummer 6.
1917 köptes ytterligare begagnat lok.
Denna gång från Kristianstad - Hässleholms Järnväg,
CHJ. Det var ett tanklok med axelföljden 1C, byggt av NOHAB
1901 och hade gått som CHJ nummer 7. Vid WbÄJ fick
loket nummer 7.
Lokens vidare öden
Lok nummer 1 skrotades 1937.
Lok nummer 2 såldes 1937 till Lysekils
Järnväg där det som nummer 5 tjänstgjorde
till 1939. Det såldes då vidare till Uddevalla -
Vänersborg - Herrljunga Järnväg, UWHJ, där
det fick nummer 23. Vid UWHJ:s förstatligande 1940 togs
loket över av SJ där det som SJ K9 1552 tjänstgjorde
till 1957 då det slopades. Loket skrotades 1958.
Lok nummer 3 såldes 1937 till Kumla -
Yxhults järnväg där det fick nummer 6. 1944 såldes
loket vidare till Frövifors där det efter fullgjord
tjänst skrotade 1962.
Lok nummer 6 såldes 1930 vidare till
Domnarvet där det efter några år skrotades.
Lok nummer 7 skrotades 1937.
Vagnar
För persontrafiken köpte man 4 tvåaxliga personvagnar
samt 2 stycken kombinerade person- och postvagnar.
För godstrafiken anskaffades tvåaxliga vagnar, 10
stycken täckta och 30 stycken öppna
Drift och underhåll
För drift och underhåll av det rullande materielet
uppförde WbÄJ 1911 en enklare lokstation en kilometer
norr om Varbergs station. Den bestod av träbyggnad innehållande
verkstad, lokstall samt lokmästarexpedition. I anslutning
till byggnaden inlades en 12 meters vändskiva. Byggnaderna
revs 1946.
I andra änden på järnvägen,
Ätran, hyrde man in sig i HNJ-stallet vilket av denna anledning
nybyggdes med två stallplatser. WbÄJ fick förutom
ett nytt vattentorn även bekosta en ny 12 meters vändskiva.
Trafikering
I samband med trafikstarten hade kommit överens med HNJ
om att WbÄJ från och med 22 juli 1911 även skulle
trafikera deras bandel Ätran - Kinnared. Det innebar att
WbÄJ-tågen trafikerade hela sträckan mellan Varberg
- Kinnared. Den här trafiken varade fram till 31 juli 1917
varefter HNJ åter trafikerade bandelen Ätran - Kinnared
i egen regi.
Rolfstorps station någon gång på 1950-talet.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Konkurs - staten ny ägare
WbÄJ var en järnväg bland många som under
åren hade mycket dålig ekonomi. Kring 1930 var den
så dålig att järnvägen den sista juni 1932
försattes i konkurs. Eftersom staten i form av Riksgäldskontoret
hade lånat ut pengar till bolaget var man tvungen att ta
över verksamheten för att på så vis skydda
sina ekonomiska intressen.
HNJ trafikerar järnvägen
Staten kom överens med HNJ om fortsatt trafikering. För
detta ändamål bildades ett dotterbolag till HNJ, Varberg
- Kinnared Trafik AB, som skulle sköta trafikeringen med
början 1 juli 1932.
Trafiken gick med förlust varje år varför HNJ
beslöt att säga upp avtalet från 1 januari 1936.
Riksgäldskontoret erbjöd sig att stå för
förlusten fram till dess att man kunde finna en långsiktig
lösning. HNJ fortsatte därmed att trafikera fram till
den sista november 1936
Statens Järnvägar tar över
Efter förhandlingar mellan staten och SJ beslöt SJ
att under 2 år på prov trafikera Varberg - Ätran.
Trafiken i SJ:s regi startade 1 december 1936.
1 juli 1938 beslöts att järnvägen skulle föras
över till SJ och inkorporeras i deras organisation.
Vad hände sedan
Några större investeringar gjordes inte under åren
utan banan fick det nödvändiga underhållet så
att trafiken kunde upprätthållas.
Nedläggning/upprivning
1 februari 1961 upphörde all trafik på banan
Sträckan Träslöv - Ätran revs upp 1961. Mellan
Träslöv och Susvind revs spåren bort 1968.
Det en som lämnades kvar var det 1 kilometer långa
spåret mellan Varberg och Susvind, avsett som industrispår.
Beskrivning av järnvägen
och dess omgivningar.
Description of the railway and it´s surroundings.
I Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift beskrevs den återstående delen av järnvägen
enligt följande:
Varberg - Ätrans järnväg, 49 km.
Träslöv station, troligen 1912. Lok nummer 3 med persontåg gör uppehåll. Det är kallt ute, marken är lätt snötäckt. Ångvärmen i personvagnarna är igång och utloppsångan syns längs vagnarnas underdelar. Tåget är på väg mot Ätran. Foto: KDAJ06481, Järnvägsmuseet.
Från Varberg, föreningsstation med statsbanan och
Varberg-Borås järnväg, löper banan parallellt
med dessa järnvägar en km. och svänger därefter
i en kurva med stigning mot öster. I närheten av Träslövs
hållplats finnas lämningar efter domareringar. Utsikten
vidgar sig, och inom kort passeras Hunestads hållplats,
därifrån järnvägen löper jämsides
med Himleån flera km. Grimetons station är bekant
genom den stora radiostationen.
Något öster om Rolfstorps station
börjar banan en skarp stigning, passerar Obbhults hållplats
och stiger fortfarande mellan härliga bokskogar. Nära
Åkulla hållplats finnas bokskogar och många
fiskrika insjöar. Från Åkulla stiger först
banan till en höjd av 104 m. ö. h. och sänker
sig därefter vid övergången av Svartån
till 75 m. Järnvägsbanken över Svartrådalen
är omkr. 11 m. hög och i sin helhet omkr. 500 m. lång;
i övrigt finnas här endast skogar, mossar och moras.
Sedan Skinnarlyngens station lämnats,
passeras Hjärtaredsån på en 10 m. lång
bro och därefter löper banan jämsides med Falkenbergs
järnväg och Högvadsån fram till Ullareds
station nära den härligt belägna Mossjön.
Strax norr om
Ullareds
station korsas Falkenberg - Limmareds järnväg å
en viadukt, banan svänger åt öster, passerar
Högvadsån på en 16m. lång bro, varefter
en nästan oavbruten stigning förekommer till en stor
mosse, 124 m. ö. h. Därefter följa Spetsebo hållplats
och Gällareds station. I närheten finnas vattenfallen
Skogsforsen och Bellforsen. Från Gällareds station
bär det ånyo uppåt och en km. öster om
hållplatsen Silvergärde (vacker bokskog) uppnås
banans högsta punkt, 127 m. ö. h. En kort stund därefter
är man framme vid den stora bron över Ätraån
med 45 m. spann, belägen strax invid Ätrans station,
112 m. ö. h., föreningsstation med Halmstad - Nässjö
järnvägar, bandelen Kinnared - Ätran. Här ligga
flera villabyggnader, hotell och en stor ångsåg.
Bron över Ätran strax före ankomsten till
Ätrans station. Stationshuset skymtar bortanför bron.
Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
vbaj_snabbf..html senast uppdaterad 2004-09-22
|