Return to previous page
Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan

UWHJ, UVHJ
Uddevalla - Vänersborg - Herrljunga Järnväg

av Rolf Sten


Snabbfakta (data about UWHJ)   
De första planerna (The first plans for a railway) år (year)  1846    
Koncession år (year) 1863-09-25    
Spårvidd milimeter (gauge) 1217    
Längd kilometer (length) 92    
Banbyggnadsstart år( Start of constructionyear) 1864-04-27    
Byggnadskostnad sek (construction cost)    4 600 000    
Kostnad rullande materiel sek (cost, rolling stock)   -     
Öppnad allmän trafik (open for public transport)  1867-05-17    
- delen Uddevalla - Salsta år (section year) 1866-10-17    
- delen Herrljunga - Vara år (section year) 1866-10-17    
- delen Salsta - Grästorp år (section year) 1866-12-15    
- delen Vara - Håkantorp år (section year)  1866-12-15    
- delen Grästorp - Håkantorp år (section year)  1867-05-17    
Ombyggd till normalspår 1435 mm (changed to standard gauge)   1899-09-01    
Förstatligad år( sold to the Swedish State Railways SJ year) 1940-07-01    
Persontrafik nedlagd år(closed for passeger traffic year) -     
Godstrafik helt nedlagd år (closed for all goods traffic year) -     
Banan helt uppriven år (the superstructure taken away year) -     

Tekniska data år (technical data year) 1867 1925  
Spårlängd i huvudspår km (length mainline) .

92

92
 
Spårlängd i sidospår km (length siding)  

2

19
 
Största lutning (maximum gradient)  

16,67

16,67
 
Minsta kurvradie meter (minimum radius)  

297

225
 
Rälsvikt kg/m (weight of rail)  

21

25-30
 
Största tillåtna hjultryck ton. (highest wheelpressure)

4,5

6,25
 
Största tillåtna hastighet km/h (speedlimit)

21

45
 
Elektrifierad år (electrification year)    1949-12-15 
Fjärrblockering år (Centralized traffic control)     
- delen Uddevalla - Öxnered år (section year)    1996-04-01 
- delen Vänersborg - Vargön år (section year)    1999-06-14 
ATC år (Automatic Train Control)       1987-11-16 
       
Rullande materiel år (rolling stock year) 1867 1925 1939
Ånglok, tender (tender engine) 

2
10 10 
Ånglok, tank (tank engine)

6

2
2 
Ångvagn (steam coach)    - -
Lokomotorer (light rail motor tractor)      - 2
Motorvagn (rail motorcoach)    1 1
Rälsbuss (railcar)    1 2
Ellok (electric locomotive)     - -
Personvagnar 2 axlar (passenger cars 2 axles)

18

18
9
Personvagnar 4 axlar (passengercars 4 axles)

-

4
10 
Res- och godsvagnar 2 axlar (luggage- and goods wagon)

125

235
201
Res- och godsvagnar 3 axlar (luggage- and goods wagon)      5
Postvagnar, hela eller kombinerade 2 axlar (mail vans)

-

3
3
       
Personal, antal år (number of staff year)  1867 1925 1939
Ordinarie (ordinarie staff)

125

184
158
Extra (temporary staff)

9

74
51
Verkstad (workshop staff)

14

33
29
Banan (platelayers) 

-

35
19
Övrigt (comments) 

Return to page top
Previous page Föregående sida   Nästa sida Next page


 Return to table of content
  Returtåg till innehållsförteckning

Källor: Svensk Järnvägsstatistik, Järnvägsdata 1999, Svenska Järnvägsföreingens minnesskrift 1926, Sveriges Järnvägsmuseum



© Rolf Sten
uwhj_snabbfakta.htm senast uppdaterad 2004-10-24