Snabbfakta
(data about UWHJ) |
|
De första planerna (The first
plans for a railway) år (year) |
1846 |
|
|
Koncession år (year) |
1863-09-25 |
|
|
Spårvidd milimeter
(gauge) |
1217 |
|
|
Längd kilometer (length) |
92 |
|
|
Banbyggnadsstart år( Start of constructionyear) |
1864-04-27 |
|
|
Byggnadskostnad sek (construction cost) |
4 600 000 |
|
|
Kostnad rullande materiel sek (cost, rolling stock) |
- |
|
|
Öppnad allmän trafik (open for
public transport) |
1867-05-17 |
|
|
- delen Uddevalla - Salsta år (section
year) |
1866-10-17 |
|
|
- delen Herrljunga - Vara år (section
year) |
1866-10-17 |
|
|
- delen Salsta - Grästorp
år (section year) |
1866-12-15 |
|
|
- delen Vara - Håkantorp
år (section year) |
1866-12-15 |
|
|
- delen Grästorp - Håkantorp
år (section year) |
1867-05-17 |
|
|
Ombyggd till normalspår
1435 mm (changed to
standard gauge) |
1899-09-01 |
|
|
Förstatligad år( sold to the Swedish State Railways
SJ year) |
1940-07-01 |
|
|
Persontrafik nedlagd år(closed for passeger traffic year) |
- |
|
|
Godstrafik helt nedlagd år (closed
for all goods traffic year) |
- |
|
|
Banan helt uppriven år
(the superstructure taken away
year) |
- |
|
|
Tekniska data
år (technical data year) |
1867 |
1925 |
|
Spårlängd i huvudspår km (length mainline)
. |
92 |
92 |
|
Spårlängd i sidospår km (length
siding) |
2 |
19 |
|
Största lutning
(maximum gradient) |
16,67 |
16,67 |
|
Minsta kurvradie meter
(minimum radius) |
297 |
225 |
|
Rälsvikt kg/m (weight of rail)
|
21 |
25-30 |
|
Största tillåtna hjultryck ton. (highest wheelpressure) |
4,5 |
6,25 |
|
Största tillåtna hastighet km/h (speedlimit) |
21 |
45 |
|
Elektrifierad år (electrification year) |
|
|
1949-12-15 |
Fjärrblockering år
(Centralized traffic
control) |
|
|
|
- delen Uddevalla - Öxnered
år (section year) |
|
|
1996-04-01 |
- delen Vänersborg - Vargön
år (section year) |
|
|
1999-06-14 |
ATC år (Automatic Train Control) |
|
|
1987-11-16 |
|
|
|
|
Rullande materiel år (rolling
stock year) |
1867 |
1925 |
1939 |
Ånglok, tender (tender engine) |
2 |
10 |
10 |
Ånglok, tank (tank engine) |
6 |
2 |
2 |
Ångvagn (steam coach) |
|
- |
- |
Lokomotorer (light rail motor tractor) |
|
- |
2 |
Motorvagn (rail motorcoach) |
|
1 |
1 |
Rälsbuss (railcar) |
|
1 |
2 |
Ellok (electric locomotive) |
|
- |
- |
Personvagnar 2 axlar (passenger cars 2 axles) |
18 |
18 |
9 |
Personvagnar 4 axlar (passengercars 4 axles) |
- |
4 |
10 |
Res- och godsvagnar 2 axlar (luggage- and goods wagon) |
125 |
235 |
201 |
Res- och godsvagnar 3 axlar (luggage- and goods wagon) |
|
|
5 |
Postvagnar, hela eller kombinerade
2 axlar (mail vans) |
- |
3 |
3 |
|
|
|
|
Personal, antal
år (number of
staff year) |
1867 |
1925 |
1939 |
Ordinarie (ordinarie staff) |
125 |
184 |
158 |
Extra (temporary staff) |
9 |
74 |
51 |
Verkstad (workshop staff) |
14 |
33 |
29 |
Banan (platelayers) |
- |
35 |
19 |