Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan
|
UWHJ, UVHJ
Uddevalla - Vänersborg
- Herrljunga Järnväg
av Rolf
Sten |
4/4
Vad hände sedan
Efter ombyggnaden år 1899 samt omläggningen kring
Skansberget vid Uddevalla 1907 har järnvägslinjen fått
ligga stilla med undantag för en mindre ändring vid
ingången från Öxnered till Vänersborg i
sammanhang med framdragande av den nya kanalleden Göteborg
- Vänern. I övrigt har linjen varit föremål
för ovanligt många ändrings- och omläggningsförslag
utöver dem, som kommit till utförande. Sålunda
har planerats och dryftats förslag till omläggning
av ingången till Herrljunga och Öxnereds stationer.
I och för Vänerns reglering förutsättes ock
delvis omläggning, delvis höjning av järnvägslinjen
mellan Vänersborg och Vargön.
1922 byttes rälsen mellan Vänersborg och Vara till
ny räls med en vikt på 30 kg/m. Samtidigt la man in
nya växlar med en vikt av 34 kg/m på huvudspåret
Vänersborg - Herrljunga.
Växelförreglingar installerades i början av 1920-talet
på två stationer, Vänersborg och Ängebacken.
Även infarten till Herrljunga station försågs
med växelförregling.
I början av 1920-talet skedde en stor modernisering och
säkerhetshöjning i och med att man installerade tryckluftsbroms
på lok och vagnar. Det innebar också en kostnadsbesparing
eftersom men efter detta inte längre behövde särskilt
anställda bromsare på tågen
Den gamla rullande materielen, som ombyggts från smalspårig,
har delvis slopats, delvis nyreparerats eller ombyggts. Denna
materiell får ej användas i samtrafik.
Vänersborg bangård omkring 1923. Till vänster
skymtar UWHJ verkstads- och lokstallsområde. Till höger
skymtar stationshuset med banhall. Bortåt i bild är
i riktning mot Uddevalla. Foto: Svenska
Järnvägs föreningens minnesskrift 1876-1926.
Förstatligande
Järnvägens dåliga lönsamhet gjorde att investeringar,
bland annat upprustning av banan samt inköp av modernare
lok och vagnar, sköts på framtiden. Man var i mycket
stort behov av nytt kapital.
När så riksdagen 1939 fattade ett
principbeslut att de privata järnvägarna efterhand
skulle inköpas av statens och föras över till
Statens Järnvägar, SJ, blev UWHJ ett av de järnvägsbolag
som tidigt kom att bli förstatligade.
1 juli 1940 överfördes UWHJ till
SJ och inkorporerades i dess organisation.
Större delen av personalen följde med i över till
SJ där man för övrigt fick betydligt bättre
villkor, bland annat lön och semestervillkoren var bättre.
För övrigt fick nu äntligen
banan en välbehövlig upprustning även om Andra
Världskrigets skugga inskränkte takten i upprustningen.
Belastningen på de Svenska järnvägarna var under
kriget generellt mycket stor.
Elektrifiering
Beslut fattades om att järnvägen skulle elektrifieras.
Efter några års förberedande arbeten bland annat
inläggning av 43 kg:s räls togs den elektriska driften
i bruk 15 december 1949.
Fjärrblockering
Delar av järnvägen har under åren försetts
med fjärrblockering.
Mellan Uddevalla och Öxnered togs den i drift 1 april 1996
och mellan Vänersborg - Vargön 14 juni 1999.
Automatisk tågcontrol, ATC
Hela järnvägen har fått ATC installerat. Den
togs i drift 16 november 1987.
Trafiknedläggningar
Mellan Vargön och Håkantorp lades godstrafiken ned
10 juni 1991.
På sträckan Håkantorp - Herrljunga lades godstrafiken
ned 8 juni 1998. I praktiken hade den lagts ned redan 1 januari
1998 eftersom man från det datumet endast körde så
kallad behovstrafik.
Omläggningar
På grund av vägomläggning i Uddevalla ändrades
järnvägens sträckning genom staden till ett nytt
läge söder om Norra kyrkogården samt vidare i
en ny tunnel genom Kålgårdsberget till väster
om Kuröd där den åter anslöt till den gamla
linjen. Den nya sträckningen togs i drift 30 november 1970.
12 augusti 1990 ändrades anslutningen till Herrljunga
station varvid den gamla plankorsningen med Västra Stambanan
togs bort
I Öxnered pågår 2004/2005 stora omläggningsarbeten vilka bland annat
innebar att den gamla plankorsningen med Bergslagsbanan försvann helgen 15 -
17 oktober 2004.
Det omtalade spårkorset med Bergslagernas Järnvägar
i Öxnered omkring 1920. Det korsande spåret är
UWHJ. Till vänster är i riktning mot Uddevalla. Bortåt
i bild är Bergslagsbanan i riktning mot Falun. Foto: Stig
Nyberg.
Mer om UWHJ
kan du läsa om i skriften Uddevalla - Vänersborg -
Herrljunga Järnväg 1867 - 1967. Skriven av Jan Herentz
och Per-Olov Widesheim och utgiven 1987.
UWHJ av idag!
Mer om denna järnväg kan du läsa i banguiden på
järnväg.net
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
uwhj_historik_04..html senast uppdaterad 2004-10-24
|