Åter till innehållsförteckningen?
Klicka i bilden ovan
|
UWHJ, UVHJ
Uddevalla - Vänersborg
- Herrljunga Järnväg
Beskrivning
av järnvägen och dess omgivningar.
Description of the railway and it´s surroundings. |
I Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift
från 1926 beskrivs Dalslands Järnväg enligt följande:
Uddevalla - Vänersborg - Herrljunga järnväg, 92
km. Uddevalla har ett vackert läge i Bäveåns
dalgång och på angränsande höjder omkring
densamma. Staden är en stor industristad med bl. a. tändsticksfabrik,
bomullsspinneri, snickerifabrik m. m. och har en betydande skeppsfart.
Från Uddevalla U. V. station, belägen vid hamnen och
tilläggsplatsen för kustångare samt föreningsstation
med Uddevalla - Lelångens järnväg, går
banan i en vid båge och stark stigning kring den norra
stadsdelen till Uddevalla S. J. station, föreningsstation
med statsbanelinjen Göteborg - Strömstad. Därefter
viker banan av åt öster
förbi stationerna Ängebacken, Ryr och Grunnebo och
når, till större delen genom skogsmarker, Öxnereds
station, föreningsstation med Bergslagernas järnvägar,
som den korsar.
Öxnered 1925, föreningsstation med Bergslagernas
Järnvägar. Foto: Sveriges Järnvägsstationer
1926.
Härifrån går järnvägen till stranden
av sjön Vassbotten med utsikt över Vänersborg,
gör därpå en tvär kurva, passerar en i sjön
utfylld bank och övergår först den nya och därefter
den gamla kanalen mellan Vänern och nämnda sjö.
Över den nya kanalen har byggts en storartad, 43 m. lång
klaffbro, vilken i sitt slag är en av de märkligaste
i Europa och som därjämte är Europas längsta
enarmade klaffbro.
Nära den gamla kanalen vid Vänersborgs
västligaste del ligger Vänersborgs station. Bland stadens
sevärdheter märkes museet, som har rika etnografiska,
arkeologiska, naturhistoriska och mineralogiska samlingar.
Från Vänersborgs station går
linjen längs stadens sydligaste gata ut på slättland,
passerar den västra armen av Göta älv och går
in på Huvudnäsön. När denna lämnas,
övergår banan Huvudnäsöfallet på en
ståtlig, 52 m. lång bro i ett spann, och genom skogig
mark uppnås Vargöns station, i vars närhet en
av landskapets största industriella anläggningar är
belägen, nämligen Vargöns aktiebolags fabriker.
Dessa omfatta ett pappersbruk, ett elektr. smältverk och
en karbidfabrik.
Efter Vargöns station följer linjens
ståtligaste del. Banan svänger nämligen in under
Halleberg och Hunneberg och går i en egendomlig, 6-700
m. bred, vegetationsrik klyfta mellan brant stupande bergssidor.
I synnerligt vackert läge ligger här stationen Lilleskog.
Härifrån går linjen över den sanka Flomossen
och kommer ut på slättland. Salsta station passeras,
varefter
Håkantorp station 1925. Föreningsstation med Lidköping
- Håkantorps och Västergötland - Göteborgs
järnvägar, bandelen Tumleberg - Håkantorp. Foto:
Sveriges Järnvägsstationer 1926.
Grästorps station följer, belägen i den livliga
köpingen med samma namn. Slättlandet blir nu något
skogsbevuxet, och förbi Flakebergs hållpl. och Ulvstorps
station uppnås Håkantorp, föreningsstation med
Lidköping - Håkantorps och Västergötland
- Göteborgs järnvägar, bandelen Tumleberg - Håkantorp.
Nästa station är Vara, likaledes föreningsstation
med Västergötland-Göteborgs järnvägar,
huvudlinjen Göteborg - Skara. Vara är köping och
har flera industriella anläggningar, varjämte spannmålshandeln
är betydande.
Järnvägen fortsätter över
Varaslätten, "Stora lerslätten", passerar
Vedums station och går in i den s. k. Hakebergsskogen,
en av Västergötlands forna svältor. På en
hög bro över Nossan når järnvägen slutligen
Herrljunga, föreningsstation med västra stambanan och
Borås järnväg. Herrljunga är municipalsamhälle,
och orten har en rätt betydande industri.
Vedum station 1925. Foto: Sveriges Järnvägsstationer
1926.
Vara station 1925. Föreningsstation med Västergötland-Göteborgs
järnvägar. Foto: Sveriges Järnvägsstationer
1926.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
uwhj_beskrivning..html senast uppdaterad 2004-10-24
|