Åter till UGJ snälltågslok?
Klicka i bilden ovan |
Snälltågslok vid Uppsala
- Gävle Järnväg, UGJ
Av Olof
Palm |
Ba-LOKEN (UGJ express engine class Ba) (1999-06-19)
|
Historik UGJ Ba-lok (History) |
|
Tekniska data (Technical
data) |
|
Dragkraft & effektkurvor (traction power & effect cam diagram) |
Historik UGJ Ba-lok (History) |
UGJ lok Ba- lok nummer 25 vid Gävle Södra 1923.
Vattentagning efter en snöig resa. I hytten lokförare
Samuelsson och lokeldare Möller. Foto: Samling Bernt Forsberg.
De fyrcylindriga kompoundloken. (The four cylinder compound engines)
"Oaktadt lokomotiven oafbrutet underhållas, på
ett sådant sätt, att de äro tjänstdugliga,
infaller ändock en tid, då det är ekonomiskt
oförsvarligt att påkosta allt dyrare och dyrare reparationer,
samtidigt som både dragkraft och hastighetsförmåga
på grund af ålder blifva nedsatta. Man har också
beräknat, att ett lokomotiv, som blifvit 35 år gammalt,
i regel icke längre kan med ekonomisk fördel repareras
och användas i samma trafik, till vilken det från
början afsetts. .............Jag ville därföre
hemställa, att Styrelsen ville besluta, att förslag
skall uppgöres för beställning af 2 st. ny a med
modernaste och mest praktiska inrättningar försedda
persontågslokomotiv, att kostnadsförslag för
dessa infordras från olika verkstäder och att dessa
förslag sedermera underställas Styrelsen för beställning".
Så skrev V.D.B. Hagberg i början av år 1912.
Bakom de eleganta formuleringarna
i dessa tirader, anar man en bekännelse att det var ett
misstag, att inte förse de 5 år tidigare levererade
faluloken med överhettare. Falulokens kopparfyrboxar var
för övrigt hårt åtgångna och tarvade
reparation. Sannolikt var de underdimensionerade i förhållande
till lokens höga ångtryck.
Behovet av nya lok dikterades också
av det förhållandet, att UGJ fått förfrågan
från Uppsala Enköpings Järnvägsaktiebolag
huruvida man var beredd att åtaga sig trafikeringen av
linjen Uppsala - Enköping, som beräknades stå
färdig 1912. Det var också tal på, att UGJ skulle
trafikera Ostkustbanan allt eftersom den blev färdig.
Sålunda beslöts, att "två
starka och modärna snälltågslok" skulle
tillföras banan. Falun och Trollhättan lämnade
anbud på lok av SJ:s B-typ medan Motala kom med ett förslag
på ett 6-kopplat lok med inneliggande cylindrar med 560
mm diameter och 1750 mm drivhjul.
Nu ville man vid UGJ behålla kompoundsystemet, Motalaförslaget
ansågs inte uppfylla kraven på stor dragkraft och
B-loken var kända för dåliga gångegenskaper
då hastigheten överskred 80 km/h. Sålunda återstod
endast möjligheten, att göra loken tre- eller fyracylindriga.
Man bestämde sig för det senare alternativet.
UGJ Ba nummer 26 framför lokstallarna
vid Gävle Södra 1928. Foto: Samling Bernt Forsberg.
Resultatet blev en vacker och säregen loktyp, till
det yttre påminnande om SJ:s B-lok men maskinellt en föregångare
till F-loket. Med inre högtrycks- cylindrar och yttre långtryckscylindrar
där sammanhörande hög- och lågtryckscylindrar
var ställda i 180 grader mot varandra kom inre och yttre
rörelsen att avbalanseras så att loken fick utomordentliga
gångegenskaper. Innercylindrarna drev på första
koppelaxeln och yttercylindrarna på den andra.
Vad som är vackert och vackrast då det gäller
ånglok är naturligtvis en subjektiv fråga. Nog
förefaller SJ:s B-lok lite klumpiga vid sidan av UGJ 25
och 26. Den tätare grupperingen av drivaxlarna, som i sin
tur var en följd av de större drivhjulen torde bidra
till omdömet.
Vid förstatligandet
omnumrerades loken till OKc 1515 resp. 1516, men redan 1935 såldes
före detta 25:an till Dalslands järnväg (DJ) medan
26:an skrotades. Vid DJ fick 25:an beteckningen H3 12 och var
med till 1939, då även hon skrotades.
Vill Du läsa mer om
loken vid UGJ så rekomenderas boken: Uppsala - Gäfle
Järnvägar, lokomotiven och deras personal. Den är
skriven av Bernt Forsberg och utgiven av Frank Stenvalls förlag.
ISBN 91-7266-135-6
Vill Du läsa mer om
HELA UGJ finns en reproduktion av UGJ: 50-års historik
1874 - 1924 att köpa. Klicka HÄR för mer information
Tekniska data
(Technical data) |
Slidstyrning
Cylindrar slaglängd
Cylindrar diameter
Drivhjulsdiameter
Rostyta
Eldyta |
Walschaert
660 mm
386/590 mm
1850 mm
2,8 m 2
137,8 m 2 |
Ångtryck
Tjänstevikt
Adhesionsvikt
Förråd kol
Förråd vatten
Hjulbas med tender
Längd över buffertarna |
14 kp/cm
70,8 ton
47,2 ton
5.0 ton
15,0 ton
13,99 m
17,57 m |
Dragkraft &
effektkurvor (traction
power & effect cam diagram) |
Den gula kurvan anger dragkraften
och den svarta anger effekten.
Kurvorna är baserade på en antagen ångtemperatur
av 325 grader Celsius
Retur till sidan"UGJ snälltågslok"
© Rolf Sten
ugj_ba.htm senast uppdaterad 26 april 1999
|