Åter till UGJ snälltågslok?
Klicka i bilden ovan |
Snälltågslok vid Uppsala
- Gävle Järnväg, UGJ
Av Olof
Palm |
B-LOKEN (UGJ express engine class B)
|
Historik UGJ B-lok (History) |
|
Tekniska data (Technical
data) |
|
Dragkraft & effektkurvor (traction power & effect cam diagram) |
Historik UGJ B-lok (History) |
UGJ lok B - lok nummer 23 vid Gävle Central troligen
år 1907.
Observera det äldre utförandet på skorstenen.
Foto: Olof Palm. Samling Rolf Sten. |
De Falubyggda kompoundloken.
Vid 1900-talets ingång
ägde UGJ 21 lok. Av dessa var alla, utom
de 5 A-loken, av utpräglad godstågstyp. Nummer
17 till och med 21 var kompoundlok. UGJ var ju från början
också tänkt som en bruksbana med transporter av väsentligen
malm, järn och trä.
Emellertid krävde den nya tiden sitt.
Banstandarden förbättrades till största tillåtna
hastighet (sth). 70 km/h, vilket i sin tur dikterades av krav
från samtrafiken med SJ och GDJ. Man hade bland annat genomgående
personvagnar Stockholm-Dalarna.
GDJ ägde sedan 1903 4 stycken praktfulla
2-B kopplade snälltågslok tillverkade i Falun (sedermera
SJ littera C10) med kompoundmaskineri, 470/740x610, samma maskineri,
som för övrigt fanns i GDJs Mogulkopplade godstågslok
från 1901-02. Dessa kom nu att stå som förebild
när UGJ inledde förhandlingar med Faluverkstaden. Bolagets
krav var 2-B koppling, kompoundmaskineri, 1850 mm drivhjul och
prestanda att forcera en stigning av 10 o/oo i 60 km/h med 245
ton vagnvikt (7 boggievagnar).
Den 9 december 1905 skrevs kontrakt med
Falun på 3 stycken enligt nämnda specifikation och
till ett pris av 63.000 kr per styck. Redan i januari nästa
år ändrades kontraktet, så att loken i stället
skulle göras 2-C-kopplade. Man hade nämligen upptäckt,
att axeltrycket i annat fall skulle uppgå till 19.5 ton,
vilket banan inte tillät. Därmed blev dessa lok Sveriges
första sexkopplade lok avsedda för ren snälltågstrafik.
I de diskussioner, som föregick
denna ändring, ingick förebilder från såväl
österrikiska, bayerska som engelska järnvägar.
De färdiga loken var magnifika och givetvis banans stolthet.
Man inlämnade till SJ en särskild anhållan om
att få gå in på Uppsala station med så
stora lok!
Fullt tydligt ser man släktskapen
med de tidigare omnämnda GDJ-loken; samma drivhjulsdiameter
(som förresten skulle komma att traderas till de följande
snälltågsloken vid UGJ), de uteliggande slidskåpen
och de på ett karakteristiskt sätt brutna gångborden.
UGJ B nummer 24 vid Uppsala lokstall någon gång
på slutet av 1920-talet. Foto: Olof Palm |
Som alla kompoundlok gav dessa upphov till sällsamma
ljudspektakel. Den stora lågtryckcylindern och det rekordhöga
panntrycket på 16 kp/cm2 höjde ångstötarna
till en enastående akustisk nivå. Vid fullt pådrag
lättade hela fyren! Jag minns från min barndom i Ytterharnäs
hur man kunde höra tåg 8 starta i Skutskär och
10 min senare avgå från Harnäs och sedan med
stängd regulator och ljudligt snörvlande luftvägsventiler
passera Yttharnäs hållplats.
Allteftersom de kraftigare fyrcylindriga loken
anskaffades, kom Faluloken alltmer ur bruk. Tågparet 7/8
drogs dock ända in på 30-talet av företrädesvis
24:an, som fått sin ursprungliga turbingnistsläckare
ersatt med sotskåpsgaller och vanlig svagt konisk gjuten
skorsten, som mycket skämde dess utseende.
Vid förstatligandet av UGJ
hade nr. 23 rambrott och skrotades omgående. Nr. 22, som
var nyrenoverad, och 24 ommärktes till OKd 1517 resp 1518
och lär en tid gått på norrlandslinjer. Under
denna tid fick även 24:an rambrott. De båda loken
skrotades 1934 respektive 1938.
Vill Du läsa mer om
loken vid UGJ så rekomenderas boken: Uppsala - Gäfle
Järnvägar, lokomotiven och deras personal. Den är
skriven av Bernt Forsberg och utgiven av Frank Stenvalls förlag.
ISBN 91-7266-135-6
Vill Du läsa mer om
HELA UGJ finns en reproduktion av UGJ: 50-års historik
1874 - 1924 att köpa. Klicka HÄR för mer information
Tekniska data (Technical
data) |
Slidstyrning: Allan
Cylindrar: slag 610 mm
diam
470/740 mm
Drivhjulsdiam. 1850 mm
Rostyta: 2.5 m2
Eldyta: 180 m2 |
Tjänstevikt: 62.7 ton
Adhesionsvikt: 40.0 ton
Förråd: kol 5.0 ton,
vatten
15.0 m2
Hjulbas med tender: 14.15 m
Längd över buffertar: 17.44 m |
Dragkraft & effektkurvor
(traction power
& effect cam diagram) |
Den gula kurvan anger dragkraften
och den svarta anger effekten.
Dragkraft
och efektkurvorna visar att gynnsammaste hastigheten ligger mellan
60 och 70 km/h, då loken utvecklar drygt 900 HP. Sth. var
90 km/h men de stora drivhjulen tillät säkert betydligt
högre farter.
Retur till sidan"UGJ snälltågslok"
© Rolf Sten
ugj_b.htm senast uppdaterad 26 april 1999
|