Åter till normalspår huvudsida?
Klicka i bilden ovan |
Järnvägens diversehandel
Reportage,
saxat från tidningen Signalen nummer 35 år 1949.
Text & foto Thord Olsson
(texten är lätt redigerad, red:s kommentar) |
|
Föregående sida |
|
Med sin vackra allé mot "baksidan" liknar Örsundsbro
järnvägsstation en mindre herrgård och passar väl in i det idylliska
samhället på en bördig del av mälarslätten. Den har även post, sparbank,
förmedlar systemspritorder och dagligen medicinbeställningar och ibland även
stämningar. En järnvägens diversehandel... som utgör en naturlig knutpunkt i bygdens liv.
Får vi presentera den "fasta" personalen som sköter
stationen, trion med gott humör: fr. v. stk Nils Ährlig, postbiträdet fru
Tekla Hagman och dennas make, stm Nils Hagman.
Jag skall ha familjebiljetter till Stenungsund.
Vi är tjugu barn och två vuxna. Och så är det mycket resgods. Vad kostar
det?
Stationsmästare Nils Hagman i Örsundsbro hajade till
inför beställningen, Genom biljettluckan såg han en kraftig kvinna, omgiven
av en mängd babblande barn, från blöjstadiet till mera obestämda åldrar. En
plötslig invasion på väntsalsgolvet och ett knivigt problem som måste snabbt
klaras upp, ty tåget skulle gå rätt snart. Tjoget barn under 20 år — det
stred väl mot naturens lagar, försåvitt mamman inte fått tvillingar och
trillingar flera gånger. Stationsmästaren började sin plikt likmätigt
utredningen först bortgallringen av de telningar som borde vara under fyra
år. Fanns det personkort? Jodå, men ur den laddningen var det svårt- att få
klara fakta. Inte heller gick det an att hålla något "upprop" med den
tjattrande samlingen.
— Det är 14 barn i åldern 4—20 år, förklarade kvinnan.
Vi i den här familjen börjar tidigt, den här flickan fick sin första unge
när hon var 12 år, tillade kvinnan och log litet menande med en snedblick på
en tös med en liten baby på armen, tydligen en ny upplaga.
Där kom alltså förklaringen och efter ytterligare
undersökningar kunde Nils Hagman fastslå att kvinnans uppgifter troligen var
riktiga. I bestämmelserna fanns inte heller någon paragraf om att både barn
under 20 år och dessas barn icke skulle vara familjebiljettsberättigade utan
till slut kom hela familjeföljet vederbörligen iväg, fyllande en halv
personvagn och med 400 kg ejderdunsbolstrar, väskor och knyten i
resgodsfinkan.
Fyra rälsbussar passerar dagligen, två i vardera
riktningen. Här har rälsbussen från Uppsala kl. 11.31 just rullat in. En
passagerare av och ett tjänstebrev till stationsmästaren. De fyra
persontågen brukar vara mycket mera ”laddade” med folk och gods.
Stm Hagman, förbundsmedlem sedan 30 år, kom 1942 till
Örsundsbro, där han trivs bra. Omväxlande arbete inga nattåg, det sista går
22.22.
Denna rekordartade familjebiljettsaffär glömmer
stationsmästaren Nils Hagman icke i första taget. Vasst och minnesetsande
höjer den sig ur en lång rad av små vardagliga händelser, som en
100-procentig landsbygd stillsamt låter avspegla sig vid sin
järnvägsstation. Nu intar förstås Örsundsbro vid f. d. Uppsala-Enköpings
Järnväg ingen dominerande ställning i det idylliskt vackra
350-personersamhället på mälarslättens kanske bördigaste del, såsom det
brukar vara på mera isolerat belägna orter, och sällan "strögar" ungdomen
dit på kvällarna. Men i stationen har ändå befolkningen på båda sidor om
Örsundaån, gränsen mellan lilleputtsocknarna Fröslunda och Gryta, en av sina
anhalter för ofrånkomliga förrättningar. Där finns också poststationen med
sparbank, som betjänar ytterligare två småkommuner, Nysätra och Giresta, där
kan man beställa starkvaror från Uppsala-systemet eller huvudvärkspulver
från apoteket i Enköping och därifrån kommer ibland stämningar,
delgivningshandlingar som det officiellt på "postspråket"
heter. En
järnvägens diversehandel är därför Örsundsbro liksom många andra i vårt
land, med tusen och en uppgifter för den "fasta" personalen,
stationsmästaren, hans hustru — postbiträdet — och stationskarlen. Genom tre
lantbrevbärares turer över sju socknar knytes ännu flera band med denna
urgamla kulturbygd, som kungen på sin eriksgata alltid korsade och där nu
friherrar i stövlar och arbetsblus i likhet med andra bönder vant kör
självbindaren genom mjukt böljande åkervidders havregull och skrämmer upp
flyttfåglarnas vingvinande svärmar mot indiansommarhimlens blå.
Bilden ovan. I själva stationssamhället med 350 invånare hämtar man
själv posten. Tandsköterskan Anna-Greta Bakke, åtföljd av vovven "Pyret",
expedieras av postbiträdet fru Hagman, som har 5 timmars tjänstgöring och är
arbetskamrat med maken.
Bilden nedan. Drygt 3 miljoner kronor är årsomsättningen för
poststationen, som betjänar fyra socknar. När det är fint skördeväder, har
bönderna ont om tid att uträtta sina postsysslor — de får vänta till
regndagar men då blir det jobbigt för posten.
Stationsmästare Nils Hagman, som blev medlem i vårt
förbund för 30 år sedan och tidigare varit starkt fackligt aktiv, trivs bra
i Örsundsbro. Det beror inte bara på tjänstgöringens ständiga växling utan
även på miljöns vänliga håvor: en finfin, stor trädgård på andra sidan
bangården ger spänstfrämjande arbete och goda skördar, inte minst av äpplen,
i omgivningens fiskevatten kan det bli bra årfångster och den feta jorden är
som skapt för champinjonplockning efter daggnätterna. Hit kom han 1942 och
visst stack uppgifterna våldsamt av exempelvis mot de ensidiga
expeditionssysslorna under stockholmsvistelsen. Här står han i omedelbar
kontakt med det levande nuet i bygden, dess natur och
människor. Ganska väl
lär han känna sina kunders personlighet och de honom. I huvudstaden var han
en liten, reglementsbunden kugge i det väldiga maskineriet, här är han
stinsen som mindre formalistiskt men säkert trevligare och smidigare för
båda parterna betjänar allmänheten.
— detta är alla tiders magasinsvåg, menar vågreparatör
Bror Ström från Uppsala som är ute på kontrollresa och just besöker
Örsundsbro. Kan väga upp till 2 ton på ett hekto när, Utan motstycke på hans
vida arbetsfält.
Och hur bläddrar inte dagarna i Örsundsbrobos
almanacka, där årstidernas gång och t. o. m. väderleksomslagen röjer sig
starkt i personalens arbetsuppgifter. Blir det torka och sol under
höbärgningstiden, minskas besöken på järnvägsstationen avsevärt och bl. a.
postanvisningarna ligger länge outkvitterade. Men silar regnet ner över
slätten, får bönderna bättre tid över till att "åka till station". Och på
hösten, särskilt september - oktober, brukar det vara bråda dagar, ty då
rullar flakvagnar in med spannmål, potatis, äpplen och grönsaker att sändas
vidare med järnväg. En ruschperiod infaller även på våren: cement- och
konstgödningslaster till jordbruket.
— Jaha, det här var eftermiddagens äpplelådor tili
Norrbotten, konstaterar stk Ährlig. Höst-ruschen har börjat så smått och med
den böndernas sändningar av frukt, grönsaker, potatis och spannmål. På våren
är det aktuellt med konstgödning och cement.
Tre lantbrevbärare utgår från stationen och genomkorsar
sju socknar. Olof Johansson har 3 mils cykelväg tur och retur, ordnade i
fjol in-och utbetalningar för nära 600.000 kronor och tog emot eller lämnade
ut 6.300 värdeförsändelser. Han är dessutom vägvakt vid järnvägen.
Ja, inte är det långtråkigt eller händelsefattigt på
Örsundsbro järnvägsstation. Visserligen är varken trafikmängden eller
tågantalet överväldigande — från kl. 7.10 till 22.22 passerar 16 persontåg,
rälsbussar och lokomotordragna godståg — men dagsprogrammets mångsidiga
uppladdning räcker ändå. Det är tågklarering, bomvevning, passning vid
biljett- och postluckorna, godsmottagning och utlämning, fraktsedelsbestyr —
alla kunder kan inte rätt ifylla papperen — expediering av lantbrevbärarnas
packar, rapportskrivning och mycket annat, ett hoppande hit och dit så det
behövs att man håller tungan rätt i mun. Och omsättningen är inte dålig:
under fjolåret för postverket drygt 3
miljoner kronor och för järnvägen nära
270.000 kronor, varav inbetalda efterkrav c: a 120.000 och uppbörd för
järnvägen 150.000. 14.735 biljetter såldes här och vid de båda underlydande
trafikplatserna Biskopskulla och Härkeberga åt Enköpingshållet 13.198. Hela
antalet fraktsedlar var 16.324 därav 4.102 på trafikplatserna, och slutligen
3.080 kolli resgods och cyklar samt 2.287 vid trafikplatserna.
Inte pjåkigt för en järnvägens diversehandel!
— transparente Blanche-äpplena blir fina i år, anser stm Hagman som har en stor, välskött trädgård att pyssla, om på fritiden då
det inte blir ålfiske eller champinjonplockning.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
uej_signalen1949..html senast uppdaterad
2008-01-21
|