Åter till normalspår huvudsida?
Klicka i bilden ovan |
Koncession Uppsala -
Enköpings Järnväg
Kungl Maj:ts
nådiga resolution på underdånig
ansökning om koncession å järnvägsanläggning från Uppsala till
Enköping; gifven Stockholms slott den i maj 1908. |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
I ärendet inhämtas hufvudsakligen följande. Uti en
till Kungl. Maj:t ingifven skrift hafva f. d. landshöfdingen P. J.
Bråkenhielm, Louis Chrysander, H. W. Söderman, C. A. Schenström,
Aug. Lundin, K. V. Vieweg och O. J. Olsson i underdånighet
anhållit om koncession å anläggning af järnväg med 1,435
meters spårvidd från Uppsala till Enköping, i enlighet med af
ingenjörsfirman Unander & Jonsson upprättade plan- och profilritningar
samt kostnadsförslag, med rätt för sökandena att öfverlåta koncessionen
å det aktiebolag, sökandena hade för afsikt att bilda.
Enligt den för järnvägsanläggningen upprättade planen
skulle järnvägen utgå från en ny station i i Uppsala, belägen pä norra
stambanan omedelbart väster om Fyrisån. Därifrån skulle järnvägen framdragas
i sydvästlig riktning genom Bondkyrko, Läby, Uppsala-Näs, Ramsta, Balingsta
och Gryta socknar, öfvergå Örsundsån omkring en half kilometer öster om
landsvägsbron vid Höja och därefter framdragas genom Giresta, Fröslunda,
Biskopskulla, Litslena, Herkeberga och Vårfrukyrka socknar till Stockholm
—Västerås—Bergslagens järnvägsstation vid Enköping. Järnvägens längd förutom
sidospår å stationer och hållplatser skulle blifva 42,160 kilometer.
Följande tekniska bestämmelser hafva föreslagits för
järnvägen nämligen:
skenvikt 27 kilogram för |
|
meter |
största syllafstånd |
0,750 |
» |
skarfsyllafstånd |
0,450 |
» |
syllens längd |
2,400 |
» |
»
tjocklek, skrädd på två motsatta sidor |
0,150 |
» |
» bred i topp |
0,200 |
» |
största lutning å banan
16 på |
1,000 |
» |
minsta krökningsradie i hufvudspår |
300 |
» |
»
» i tågspår å bangård |
240 |
» |
ballastens krönbredd i syllens öfverkant |
3,000 |
» |
» djup från syllöfverkant till balansplanet |
0,500 |
» |
banvallens förhöjning i midten |
0,125 |
» |
» krönbredd
i rak linje |
5,000 |
» |
jordskärningsbredd i balansplanet |
7,400 |
» |
» brantaste sidolutning |
1 : 1 ,5 |
|
bergskärningsbredd i balansplanet |
5,100 |
» |
» brantaste sidolutning |
10:1 |
|
Förslaget upptager en bro öfver Läby vad med 5 meters
spann, en bro öfver Säfvaån med 15 meters spann, en bro öfver Örsundsån med
2 spann om 8,3 meter samt en bro vid Lilla Viggeby med ett spann om 3 meter.
Vidare upptager förslaget en vändskifva, en vagnvåg,
lokomotivstall, tre vattenstationer med kolbodar, en banmästarebostad, tolf
vaktstugor, stängsel, telegraf och signaler samt rullande materiel.
Stationer eller hållplatser skulle anläggas vid
Uppsala, Lörstad, Bokstad, Örsundsbro, Ramsta och Herkeberga, hvarjämte å
Stockholm—Västerås— Bergslagens järnvägs station i Enköping vissa
utvidgningar skulle företagas.
Kostnaden för järnvägen har beräknats till 2,000,000
kronor, däraf 325,000 kronor för rullande materiel.
I anledning af den underdåniga ansökningen har, till
följd af nådig remiss, väg- och vattenbyggnadsstyrelsen med eget underdånigt
utlåtande af den 14 oktober 1907 öfverlämnat protokoll vid sammanträden den
11 och den 16 april 1907 inför Kungl. Maj:ts befallningshafvande i Uppsala
län med invånarna i de orter, genom hvilka järnvägen vore afsedd att
framdragas, äfvensom underdånigt utlåtande af Kungl. Maj:ts
befallningshafvande i nämnda län af den 2 maj 1907. Vidare hafva infordrade
underdåniga utlåtanden afgifvits af Kungl. järnvägsstyrelsen den 11 februari
1908 samt af chefen för generalstaben den 10 april samma år.
Kungl. Maj:t har i nåder låtit detta ärende Sig
föredragas och finner godt bevilja sökandena rättighet att anlägga och till
allmänt begagnande mot afgift upplåta järnväg af 1,435 meters spårvidd från
Uppsala till Enköping.
Därjämte vill Kungl. Maj:t till efterrättelse vid
järnvägsanläggningens utförande fastställa ofvan omförmälda, af
ingenjörsfirman Unander & Jonsson upprättade, medels plan- och
profilritningar åskådliggjorda plan därför, dock med undantag af
sträckningen två kilometer närmast Uppsala.
Frågan om anordningarna och villkoren för järnvägens
inledning på Enköpings station och sammanslutning med
Stockholms—Västerås—Bergslagens järnväg äfvensom för järnvägens anslutning
till statsbanan i Uppsala och trafikens ombesörjande å anslutningsstationen
därstädes, må afgöras medelst överenskommelse mellan koncessionshafvaren och
vederbörande järnvägsförvaltningar, under iakttagande att, där sådan
öfverenskommelse icke kan bringas till stånd, koncessionshafvaren skall vara
underkastad de bestämmelser i ämnet, som Kungl. Maj:t förbehåller Sig att
för sådant fall efter anmälan meddela.
Beträffande fastställelse af plan för ofvan-berörda
sträckning, två kilometer närmast Uppsala, vill Kungl. Maj:t, sedan genom
koncessionshafvarens försorg stadsfullmäktige i Uppsala och öfriga
vederbörande beredts tillfälle att yttra sig, uppå särskild anmälan taga
denna fråga under förnyad pröfning.
Tillika har Kungl. Maj:t funnit godt förklara:
Innan arbetet å något ställe af järnvägen må påbörjas, skola fullständiga
plan- och profilritningar öfver verkställd renstakning af järnvägen vara af
väg- och vattenbyggnadsstyrelsen godkända. Vid denna renstakning skall
iakttagas, att landsvägskorsningar skola, i den mån ske kan, undvikas
äfvensom att på de ställen, där sådant utan afsevärda olägenheter och
kostnadsförhöjningar kan äga rum, maximi-stigningarna skola nedbringas till
10 på 1,000 och minimikurvradierna i hufvudspåret ökas till 400 meter.
Bortröjning af ris och större stubbar skall utföras för
järnvägsbankarna, i hvilka endast fullgodt fyllnadsämne får användas.
Uti mera sidolutande mark skola bankfyllnaderna skyddas
för sidoförskjutning genom lämpliga rännformiga eller terrassformiga
utgräfningar i naturliga marken.
Minsta dimensionen för aflopptrummor af sten skall vara
0,6 X 0,6 meter.
Broarnas stöd skola muras af granit, som beträffande
landfästenas tre öfversta skiften samt pelare helt och hållet läggas i
cementbruk.
Broarna skola, särskildt vid de mindre spännvidderna,
såvidt möjligt byggas helt och hållet af granit.
I fråga om alla broar af 30 meters längd och härutöfver
äfvensom andra större konstbyggnader, såsom tunnlar och viadukter, hvilkas
förstörande kan vålla allvarsamt afbrott af banan, åligger det
koncessionshafvaren att inhämta chefens för generalstaben mening, huruvida
åtgärder för deras förstöring i krigstid böra vidtagas redan vid deras
byggande. Därest chefen för generalstaben finner sådant nödigt, åligger det
koncessionshafvaren att vidtaga dylika åtgärder i enlighet med de
anvisningar, som meddelas genom bemälde chef; och skall koncessionshafvaren
tillhandahålla chefen för generalstaben de för en förstöringsplans
uppgörande erforderliga ritningarna.
Normalsektionen för fria rummet må ej göras mindre än
den, som finnes föreskrifven i väg- och vattenbyggnadsstyrelsens cirkulär
den 2 januari 1901.
Mötesplatser för militärtåg skola anläggas på ett
afstånd från hvarandra af högst 14 kilometer samt medelst terrassering och
undergrusning så anordnas, att de vid påfordran kunna utan tidsutdräkt
förses med rundspår af minst 350 meters fri längd; och skola härför
erforderliga reservskenor med tillbehör och syllar vara på förhand
anskaffade och i förråd upplagda.
Lastkaj af minst 10 meters längd skall anbringas vid
hvarje mötesstation på lämplig plats utmed spår.
Sådana växel- och signalanordningar skola användas, som
af väg- och vattenbyggnadsstyrelsen godkännas.
Vattentillgången för lokomotiven skall vara tillräcklig
för en förbrukning för timme af minst 0,25 kubikmeter vatten för hvarje
kilometer af sammanlagda afstånden till närmaste vattenstationer; dock skola
sådana anläggas på ett afstånd från hvarandra af högst 35 kilometer.
För järnvägen afsedda vändskifvor skola så konstrueras,
att statens tyngre godstågslokomotiv därå kunna vändas.
Alla täckta godsvagnar, som för järnvägen anskaffas och
hvilka icke särskildt inredas för specialtransporter, skola förses med fasta
anordningar och lös utrustning för såväl manskap- som hästtransport, i
enlighet med för statens godsvagnar gällande modeller. Samtliga till den
lösa utrustningen hörande effekter såsom truppvagnslyktor, bänkar m. m.
skola städse i fullt brukbart skick finnas tillgängliga vid järnvägen,
hvarjämte å vagnarnas yttersidor uppgifter skola anbringas om det antal man
eller hästar, som rymmes i hvarje vagn.
Där järnvägen kommer att enligt den fastställda planen
öfvergå eller beröra kronan tillhörig mark eller lägenhet, skola särskild
fullständig plan och beskrifning öfver järnvägsanläggningen därstädes jämte
uppgift å densamma angränsande byggnader, verk och inrättningar, innan
järnvägsarbetet må på sådant kronans område påbörjas, ingifvas till Kungl.
Maj:t, som, utan hinder af nu meddelade stadsfästelse å planen, då vill
förordna om de afvikelser i järnvägens sträckning eller de ändringar i
planen för öfrigt, som af sådan anledning kunna finnas erforderliga för
tillgodoseende af Kungl. Maj:ts och kronans rätt och fördel.
Nu gifna fastställelse af plan för järnvägsanläggningen
utgör icke hinder för pröfning i laga ordning af framdeles möjligen
uppkommande frågor angående omläggning af vägar, som järnbanan öfver-går,
eller om vattenuppdämning å ägor och hinder i flottled eller farled till
följd af järnvägsanläggningen.
För den händelse järnvägen befinnes efter utförandet
hindra eller försvåra vattens afledande för jords torrläggning eller ock för
renhållningen inom bebyggda orter, skall järnvägens ägare, därest Kungl.
Maj:t så förordnar, vara underkastade de rättsliga påföljder, som i
blifvande lag kunna varda i berörda hänseenden stadgade beträffande
järnvägar, som tillkomma, sedan lagen trädt i tillämpning.
Vid järnvägsanläggningens utförande äger
koncessionshafvaren att, i afseende å banans läge, göra smärre afvikelser
från den fastställda sträckningen samt att i banans balanslinje och i
planens detaljer för öfrigt vidtaga sådana smärre förändringar, som kunna
finnas nödiga eller ändamålsenliga, under villkor att fastställda kröknings-
och lutningsförhållanden för banan därigenom icke försämras, allt i den
omfattning, som det enligt den för väg- och vattenbyggnadsstyrelsen gällande
instruktion tillkommer denna styrelse att medgifva; och bör för den skull
iakttagas, att, innan dylika afvikelser eller förändringar vidtagas, de för
vinnande af väg- och vattenbyggnadsstyrelsens godkännande anmälas hos chefen
i mellersta väg- och vattenbyggnadsdistriktet, hvilken kommer att under väg-
och vattenbyggnadsstyrelsen å statens vägnar i vanlig ordning utöfva tillsyn
å järnvägsarbetet och kontrollera, att detsamma varder enligt fastställd
plan och med användande af fullgoda materialier utfördt, och hvilken det
åligger att efter verkställd granskning insända inkommande ändringsförslag
till nämnda styrelse för pröfning.
Ritningar för stationer och hållplatser med tillhörande
byggnader, för broar eller andra anläggningar samt för järnvägens
öfverbyggnad med därtill hörande inrättningar skola, förrän arbetet härå
påbörjas, genom koncessionshafvarens försorg uppgöras samt för pröfning och
godkännande underställas kontrollerande ingenjören, hvilken därvid särskildt
har att tillse, att åt stationer och hållplatser gifves det omfång, att
enhvar af dem blifver för det närvarande tillräcklig och framgent kan
motsvara en möjligen växande trafiks fordringar på ökadt utrymme, äfvensom
att alla vattenaflopp blifva tillräckligt stora och att broarna erhålla den
styrka och bärighet, att de kunna tåla de belastningar, som uti väg- och
vattenbyggnadsstyrelsens cirkulär den 2 januari 1901 äro föreskrifna för
normalspåriga järnvägars broar klass II.
Sedan ritningar öfver möjligen ifrågakommande smärre
afvikelser från det fastställda läget för banan med stationer och
hållplatser eller ändringar i banans balanslinje eller i
järnvägsanläggningens detaljer för öfrigt blifvit af väg- och
vattenbyggnadsstyrelsen gillade, samt ritningar öfver stationer,
hållplatser, broar, växlar och skenor med skarfförbindning blifvit
kontrollerande ingenjören, såsom ofvan är sagdt, underställda och af honom
godkända, skola kopior af dessa rittningar af koncessionshafvaren
ofördröjligen tillställas kontrollerande ingenjören, som har att insända
samma kopior, försedda, såvidt de af honom godkända beträffar, med behörig
påskrift om godkännandet, till väg- och vattenbyggnadsstyrelsen för att där
förvaras.
Det åligger koncessionshafvaren att för granskning
såväl af ifrågasatta smärre ändringar i afseende ä banans läge och
balanslinje samt planens detaljer för öfrigt som af ritningar till
stationer, hållplatser och broar ersätta statens kontrollerande ingenjör i
enlighet med gällande taxa på arfvode för förrättningar, som verkställas
af tjänstemännen i väg- och vattenbyggnadsdistrikten.
Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen har att förse de nu
ingifna ritningarna med påskrift, att desamma blifvit af Kungl. Maj:t på
sätt och med villkor, här förut nämnts, fastställda att lända till
efterrättelse vid arbetets utförande, samt därefter tillhandahålla
koncessionshafvaren samma ritningar jämte tillhörande kostnadsförslag.
Kungl. Maj:t vill därjämte berättiga
koncessionshafvaren att, i enlighet med gällande författning om jords eller
lägenhetsafstående för allmänt behof, inlösa och med full äganderätt besitta
den enskilda personer, menigheter eller inrättningar tillhöriga mark, som
för järnvägens anläggning enligt fastställd plan erfordras, äfvensom
medgifva, att koncessionshafvaren må dels kostnadsfritt för anläggningen
begagna sådana å kronans ägor belägna kalk- och stenbrott jämte grustäkter,
som kunna finnas disponibla, dels ock erhålla upplåtelse af den för
järnvägsanläggningen erforderliga, kronan tillhöriga jord.
I sistnämnda hänseende skall iakttagas: att jord, som
står under kronans omedelbara disposition, upplåtes utan någon ersättning;
att jord från de under bruk och bergverk för nödigt skogsfång upplåtna
kronoallmänningar upplåtes utan annan godtgörelse än ersättning till
vederbörande innehafvare för intrång i nyttjanderätten; att jord från de
genom Kungl. domänstyrelsens försorg utarrenderade kronoegendomar, hvilka
icke upplåtits till förenade mötespasse-volanskassornas fond, stuterierna
eller Vadstena krigsmanshusfond, upplåtes utan annan ersättning än för
minskning i arrendatorns brukningsområde under den återstående arrendetiden
äfvensom för skada och intrång; samt att för jord, som är till boställe
eller åt enskild person, menighet eller inrättning med åborätt eller
annorledes än hvad ofvan sagts upplåten, ersättning skall lämnas såväl för
själfva marken som för skada och intrång; och skall ersättningen i
ofvannämnda fall bestämmas i den ordning förordningen angående jords eller
lägenhets afstående för allmänt behof den 14 april 1866 stadgar.
Tillika finner Kungl. Maj:t godt i nåder förordna, att
järnvägsanläggningen med därtill hörande telegraf- och telefoninrättningar
skall åtnjuta samma skydd, som enligt 19 Kapitlet 11, 12, 13 och 21 §§
strafflagen tillkommer dylika af staten utförda anläggningar; och åligger
det Kungl. Majts befallningshafvande i Uppsala län att behörigen inom länet
kungöra detta beslut angående fridlysning af järnvägsanläggningen.
För tillgodonjutande af de koncessionshafvaren sålunda
förunnade rättigheter och förmåner stadgar Kungl. Maj:t följande villkor och
förbehåll, nämligen:
1:0. Arbetet å järnvägsanläggningen skall börja senast
den 1 juni 1909 samt därefter så bedrifvas, att järnvägen i sin helhet,
äfven hvad den i förslaget upptagna trafikmateriel angår, och, i händelse
trafikmateriel utöfver hvad förslaget upptager måste för järnvägen
anskaffas, jämväl hvad sådan materiel beträffar, må, därest öfverenskommelse
om banans trafikerande med annan järnvägsmateriel icke träffats vara färdig
att för trafik upplåtas senast den i juni 1912.
2:0. Koncessionshafvaren äger icke begagna den honom
tillerkända rätt att inlösa den för anläggningen erforderliga jord eller att
å sådan mark börja järnvägsarbetets utförande, förr än, på därom gjord
framställning och sedan koncessionshafvaren visat skälig anledning till
antagandet, att han är i stånd utföra järnvägsanläggningen, Kungl. Maj:t uti
ifrågavarande hänseende lämnat särskildt tillstånd.
3:0. Kungl. kungörelsen den 21 oktober 1864 angående
vissa bestämmelser i fråga om begagnande och underhåll af enskilda bolags
för allmän trafik upplåtna järnvägar, med däri sedermera vidtagna ändringar,
skall vara tillämplig på nu ifrågavarande järnvägsanläggning, hvars ägare
skall vara underkastad kontroll från statens sida genom väg- och
vattenbyggnadsstyrelsen såväl i afseende å banans byggande som i fråga om
dess underhållande för all framtid samt pliktig att verkställa de
förbättringar därå, som för vinnande af nödig trafiksäkerhet kunna
föreskrifvas, allt vid äfventyr att trafiken å banan inställes, intill dess
sådan föreskrift fullgjorts, och förbehåller Sig Kungl. Maj:t rätt att,
därest erforderliga förbättringar icke inom af Kungl. Maj:t bestämd tid
verkställas, förklara denna koncession förverkad och låta för ägarens
räkning försälja järnvägen i dess helhet med allt tillbehör med rättighet
för köparen att åtnjuta de förre ägaren tillförsäkrade fördelar mot
fullgörande af däremot svarande skyldigheter.
4:0. Afgifterna för transporter å banan skola utgå
enligt taxa, som Kungl. Maj:t efter pröfning af därtill utaf
koncessionshafvaren afgifvet förslag vill i nåder fastställa och hvilken
taxa i allmänhet bör å vissa tider, som Kungl. Maj:t bestämmer, lämpas efter
sig då företeende omständigheter; och skall koncessionshafvaren vara pliktig
ställa sig till efterrättelse de bestämmelser i fråga om samtrafik med
statens eller enskilda järnvägar och om afgifterna därför, som kunna af
Kungl. Maj:t utfärdas, äfvensom i öfrigt alla de villkor och kontroller, som
af Kungl. Maj:t pröfvas lämpliga och nödiga.
5:0. Det åligger koncessionshafvaren att å järnvägen
fortskaffa trupper, fångar och allmänna posten samt ombesörja alla andra för
kronans eller det allmännas räkning ifrågakommande person- och
varutransporter mot den ersättning, som enligt gällande eller blifvande
bestämmelser utgår för dylika transporter å de enskilda järnvägarna i riket;
och äga vederbörande länsmän eller tillsyningsmän för allmänna ordningens
upprätthållande att, hvar inom sitt tjänstgöringsområde, åtnjuta fria resor
å järnvägen.
6:0. Därest koncessionshafvaren skulle underlåta att
uppehålla trafiken å banan i det omfång, som af Kungl. Maj:t pröfvas
skäligt, äger Kungl. Maj:t om Kungl. Maj:t därtill finner skäl, förordna,
att trafiken tills vidare må besörjas af staten eller annan med användande
af järnvägens materiel och öfriga tillhörigheter, med rätt för järnvägens
ägare att uppbära den behållna afkomsten af banan; och förbehåller Sig
Kungl. Maj:t dessutom att, om rättelse icke följer inom af Kungl. Maj:t
förelagd tid, förklara denna koncession förverkad och låta försälja
järnvägen, på sätt i punkten 3) här ofvan sägs.
7:0. Koncessionshafvaren skall före den 1 maj 1909 till
Kungl. Maj:t inlämna bevis, att han, till säkerhet för fullgörandet af
sålunda för denna koncession stadgade villkor, nedsatt i Kungl.
statskontoret ett belopp af femtiotusen kronor antingen i kontanta penningar
eller i sådana värdepapper, som kunna af Kungl. Maj:t godkännas, hvilken
deposition koncessionshafvaren, därest densamma icke, på sätt i punkten 8)
sägs, delvis eller i sin helhet förverkats, äger att återlyfta, sedan i
statskontoret blifvit styrkt, att järnvägen är i allo fullbordad, afsynad
och för trafik fullständigt upplåten.
8:0. Förevarande koncession, hvilken icke må utan
Kungl. Maj:ts samtycke på annan öfverlåtas, skall anses förverkad förutom i
de fall, hvarom i punkterna 3) och 6) här ofvan sägs, jämväl i händelse
antingen den i näst föregående punkt föreskrifna deposition icke inom
stadgad tid fullgöres, eller arbetet å järnvägsanläggningen icke enligt
vederbörande kronofogdes bevis, som till Kungl. Maj:t ingifves, blifvit
senast den 1 juni 1909 påbörjadt, i hvilket fall äfven en fjärdedel af det
deponerade beloppet skall vara förverkad till svenska statskassan, men
vederbörande äga att återlyfta öfriga tre fjärdedelar däraf, eller ock
arbetet, ehuru i rätt tid påbörjadt, likväl finnes icke vara å utsatt tid
fullbordadt eller sådana afvikelser från den fastställda planen vidtagits i
afseende å anläggningen att åsyftad trygghet och ändamålsenlighet
därigenom förminskats, hvilka förhållanden därjämte medföra förlust af
hela det deponerade beloppet; och skall tillika, om koncessionshafvaren icke
inom ett år från den dag, järnvägen skall vara färdig att för trafik
upplåtas, fullbordat den eller de delar af järnvägen, som vid besiktning
eller afsyning till äfventyrs funnits ofulländade, eller icke inom samma tid
rättat vid besiktningen eller afsyningen anmärkta felaktigheter, ankomma på
Kungl. Maj:t att låta för vederbörande ägares räkning försälja järnvägen i
dess helhet jämte allt tillbehör uti befintligt skick med rättighet för
köparen att åtnjuta de förre ägaren tillförsäkrade fördelar, men med
skyldighet för köparen att inom viss tid fullborda järnvägsanläggningen.
9:0. I händelse annan järnväg skulle komma att med
nådigt tillstånd anläggas så, att den nu ifrågavarande däraf beröres, skall
denna senares ägare vara underkastad de bestämmelser, som Kungl. Maj:t kan
finna nödigt af sådan anledning meddela.
10:0. Svenska staten äger, där så erfordras, att
utefter järnvägen, utan ersättning till dennas ägare, anlägga och begagna
telegraf- och telefonledning med därtill hörande inrättningar.
11:0. Svenska statsverket är berättigadt att inlösa
ifrågavarande järnväg med tillhörigheter och trafikmateriel mot ett
penningbelopp,
a) som om yrkande om järnvägens afträdande till staten
framställes inom tio år, efter det järnvägen i sin helhet eller till någon
del blifvit öppnad för allmän trafik, motsvarar hvad järnvägen med
tillhörigheter och trafikmateriel enligt räkenskaper, som Kungl. Maj:t
godkänner, kostat koncessionshafvaren med tillägg af ränta efter fem för
hundra om året, men med afdrag af den nettoinkomst, banan under tiden
lämnat, och
b) som, om dylikt yrkande göres efter tio år, från det
banan blifvit i sin helhet eller till någon del upplåten för allmän trafik,
skall antingen beräknas så, att detsamma motsvarar två gånger summan enligt
af Kungl. Maj:t godkända räkenskaper, af hela den under de tio år, som
förflutit närmast före det år, hvarunder lösningsanspråket blifvit väckt,
uppkomna nettobehållning af trafiken, innefattande alla under samma tio år
gjorda utdelningar till delägarna i järnvägen jämte ränte- och
kapitalafbetalningar å upptagna lån samt afsättning af kontanta medel eller
öfverförande af säkra fordringar till befintlig reserv- eller förnyelsefond,
eller ock, därest vare sig från statens eller från koncessionshafvarens sida
sådant fordras, bestämmas af fem gode män, utaf hvilka Kungl. Maj:t utser
tvä och koncessionshafvaren två, hvarefter de fyra sålunda valda tillkalla
den femte.
Lösesumman, som skall anses utgöra inlösningsvärdet af
hela järnvägsbyggnaden med alla dess fasta och lösa tillhörigheter af hvad
slag de vara må, äfvensom af hela den i behåll varande reserv- eller
förnyelsefonden, utan annat undantag än af de för trafikens behof i förråd
befintliga förlags- och konsumtionsartiklar, såsom obegagnade syllar och
skenor med tillbehör, stenkol, oljor och dylikt, skall, inom ett år efter
det lösningsanspråket framställdes och i hvarje fall inom sex månader efter
det staten tillträdt järnvägen, af svenska statsverket erläggas tillika med
fem procent ränta därå, för år räknadt, från tillträdesdagen; och skall
egendomen till statsverket afträdas skuldfri eller ock behörigt afdrag å
löseskillingen göras för beloppet af den i järnvägen intecknade skuld.
12:0. Det åligger koncessionshafvaren att till väg- och
vattenbyggnadsstyrelsen inlämna dels före mars månads början hvarje år under
byggnadstiden fullständig berättelse om arbetets fortgång under näst
föregående år, dels, efter det banan blifvit öppnad för allmän trafik,
årligen före mars månads ingång" redogörelse för de arbeten, som å banan
blifvit under det föregående året utförda, äfvensom särskild uppgift å
banans rullande materiel, sådan den befanns vid det föregående årets slut,
dels, inom tre månader efter det järnvägsanläggningen afsynats och godkänts,
öfversiktskarta äfvensom detaljerad uppgift å anläggningskostnaden, hvarför
räkenskaperna för järnvägsanläggningen skola föras i anslutning till det
formulär för kostnadsförslag, som finnes i väg- och vattenbyggnadsstyrelsens
cirkulär den 2 januari 1901 intaget, dels ock de upplysningar angående banan
och dess trafikerande, som framdeles kunna af bemälda styrelse äskas.
13:0. Koncessionshafvaren är pliktig att omedelbart
efter järnvägens besiktning kostnadsfritt tillställa chefen för
generalstaben bestyrkt afskrift af besiktningsprotokollet samt omedelbart
efter banans afsyning bestyrkta ritningar, utvisande banans verkliga läge i
plan och profil, jämte planritningar öfver samtliga stationer, håll- och
lastplatser, sådana dessa befinna sig vid banans afsyning, äfvensom bestyrkt
afskrift af afsyningsprotokollet. Likaledes skola omedelbart efter
afsyningen till chefen för Kungl. fortifikationen insändas kopier i tre
exemplar af plan- och profilritningar i detalj öfver alla broar af 10 meters
längd, och därutöfver jämte situationsplaner och profiler af vattendragen
vid broställena. Det åligger vidare koncessionshafvaren att ungefär hvart
femte år, på anfordran af chefen för generalstaben, kostnadsfritt rätta och
komplettera de insända stationsplanerna; att vid ombyggnad eller
förstärkning af broar af ofvan angifna längd tillställa chefen för
fortifikationen ritningar öfver ombyggnaden eller förstärkningen; att
årligen före december månads utgång insända tekniska uppgifter till
generalstaben enligt därifrån meddeladt formulär; samt att lämna de
officerare, hvilka kunna beordras att studera banan. alla af dem äskade
upplysningar äfvensom gifva dem fritt tillträde till järnvägens lokaler.
14:0. Det åligger koncessionshafvaren föranstalta dels
att, i god tid före banans öppnande för trafik, förslag till benämningar å
stationer och hållplatser varder Kungl. Maj:ts pröfning underställdt samt
att ett efter banans förhållanden lämpadt förslag till
tjänstgöringsreglemente varder inlämnadt till järnvägsstyrelsen, som efter
pröfning af förslaget har att utfärda dylikt reglemente med iakttagande, att
däri inflyta alla sådana bestämmelser i fråga om säkerhets- och
försiktighetsmått vid handhafvandet af bantågens gång, som kunna finnas
erforderliga för trafikens betryggande, dels ock att, i den mån järnvägen
varder för trafik öppnad, sådana uppgifter angående banan och trafiken därå,
som för upprättandet af allmän svensk järnvägsstatistik äro behöfliga,
blifva till samma styrelse ingifna å behöriga tider och i enlighet med
formulär, som af bemälda styrelse tillhandahålles.
15:0. Koncessionshafvaren skall inom en månad efter
delfåendet insända afskrift af kostnadsförslaget samt kopior af de nu
fastställda ritningarna för järnvägsanläggningen till väg- och
vattenbyggnadsstyrelsen för att i denna styrelses arkiv förvaras.
16:0. Kungl. Maj:ts befallningshafvande i Uppsala län
äger, därest sådant befinnes nödigt, att för vidmakthållande af ordning och
skick bland de vid järnvägsanläggningen anställda arbetare tillförordna en
eller flera extra länsmän, hvilkas aflönande helt och hållet åligger
koncessionshafvaren; det tillkommer jämväl koncessionshafvaren att vidkännas
de kostnader, som kunna föranledas af behofvet att anordna nödig religions-
och sedlighetsvård åt bemälda arbetare.
17:0. Därest för transporter för kronans eller det
allmännas räkning eller för beredande af genomgående bantåg till befordran
af resande eller allmänna posten å nu ifrågavarande och med densamma i
förbindelse varande järnvägar Kungl. Maj:t finner, att tågen å nu
ifrågavarande järnväg böra med hänsyn till tiderna eller eljest på visst
sätt ordnas; är koncessionshafvaren skyldig att ställa sig till
efterrättelse hvad Kungl. Maj:t i sådant afseende bestämmer.
18:0. Koncessionshafvaren är pliktig att ställa sig
till efterrättelse de bestämmelser angående hållande af tillräckligt förråd
af kol eller annat bränsle för betryggande af järnvägens drift i händelse af
krigsmaktens ställande på krigsfot, som kunna af Kungl. Maj:t utfärdas.
19:0. I fråga om tolkningen af denna koncessions rätta
mening är koncessionshafvaren underkastad Kungl. Maj:ts afgörande.
Hvilket vederbörande till underdånig efterrättelse
länder.
Under Hans Maj:ts Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
GUSTAF ADOLF
Hugo Hamilton.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
uej_koncession.html senast uppdaterad
2008-01-21
|