Åter till TJ innehållsförteckning?
Klicka i bilden ovan! |
Tidaholms
Järnväg
Av Rolf
Sten |
Snabbfakta
om Tidaholms Järnväg (Facts about TJ )
Tidaholms järnväg var inte den första järnvägen
i Tidaholm. Redan i juni 1876 fick Tidaholm järnvägsanslutning
i och med att Hjo - Stenstorps Järnväg, HSJ, öppnade
sin sidobana mellan Svensbro och Tidaholm.
I Tidaholm startade Vulcans tändsticksfabrik
sin verksamhet 1868. Alla transporter till och från fabriken
skedde från början på urusla "vägar"
med hästar som dragkraft. Transporterna
gick mellan fabriken och Stenstorps station vid Västra stambanan.
När så HSJ, i november 1873, öppnade sin huvudbana
mellan Stenstorp och Hjo fick man betydligt kortare transportväg
till närmaste station. Man körde nu godset till Fridenes
station på HSJ.
Så skedde ända fram till juni 1876
då Tidaholm fick järnvägsanknytning. Nu kunde
fabriken lasta godset direkt på järnvägsvagn.
Borta var nu den gamla tidens omständiga transporter men
det var ändå inte riktigt bra. HSJ var smalspårig,
891mm, vilket innebar att man måste lasta om godset i Stenstorp
eftersom stambanan var normalspårig, 1435 mm. Kostnaden
för dessa omlastningar blev med åren alltmer betungande
varför man började se sig om efter andra alternativ.
I Tidaholm fanns ännu en stor industri
som använde sig av järnvägen för transporter.
Tidaholms
bruk grundades 1799 och blev bolag 1890. 1903 började man
tillverka bilar, huvudsakligen lastbilar och bussar. Även
en och annan personbil tillverkades. 1933 fick men problem och
1934 lades fordonstillverkningen ned.
Vid sekelskiftet 1800/1900 föreslog dåvarande
disponenten vid Vulcans tändsticksfabrik, Hans Gustafsson
(se vidstående bild), att man skulle bygga en normalspårig
järnväg från Tidaholm till Vartofta som var beläget
vid södra stambanan.
Gustafsson fick god draghjälp i sitt arbete
av bröderna Johan och Alfred von Essen. Löjtnanten i Väg- och Byggnadskåren
Arvid Blomberg fick i uppdrag att upprätta planer och kostnadsförslag
över den tänkta järnvägen. Kostnaden kom
att beräknas till 1 020 00 kronor.
Finansieringen ordnades genom aktieteckning och statslån.
Aktieteckningen gav 510 000 kronor och staten beviljade ett lån
på samma belopp.
Koncessionsansökan
inlämnades och den var underskriven av bland annat Hans
Gustafsson och G F S Ehrenborg. Koncessionen beviljades 1 juli
1904 och Tidaholms Järnvägsaktiebolag konstituerandes
den 15 september 1904. Bolagets förste ordförande blev
Alfred von Essen.
Till
byggnadschef för banbygget utsågs Arvid Blomberg och
det första spadtaget på Tidaholms Järnväg
togs 10 oktober 1904 och nästan ett år senare, 14
augusti, slogs den första rälsspiken i den först
utlagda skenan. Arbetet gick i rask takt och
den 8 november 1906 kunde den 24 kilometer långa, normalspåriga,
järnvägen invigas för allmän trafik av landshövdingen
Fabian de Geer.
Rälsen på banan vägde 31,5
kilo per meter. Kurvorna hade en minsta krökningsradie på
300 meter och de största lutningarna uppgick till 16 promille
och banans största tillåtna hastighet var 40 km/tim.
Leveransfoto av Tidaholms Järnväg lok nummer
1, "VULCAN" , levererat 1906 av Nydqvist & Holm
i Trollhättan. Foto: Tidaholms Fotoklubb
Inför banans öppnande för allmän trafik hade man skaffat
rullande materiel. Den bestod 1906 av två ånglok
byggda av Nydqvist & Holm i Trollhättan. Loken var så
kallade tanklok och hade axelföljden 1C, det vill säga
en löpaxel följd av tre drivande axlar. Loken som kostade
37960 kronor styck numrerades som nummer 1 och 2 samt fick namnen
"VULCAN"
respektive "TIDAHOLM".
För persontrafiken hade man köpt
4 personvagnar, två stycken tvåaxliga samt två
boggivagnar. Sammanlagda sittplatskapaciteten var 176 platser.
För godstrafiken hade man köpt 8
öppna- och 13 täckta godsvagnar, samtliga var tvåaxliga.
Lastkapaciteten uppgick till 227 ton.
Den första tiden efter trafikstarten utgick
tågen från en provisorisk station i Tidaholm, cirka
1 kilometer från HSJ-stationen. Det var på godsbangården
vid Vamman som man under en tid använde godsmagasinet som
stationshus. Vid den här bangården låg även
järnvägens lokstall. Anledningen till detta arrangemang
var att man inte kom överens med HSJ om villkoren för
anslutning till deras station. Överenskommelse nåddes
dock och vid årsskiftet 1906/1907 kunde tågen på
TJ utgå från från samma station som HSJ-tågen.
Tidaholms Järnvägs provisoriska station vid godsbangården
Vamman i Tidaholm. Till vänster godsmagasinet som tillfälligt
tjänstgör som stationshus. Till höger i bild skymtar
det, för två lok, nybyggda lokstallet. Bilden är
troligen tagen i samband med banans invigning, november 1906.
Foto: Tidaholms Fotoklubb.
Under åren som följde kompletterade
man den rullande materielen med bland annat ett begagnat tenderlokomotiv,
ett nytt tvåaxligt tanklok samt en tvåaxlig personvagn.
Vidstående
karta visar Tidaholms Järnväg, TJ, (olivgrön
markering) i förhållande till Västra
Central järnvägen, VCJ, Röd
och ljusgrön markering.
Ulricehamns Järnväg, UJ, ljus-
och mörkgrön markering.
Hjo - Stenstorps Järnväg, HSJ,
ljusblå markering. |
Lok nummer 1 "VULCAN" med persontåg på
bangården i Vamman. Banans två personboggivagnar
syns i tåget. Vagnarna var byggda av Göteborgs Mekaniska
verkstad 1906. Längst till vänster skymtar godsmagasinet.
Spåret som viker av i bildens vänstra kant leder till
lokstallet. Bilden är troligen tagen strax före 1910.
Foto: Tidaholms Fotoklubb.
Förlängning
till Åsarp
När Västra Centralbanan, VCJ, byggdes mellan Falköping och Landeryd
hade VCJ köpt den smalspåriga, 891 mm, Ulricehamns
Järnväg, UJ, för att bygga om den till normalspår.
UJ gick mellan Ulricehamn via Åsarp till Vartofta. Från
Åsarp byggde VCJ en ny bana till Falköping. Den ombyggda
järnvägen togs i normalspårsdrift på sträckan
Ulricehamn - Åsarp 20 augusti 1906 och på sträckan
Åsarp - Vartofta 16 februari 1907. Från VCJ:s sida
var man inte intresserade av att behålla bandelen Åsarp
- Vartofta utan förhandlade och erbjöd TJ att ta över
bandelen. Överenskommelse nåddes och TJ köpte
bandelen Åsarp - Vartofta för 300 000 kronor. Koncessionen
överfördes och 28 oktober 1907 började TJ att
trafikera den 8 kilometer långa bandelen. TJ:s banlängd
var nu 32 kilometer. Den totala byggnadskostnaden för TJ
inklusive bandelen Åsarp - Vartofta uppgick nu till 1 667
000 kronor.
För tändsticksfabriken i Tidaholm slapp man nu ifrån
de kostsamma omlastningarna.
Åsarp - Vartofta
läggs ned
Efter några år insåg TJ att lönsamheten på
sträckan Åsarp - Vartofta inte var tillräcklig
för en fortsatt drift. Man begärde tillstånd
att få lägga ned bandelen och sedan det medgivits
upphörde trafiken den 16 november 1918. Rälsen revs
upp och såldes för 500 000 kronor och där kunde
man då konstatera att just den affären blev ganska
bra.
För att rationalisera persontrafiken inköptes 1925
en dieselelektrisk, 4-axlig motorvagn och samtidigt sålde
man en av personboggivagnarna till Ostkustbanan, OKB.
Bilden ovan visar Tidaholms station 1926. Till vänster
står ett HSJ-tåg som just ankommit från Svensbro.
Till höger står den, år 1925, inköpta dieselelektriska
motorvagnen klar för avgång mot Vartofta, linjen går
hitåt i bild.
Tidaholms station 1948. Ett tåg har just kommit från
Vartofta. Loket har kopplat loss och är på väg
att göra så kallad rundgång. Det vill säga
flytta till andra ändan av tågsättet. Tre landsvägsbussar
har tidigare ankommit till stationen och är nu beredda att
föra nya passagerare och styckegods till sina destinationer.
Foto: Tidaholms Fotoklubb.
Några större förändringar
vidtogs inte utan tågen rullade på men utan någon
större lönsamhet.
För att rationalisera verksamheten beslöt
TJ och HSJ att ordna med gemensam förvaltning av de båda
banorna. Samförvaltningen inleddes 1929 och kom att vara
fram till förstatligandet av TJ 1939.
Ovanstående bild visar Suntaks station år 1925.
Till höger i bild är i riktning mot Vartofta. Foto:
Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
Statens Järnvägar
tar över
I början av 1930 talet försämrades TJ:s ekonomi
alltmer och man såg ingen annan lösning än att
försöka förmå staten att köpa järnvägen.
Inför hotet om konkurs beslutade staten att köpa TJ
vilket också skedde den 1 juli 1939. Från samma datum
övertogs TJ av Statens Järnvägar. Den rullande
materielen märktes om med den nye ägarens signatur,
SJ, och tågen fortsatte att gå.
Ovanstående bild visar Folkabo station år 1925.
Bortåt i bild är i riktning mot Tidaholm. Foto: Svenska
Järnvägsföreningens minnesskrift 1876-1926.
Vartofta station på södra stambanan omkring 1920.
Ett persontåg från Nässjö är precis
på väg att göra uppehåll. Vartofta var
också föreningsstation med Tidaholms Järnväg.
Tågen till Tidaholm utgick till höger i bild för
att senare svänga av till vänster på Tidaholms
Järnväg. Foto efter gammalt vykort.
Nedläggning
- Den 27 september 1970 lades persontrafiken ned mellan Tidaholm
och Vartofta.
- 1 januari 1989 lades godstrafiken ned på samma sträcka.
Det sista tåget gick 26 januari 1989.
- Under år 1995 revs banan upp mellan Tidaholm och Vartofta.
24 kilometer järnväg var nu borta.
Beskrivning av Tidaholms
Järnväg och de trakter som den genomkorsade
Följande beskrivning
kommer från Svenska Järnvägsföreningens
50-års skrift.
Tidaholms järnväg,
24 km.
År 1850 funnos i Tidaholm endast 180 mantalsskrivna
personer, men efter tändsticksfabriken Vulcans anläggning
steg utvecklingen raskt. 1895 hade samhället nära 3000
inv. och erhöll köpingsrättigheter, och 1910,
då invånareantalet närmade sig 5 000-talet,
blev det stad.
Vulcans tändsticksfabrik torde vara jordens största.
Skorstenen är 52 m. hög och är rökavlopp
för fem stora ångpannor, vilka även leverera
ånga till en turbin om 1000 eff. hkr. Med denna kraft och
flitiga händer kunna 4 milj. askar med 260 milj. tändstickor
förfärdigas pr dag. Detta gör pr år om 300
arbetsdagar 1 200 milj. askar med 78 miljarder stickor.
I Tidaholm har järnvägen sin byrå, lokomotivstallar,
verkstäder m. m.
Linjen passerar därefter Bälteberga sanatorium,
tillhörigt Vulcan, och når Madängsholm. Helt
nära denna station ligga Holma fabriker, som ägas av
Holma - Hälsinglands linspinneri- och väveriaktiebolag.
Färden går vidare genom skogsmark till hållplatsen
Suntak vid Suntaks gamla intressanta kyrka.
Därifrån letar sig banan i kurva efter kurva upp på
den kalkmättade och bördiga höjdplatån,
som bär det gemensamma namnet Falbygden. Här ligger
Folkabo station. Hällkistor och gånggrifter,
forngravar, av vilka ett par synas från kupéfönstret,
förtälja om gammal kultur från förhistorisk
tid. Statskullen eller Statsbacken, som ensam reser sig i höjden
å slätten, var den forna avrättsplatsen. I Alleberg,
344, m. ö. h., vars konturer teckna sig mot. den blå
bakgrunden, sova hjältar från Bråvalla slag.
Vid anhalten Hångsdala fångas blicken av Gisseberget,
327 m. ö. h., och Gerumsberget, 324 m. ö. h., och i
öster förtonar Hökensås, som förr kallades
Sveamo, i en lång rand.
Allt ifrån Folkabo till närheten av Kälvene har
banan gått i rak linje över slättmark, men nu
börjar marken åter bliva något kuperad och Varkullen
reser sin skogfria hjässa 271,3 m. i höjden.
Banan går genom allén till det gamla säteriet
Vartofta, som givit namnet åt häradet. Gården
har ägts bl. a. av den beryktade Beata von Yxkull, som man
tilldelade det betecknande öknamnet "Pintorpafrun".
Vartofta, järnvägens slutstation och föreningsstation
med statsbanan, kan datera sin utveckling från södra
stambanans öppnande 1864. Då funnos endast ett par
mindre gårdar på platsen. Nu finnas här bl.
a. bankkontor, hotell, elektrisk kvarn och såg, smidesfabrik,
möbelfabrik m. m. Inom några år torde samhället
förskaffa sig köpingsrättigheter.
Åter till sidans början
|
Returtåg till TJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
tj_snabbf..html senast uppdaterad 2 september 2002
|