Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan
|
Östra
stambanan
The main
eastern line
Av Rolf
Sten |
|
Snabbfakta Östra
stambanan Katrineholm - Norrköping - Nässjö |
Sedan västra och södra stambanan hade öppnats
för allmän trafik såg man från regeringens
sida behovet av att få en så kort och snabb förbindelse
som möjligt mellan Stockholm - Malmö och Danmark.
Dessutom var det väsentligt att ordna med järnvägsförbindelse
med Norrköping och Linköping.
Totalkostnaden för Östra stambanan
var beräknad till 19,7 miljoner kronor. Avsikten var att
bygga i etapper och 1862 - 1863-års riksdag anvisade därför
4,135 miljoner kronor för den första etappen vilken
hade bestämts att bli sträckan Katrineholm - Norrköping.
Byggs i etapper
Katrineholm - Norrköping
Under ledning av distriktsingenjören
A R A Adelsvärd började arbetet med bandelen Katrineholm
- Norrköping i juli 1863. Den här bandelen innehöll
det byggnadsmässigt svåraste avsnittet. Passagen över
Kolmården och ner mot Åby gjorde att banan på
en ganska kort sträcka skulle sänka sig från
en höjd på 65 meter över havet till endast 3
meter.
Arbetet med var klart 1866 och den 48 kilometer
långa bandelen öppnades för allmän trafik
3 juli.
Katrineholms järnvägsstation omkring 1916. Stationshuset
syns till vänster i bild. Till höger om detta ligger
järnvägshotellet. Till vänster i bild är
i riktning mot Göteborg respektive Norrköping. Foto
efter gammalt vykort.
Norrköping - Nässjö
Bland annat på grund av ansträngda statsfinanser samt
oenighet om banans sträckning kom det att dröja innan
banbygget fortsattes.
I april 1871 startades arbetet på nytt.
Nu under ledning av distriktsingenjören K E Norström
fram till dennes död i september 1871. Efterträdare
blev distriktsingenjören O F Zander under vilkens ledning
som Östra stambanan färdigbyggdes.
Den 47 kilometer långa bandelen Norrköping
- Linköping öppnades för allmän trafik 16
oktober 1872
Sträckan Linköping - Mjölby,
32 kilometer, öppnades för allmän trafik 11 maj
1873.
Den 16 kilometer långa sträckan,
Mjölby - Boxholm öppnades för allmän trafik
20 juli 1874.
Den 9 kilometer långa sträckan Boxholm
- Sommen öppnades för allmän trafik 20 juli 1874.
Den 24 kilometer långa sträckan
Nässjö - Aneby öppnades för allmän trafik
20 juli 1874.
Den återstående, 40 kilometer långa
sträckan Sommen - Aneby, öppnades för allmän
trafik 23 november 1874
Därmed var hela den 216 kilometer långa
Östra stambanan öppnad för allmän trafik.
Invigning
Den högtidliga invigningen av Östra
stambanan skedde 23 november 1874 då kung Oscar II, i Nässjö,
förklarade Östra stambanan i sin helhet öppnad
för allmän trafik.
I Statens Järnvägars historik från
1906 beskrivs östra stambanan enligt följande:
Banan utgår
i sydlig riktning från västra stambanan vid Katrineholm,
passerar vattendraget mellan sjön Viren och Djulasjön,
följer sedan stranden af Strångsjön och stiger
därpå, efter att hafva öfvergått en vik
af sjön Fjälaren, med 10 uppför den stora
landthöjden Kolmården.
I en för järnvägsanläggning
svårarbetad och delvis mycket bergig terräng sänker
sig banan därefter mot Simonstorp, hvarifrån den är
framdragen utefter flera sjöar förbi Stens bruk till
Grafversfors. Därifrån nedgår banan i branta
lutningar mot slättlandet väster om Bråviken
och är sedan medels en lång kurva indragen till den
på norra sidan af Norrköpings stad förlagda stationen,
från hvilken ett längre spår är utlagdt
till hamnen.
Bilden visar hur linjen mellan Åby och Graversfors passerar
passerar Storängsberget på en klipphylla. I och med
dubbelspårsutbyggnaden 1964 ersattes den här linjesträckningen
av en ny som till stor del gick i tunnlar. Bortåt i bild
var i riktning mot Katrineholm. Foto SJ 50-års historik
från 1906.
Från Norrköping är banan utlagd i
nordvästlig riktning, tills den passerat landthöjden
norr om Eneby kyrka, hvarefter den med sydlig riktning öfvergår
Motala ström vid Fiskeby och sedan mot väster framgår
till Eksund. Härifrån har linjen ända till Mjölby
hufvudsakligen sydvästlig riktning, öfvergår
därunder Göta kanal vid Norsholm och på en större
bro Stångån vid Linköping, hvarifrån den
genom en bördig slättbygd är fram dragen till
Mjölby.
Vid Kimstad ansluter järnvägen från
Finspång, hvilken bana under år 1906 framdragits
till Norrköping, vid Norsholm tillstöta den från
Finspång öfver Kimstad dragna järnvägen
samt järnvägen till Västervik och vid Linköping
ansluta östra centralbanan och mellersta Östergötlands
järnväg samt vid Mjölby den af enskildt bolag
byggda och sedermera af staten inköpta banan från
Hallsberg.
Från Mjölby, där järnvägen
erhållit sydlig riktning, går den förbi Boxholm
till norra änden af sjön Sommen och är sedan framdragen
till Tranås. Härifrån går banan mot norra
änden af Säbysjön samt vidare till den högt
belägna Nässjö station å södra stambanan.
Tunneln vid Graversfors. I och med dubbelspårsutbyggnaden
1964 ersattes den här linjesträckningen av en ny som
till stor del gick i tunnlar. Foto SJ 50-års historik från
1906.
Några bandata
Vid byggandet av Östra
stambanan gjordes omfattande arbeten.
På bandelen Katrineholm - Norrköping sprängdes
två tunnlar, den ena 58 meter och den andra 28 meter.
Stora mängder jord och berg blev omflyttat,
2 945 628 kubikmeter jord och 166 755 berg.
Man byggde 421 avloppstrummor, 4 kulvertar
samt 32 broar.
Bland de större broarna kan nämnas bron över Motala
ström vid Fiskeby. Den bestod av 2 spann på vardera
29,69 meter.
Den andra stora bron var över Stångån i Linköping.
Den var 183,07 meter lång och bestod av 26 spann
vilka hade en spännvidd varierande mellan 6,64 och 6,2 meter
samt en 22,15 meter lång svängbro.
Längs banan fanns det ytterligare en svängbro, denna
över Göta kanal vid Norsholm.
Antalet vägkorsningar som byggdes var
316 plankorsningar, 18 vägbroar samt 20 vägportar.
Den första bron över Stångån vid Linköping.
Bortåt i bild är i riktning mot Norrköping. 1911
ersattes den här bron av en ny dubbelspårsbro. Den
nya bron placerades alldeles till höger om den gamla. Foto SJ 50-års historik från 1906.
För banpersonalen uppfördes 114 banvaktstugor
varav 10 banvaktsstugor var så kallade "dubbla"
avsedda för två banvakter.
Rälsen på banan var stålräls
som vägde mellan 31 -32 kilo per meter.
Inför banans öppnande hade man byggs 23 stationer med
tillhörande bangårdar samt 1 hållplats.
I 1882-års bokslut kan man konstatera att hela
Östra stambanan kostade 14 139 782 kronor och 98 öre.
Boxholms station år 1916. Bortåt i bild är
i riktning mot Nässjö. Foto: Stig Nyberg
|
Och sedan |
Under åren som gått har naturligtvis förutsättningarna
ändrats radikalt.
Stationer har tillkommit och tagits bort. Banvaktstugorna har
rivits eller sålts.
Rälsen på banan väger idag 50 till 60 kg per
meter och tågen rullar med en hastighet upp till 200 km/t.
Delar av bana har byggts om, vissa kurvor har rätats ut.
Med anledning av dubbelspårsbyggnaden gjordes en 4 kilometer
lång ombyggnad mellan Graversfors och Åby. Vid denna
ombyggnad sprängdes tre nya tunnlar, 307, 201 respektive
520 meter.
De två tunnlar som funnits sedan tidigare slopades i och
med dubbelspårsbygget. Den nya sträckan togs i bruk
15 november 1964.
Vid Katrineholm ombyggdes banans anslutning till stationen 1995.
I samband med stambanan Järna - Nyköping - Åbys
anslutning till Östra stambanan vid Åby flyttades
Åby station omkring 250 meter österut. Detta skedde
1 oktober 1915.
Dubbelspår
Ganska snart visade det sig att banans kapacitet
inte räckte till. Efterhand har därför banan byggts
ut med ytterligare ett spår. Denna utbyggnad påbörjades
där kapacitetsbehovet var som störst.
I och med att stambanan Järna - Nyköping
- Åby anslöts till Östra stambanan blev även
sträckan Åby - Norrköping, 7 kilometer, den första
att få dubbelspår. Detta togs i drift 1 oktober 1915.
Därefter har sträckan Norrköping
- Nässjö, etappvis, byggts ut med dubbelspår.
Hela denna bansträcka blev dubbelspårig i och med
att delen Mjölby - Strålsnäs, 11 kilometer, öppnades
för dubbelspårsdrift 15 juni 1951.
På sträckan Katrineholm - Åby
var det de 11 kilometrarna Katrineholm - Strångsjö
som 2 juni 1957 öppnades för dubbelspårsdrift.
"Den sista länken" i dubbelspårsutbyggnaden
var Simonstorp - Åby, 16 kilometer. Här öppnades
dubbelspårsdriften 15 november 1964 och därmed hade
hela Östra stambanan byggts ut för dubbelspårsdrift.
Elektrifiering
Elektrifieringen av Östra stambanan skedde
i tre etapper.
27 juli 1932 öppnades de 48 kilometrarna
mellan Katrineholm och Norrköping för elektrisk drift.
18 december 1932 öppnades sträckan
Norrköping - Mjölby, 78 kilometer, för elektrisk
drift.
2 april 1933 öppnades det sista sträckan,
Mjölby - Nässjö 89 kilometer, för de elektriska
tågen och därmed hade hela Östra stambanan elektrifierats.
Fjärrblockering
(fjb)
Även fjärrblockeringen av Östra
stambanan infördes i etapper.
21 november infördes lokal fjärrstyrning
av Ståthöga och 20 november 1968 blev sträckan
Åby - Norrköping fjärrstyrd.
Efter det har den ena sträckan efter den
andra tillkommit. I och med att Katrineholms station blev fjärrstyrd
1 oktober 1998 kan man säga att hela Östra stambanan
är fjärrblockerad.
ATC, Automatisk tågkontroll
ATC infördes på Östra stambanan
med början på sträckan Katrineholm - Norrköping,
23 februari 1981. I och med att ATC installerades på Linköpings
station 24 december 1984 hade hela stambanan fått detta
säkerhetssystem installerat.
Mjölby station på 1920-talet. Till höger i
bild är i riktning mot Nässjö. Foto efter gammalt
vykort.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till östra stambanan
innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sj_ostra_stamb_snabbf.html senast uppdaterad 13 oktober 2002
|