Åter till SJ förteckningen?
Klicka i bilden ovan |
Statsbanan
Sveg - Hede
(The state
railway Sveg - Hede)
Av Rolf Sten |
Innehållsförteckning
Statsbanan Sveg - Hede
Make your choice and click at the yellow arrow
|
Karta
(map)
över regionens järnvägar |
|
Snabbfakta om Sveg - Hede
(Facts about) |
|
Bangårdsritningar
(Drawing
station yards) |
|
Höjdkurva Sveg - Hede
(altitude contour) |
|
Tjänstetidtabell, 1932, (working time-table)
Tåg 3586 Sveg - Hede & Tåg 3587 Hede - Sveg |
Hede station omkring 1935. Dagens tåg har ankommit till Hede,
vagnarna på högra spåret. Ångloket har varit ner till vändskivan
och blivit vänt. På bilden ?r loket på väg via det vänstra
spåret att åter koppla till tågsättet för att sedan återvända
med tåget till Sveg. Hitåt i bild ?r i riktning mot Sveg. Foto:
Sveriges Järnvägsmuseum.
Snabbfakta
Statsbanan Sveg - Hede
I juli 1911 begärde landshövdingen
i Jämtlands län att järnvägsstyrelsen skulle
undersöka sträckningen för en järnväg
mellan Sveg och Hede kyrkoby. De intresserade kommunerna skulle
bidra ekonomiskt med 4800 kronor. Undersökningen genomfördes och till
1912-års riksdag föreslogs att man förutom anläggande
av statsbanan mellan Sveg och Brunflo också skulle bygga
en sidobana från Sveg till Hede. Detta vann riksdagens
gillande, banan skulle byggas. 1917 hade en stor del av linjesträckningen
fastsällts och bygget började under ledning av arbetschefen
Ad. Nordberg.
Bilden nedan visar den nybyggda bron över Vemån.
Foto: Teknisk, ekonomisk redogörelse Statsbanan Sveg-Hede.
Man började att bygga från Sveg och hade planerat
byggnadstiden till fyra år men bland annat på grund
av första världskriget kom det att dröja ända
till 1924 innan banan var färdigbyggd. Vid banbyggnaden kunde man till stor del använda
befintliga vägar. Där det inte fanns vägar var
man tvungna att nyanlägga, sammanlagt 25 kilometer nya vägar
byggdes. Efterhand som banan färdigställdes
mot Hede kunde den användas för provisorisk godstrafik.
Sveg - Vemån 1921 och Vemån - Hede 1923 . Banan öppnades för allmän trafik den 9 november
1924 och man kunde konstatera att anläggningen av banan
mellan Sveg och Hede hade kostat 5 600 000 kronor. Nedanstående bild visar Hede station. Foto: Teknisk
- ekonomisk redogörelse Statsbanan Sveg-Hede.
Banan utgick
från Svegs station och följde med huvudsakligen nordlig
riktning Vemåns dalgång förbi Håberget
till till Vemdalens by. Härifrån gick den rätt
i väster, tangerade Vikarsjön vid Hedeviken samt nådde
sin ändpunkt vid Hede kyrkby i närheten av Linåns
utlopp Ljusne älv. För anläggningen gällde mycket
enkla tekniska bestämmelser med en största tillåten
stigning på rak bana av 25 och minsta krökningsradie
av 300 m på fri bana I verkligheten kom ingen stigning
att överstiga 22 . Banans höjd över havet
var i Sveg 358 meter och i Hede 410 meter. Banans högsta
punkt, 447 meter, låg ungefär mitt emellan trafikplatserna
Vemdalen och Hedeviken. Järnvägens längd var 72,2 km. Från Hedevikens trafikplats anlades även
ett 665 meter långt spår till Vikarsjön.
Rälsen till banan var begagnad och
kom från andra statsbanor där man hade bytt till kraftigare
räls. Rälsvikten var 27,5 och 24,8 kg/meter. Det kan
nämnas att 24,8 kg:s rälsen kom från före
detta Mora - Vänerns Järnväg.
Vidstående bild visar stationsstugan vid Överberg.
Foto: Teknisk - ekonomisk redogörelse Statsbanan Sveg-Hede.
Efter
linjen anlades 1 station, 5 håll-, last- och mötesplatser
samt 1 mötesplats. De större orterna betjänades via
de större trafikplatserna enligt följande: byarna Glissjöberg,
Linsell, Ransjö och Glöte av Glissjöbergs håll-,
last- och mötesplats, Håberget, Hån och Vallen
av Håbergets håll-, last- och mötesplats, Vemdalen
av håll-, last- och mötesplatsen med samma namn, bygderna
kring Vikarsjön av Hedevikens håll-, last- och mötesplats.
Och slutligen, Hede, Långå, Tännäs, Ljusnedal
och Funäsdalen betjänades av Hede station.
Stationshusen Glissjö, Håberget, Vemdalen och Hedeviken
var utförda enligt huset på nedanstående bild.
Foto: Teknisk - ekonomisk redogörelse Statsbanan Sveg-Hede.
?ren
1934 - 1965 gick det under vintersports?sonen gick det direkta
sovvagnar Göteborg, Mjölby, Stockholm - Hede.
?ren 1954 - 1956 gick motorvagnståget "H?rjedalingen" mellan
Stockholm och Hede under veckosluten på sommar- och
vinters?songerna.
Nedl?ggning
Hede 30 januari 1966. Sista persontåget görs klart för avgång
mot Sveg. SJ-loket S1 1923 svarar för dragkraften. Foto: Erik
Sjöholm.
För
SJ var banan under alla år olönsam och diskussionerna
om trafikens nedläggning återkom med jämna mellanrum
för att slutligen bli verklighet.
Från 1 februari 1966 lades all officiell trafik ned.
under en tid efter nedläggningen användes en del av banan som
militärt övningsmål. Efter en tid revs sträckan Glissjöberg - Hede medan
den 18 kilometer långa bandelen Sveg - Glissjöberg
kom att ligga kvar ett antal år eftersom det förekom
enstaka godstransporter.
I dag ?r fysiskt alla spår från
Hedebanan borta även om spåren i naturen på sina håll skvallrar
om att det en gång har funnits en järnväg här.
Nedanstående tidtabell är från 1930 och
visar vilka resandetåg som gick.
|
Returtåg till Statens Järnvägar"
innehåll" |
© Rolf Sten
sveg-hede_main.html senast uppdaterad
2018-12-30
|