Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Statsbanan
Hallsberg - Örebro
State railway Hallsberg
- Örebro
av Rolf
Sten |
Snabbfakta
Statsbanan Hallsberg - Örebro
Den här järnvägssträckan byggdes
samtidigt som västra stambanan. Avsikten var att man skulle
få en sammanbindningsbana mellan västra
stambanan och den enskilda järnvägen Köping
- Hults järnväg, KHJ.
Järnvägsbyggnaden började i
juni 1860. Linjen tillhörde tredje arbetsdistriktet vid
västra stambanan. Arbetet leddes av distriktsingenjören
kaptenen L. M. Nordenfelt.
Terrängen var mycket gynnsam och gjorde att banan kunde
anläggas utan besvärande lutningar och kurvor. Endast
vid nedgången till Mosjön och vid passerandet av en
bergshöjd vid Adolfsberg behövde lutningar på
10 anläggas. På hela den 24,8 kilometer långa
sträckan finns endast sex kurvor vilka med, undantag av
utgångskurvan vid Hallsberg, har större radie än
900 meter.
Vid terrasseringsarbetena flyttades 283,224
kbm jord och 707 kbm berg utsprängdes. De mest omfattande
jordarbetena utfördes vid Adolfsberg, där en 890 meter
lång och i medeltal 3,3 meter djup genomgrävning gjordes
och intill denna utfördes en bankfyllning på 1130
meters längd och som mest 4,5 meter hög.
För avledning av vatten anlades 19 avloppstrummor
och tre broar. Den största bron var den över Svartån.
För vägtrafiken anlades 50 vägövergångar
i banans plan samt en vägport.
Rälsbeläggningen var densamma som
på västra stambanan. Rälsen hade nämligen
en vikt på 21,5 skålpund pr fot, motsvarande omkring
31 kg pr meter. I slutet av 1800-talet byttes rälsen till
räls med en vikt på 40,5 kg pr meter.
Vid järnvägens anläggande
fanns det stationer vid Kumla, Mosås och Örebro. Örebro
södra station tillkom 1897. Under årens lopp tillkom
4 hållplatser utefter banan.
12 banvaktsstugor uppfördes, avsedda som bostäder för
banbevakningspersonalen.
Den 1 augusti 1862 öppnades banan för allmän
trafik och när man summerade kostnaden kunde man konstatera
att den 24,8 kilometer långa järnvägen kostade
1 425 428 kronor 77 öre.
Hallsbergs stationshus i slutet av 1860-talet. Foto: Stig
Nyberg.
Järnvägen fick under åren allt större
betydelse. Dels genom att staten 1879 köpte Hallsberg -
Motala - Mjölby Järnväg, HMMJ och dels genom Öppnandet
av statsbanan Krylbo - Örebro 1900. I och med den senares
öppnande för allmän trafik ingick linjen Hallsberg
- Örebro som en länk i den stambana som från
Mjölby till Krylbo utgör den kortaste förbindelsen
mellan statens järnvägar i landets södra och norra
delar.
Vad hände sedan? Se stambanan Krylbo
- Mjölby.
Åter till sidans början
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sb_hallsb_orebro_snabbf..html senast uppdaterad 27 augusti 2004
|