Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
Statsbanan
Hallsberg - Mjölby
State railway Hallsberg
- Mjölby
av Rolf
Sten |
Snabbfakta
statsbanan Hallsberg - Mjölby
1879 stod den enskilda järnvägen Hallsberg
- Motala - Mjölby, HMMJ, på randen till konkurs.
Mot bland annat den bakgrunden beslöt 1879 års riksdag
i enlighet med Kungl. Maj:ts proposition att staten skulle kronor
köpa HMMJ för 4,000,000 inklusive dess rullande materiel.
Köpekontraktet upprättades 13 oktober 1879 och där
bestämdes att järnvägen skulle överlämnas
till staten 1 november och införlivas i SJ organisation.
Den här banan hade redan på privatbanetiden
stor betydelse som föreningsbana mellan västra och
östra stambanorna. Sedan statsbanan Krylbo - Örebro
öppnats för trafik fick den allt större betydelse.
Tillsammans med statsbanan Hallsberg - Örebro
och Krylbo - Örebro fick man en sammanhängande stambana
vilken väsentligt avkortade avståndet mellan stambanorna
i söder och i norr. Tidigare gick den trafiken via Stockholm.
Statsbanan Mjölby - Stockholm - Krylbo har en längd
på 422 km medan längden på statsbanan Mjölby
- Örebro - Krylbo endast är 253 km. Alltså blev
vinsten i transportavstånd hela 169 km kortare än
tidigare.
Ett godståg passerar på svängbron över
Göta kanal vid Motala. Året är omkring 1905.
Foto: samling Rolf Sten.
I Statens Järnvägars minnesskrift
från 1906 beskrivs statsbanan Hallsberg - Mjölby enligt
följande:
"Banan utgår från Hallsbergs station å
västra stambanan i sydlig riktning, som sedan hufvudsakligen
bibehålles å hela sträckan, stiger sedan 10
å en sammanhängande längd af 5,8 km och
är vidare med ogynnsamt läge i plan framdragen förbi
sjön Tisarn till Lerbäcks station, där den smalspåriga
järnvägen från Askersund ansluter. Från
Lerbäck går järnvägen förbi sjöarna
Malten, Skeppsjön, Lilla Salstern, Stora Vänstern,
Salstem och Björken till Motala, där Göta kanal
öfvergås på en svängbro och Motala ström
passeras på en bro i 5 spann. Härifrån är
banan dragen vidare till Fågelsta, där smalspåriga
järnvägar från Linköping och Odeshög
ansluta, samt sedermera förbi Skeninge till Mjölby
station å östra stambanan.
Banans längd från midten af stationshuset
vid Hallsberg till motsvarande punkt vid Mjölby station
är 95,9 kilometer. Grenspåret till Motala mekaniska
verkstad har en längd af 500 meter. Å banan finnas
11 trafikstationer och 2 hållplatser, 193 afloppstrummor,
16 broar, däraf 2 svängbroar (den ena å grenspåret
till Motala verkstad), 2 vägbroar, 6 vägportar, 182
vägöfvergångar i banans plan samt 29 vaktstugor
för banbevakningspersonalen.
Vid järnvägens byggande utlades dels järn-, dels
stålräler med en vikt af 27,77 kg pr meter, men på
de senare åren hafva dessa blifvit å linjen Mjölby
- Karlsby utbytta mot sådana vägande 40,5 kg pr meter,
och i öfrigt är banan nu belagd med räler vägande
31 till 34 kg pr meter."
Vad hände sedan? Se stambanan Krylbo
- Mjölby.
Mjölby stationshus 1901. Stationen öppnades för
allmän trafik i samband med öppnandet av östra
stambanans delsträcka Linköping - Mjölby i maj
1873.Foto: Stig Nyberg.
Åter till sidans början
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
sb_hallb_mjolby_snabbf..html senast uppdaterad 27 augusti 2004
|