1853 och 1854 -års riksdagar fattade beslut om att bygga bland annat södra stambanan. 1855 uppdrogs åt översten Nils Ericsson att ansvara för byggandet av södra stambanan. Banbyggnaden indelades i två linjesträckningar. Falköping (Ranten) - Jönköping under ledning av K E Norström. Malmö - Jönköping under ledning av C G Beijer. Inte minst tack vare ett skickligt lobbyarbete från landshövding Troil i Malmö påbörjades SSB och fick sin första delsträcka öppnad samtidigt med Västra stambanans, även om utbyggnaden skedde i långsammare takt.
Första bandelen
Invigning
Några bandata 1874 kunde man konstatera att kostnaden för banan, inklusive rullande materiel slutade på 24,653,697 kronor och 66 öre. Sedan Östra stambanan öppnats i sin helhet 1874 gick den genomgående trafiken Stockholm–Skåne i huvudsak den vägen och linjen Falköping–Nässjö miste sin stambanekaraktär.
Södra stambanan i detalj Järnvägsdata 2009, Svenska Järnvägsklubben. Längd Ursprungligen totalt 382 km, idag totalt 594 km. Trafikförändringar 1856-12-02 *Malmö–Lund, 16 km, allmän trafik 1857-12-23 *Lund–Örtofta, 10 km, allmän trafik. 1858-10-04 *Örtofta–Höör, 28 km, allmän trafik. 1859-07-18 *Höör–Sösdala, 14 km, allmän trafik. 1860-12-01 *Sösdala–Hässleholm, 15 km, allmän trafik. 1862-08-01 *Hässleholm–Älmhult, 51 km, allmän trafik. 1862-11-08 *Falköping–Mullsjö, 38 km, allmän trafik. 1862-12-01 *Älmhult–Liatorp, 16 km, allmän trafik. 1863-09-01 *Liatorp–Alvesta, 32 km, allmän trafik. 1863-12-01 *Mullsjö–Jönköping, 32 km, allmän trafik. 1864-06-01 *Alvesta–Lammhult, 31 km, allmän trafik. 1864-10-01 *Lammhult–Sandsjö, 39 km, allmän trafik. 1864-12-01 *Sandsjö–Jönköping, 59 km, allmän trafik. 1970-05-31 †Älmhult–Alvesta, 47 km, lokal persontrafik. 1971-05-23 †Falköping–Nässjö, 113 km, lokal persontrafik i huvudsak. 1975-06-01 †Hässleholm–Älmhult, 51 km, lokal persontrafik. 1976-08-01 †Alvesta–Nässjö, 87 km, lokal persontrafik. 1979-06-11 †Eslöv–Hässleholm, 50 km, lokal persontrafik i huvudsak. 1995-06-12 *Norrköping C–Mjölby, 79 km, lokal persontrafik (Östgötatrafiken). 1995-08-14 *Mjölby–Tranås, 37 km, lokal persontrafik (Östgötatrafiken). 1996-01-08 *Tranås–Nässjö, 52 km, lokal persontrafik (Jönköpings Länstrafik). Trafik a) 1991-08-19 startades en ”fjärrpendel” (Norrköping)–Nyköping–Stockholm (tåguppehåll också i Vagnhärad) genom samarbete mellan SJ och kommunerna Nyköping och Trosa. b) Godstrafiken i Nyköping sköttes 1991-06-10–1997-12-31 av TGOJ varefter den nedlades. Omläggning a) 1993-05-20 togs en planskild, dubbelspårig anslutning till WSB i bruk i Järna. Linjen omlagd ~5 km på grund av byggarbeten för Grödingebanan. b) 1995 fick banan vid ombyggnad av Katrineholm C en ny och flackare ingång söderifrån c) 1996-12-08 öppnades ett triangelspår i Katrineholm för direkt gång mot Västra stambanan västerut (första tåg 1997-01-03). Elektrifiering 1932-11-16 Mullsjö–Forserum, 53 km. 1932-12-16 [Falköping]–[Mullsjö], 38 km, och [Forserum]–Nässjö, 17 km. 1933-04-04 Malmö–Eslöv, 34 km. 1933-07-23 [Nässjö]–Alvesta, 87 km. 1933-09-02 [Eslöv]–Hässleholm, 50 km. 1933-10-01 [Hässleholm[–[Alvesta], 98 km. Dubbelspår 1900-10-01 Malmö C–Lund, 16 km. I Lund infogades LTJ:s ingångsspår. Två spår Arlöv–Malmö C sedan 1886. 1901-10-01 Lund–Eslöv, 18 km. 1904-05-01 Eslöv–Höör, 20 km. 1904-10-01 Höör–Hässleholm, 29 km. 1920-09-15 Nässjö–Grimstorp, 10 km. 1921-10-01 Grimstorp–Sandsjö, 6 km. 1923-08-13 Bodafors (Sandsjö)–Sävsjö, 12 km. 1942-12-16 Hässleholm–Ballingslöv, 9 km. 1952-06-15 Alvesta–Blädinge, 7 km. 1952-09-29 Blädinge–Vislanda, 7 km. 1953-06-10 Moheda–Alvesta, 12 km och Sävsjö–Stockaryd, 11 km. 1953-12-01 Lidnäs–Moheda, 7 km, och Stockaryd–Rörvik, 9 km. 1954-10-01 Lammhult–Lidnäs, 12 km. 1954-10-11 Rörvik–Lammhult, 8 km. 1955-06-10 Ballingslöv–Hästveda, 10 km. 1955-08-15 Hästveda–Osby, 11 km. 1955-10-17 Vislanda–Eneryda, 12 km. 1956-09-01 Eneryda–Diö, 11 km. 1957-05-15 Osby–Killeberg, 12 km. 1957-10-01 Diö–Älmhult, 11 km. 1957-12-02 Älmhult–Killeberg, 9 km. Trespår 1922 Malmö godsbangård–Arlöv, 2 km, godstågsspår parallellt med dubbelspåret. Linjeblockering manuell 1900-10-01 Arlöv–Malmö. 1905-04-06 Stångby–Arlöv. Linjeblockering automatisk 1925-06-05 Arlöv–Malmö (fr.o.m. 1981-02-04 räknat till Malmö C stn). 1935-05-15 Lund–Arlöv och Arlöv–Malmö gbg (från 1981-02-04 räknat till Malmö gbg). 1945-06-10 Hässleholm–Lund (sista kvarvarande sträcka med dvärgsignaler på högerspår, ersatt av ny anläggning 1981). 1949 Ballingslöv–Hässleholm (sista nyanlagda sträcka med dvärgsignaler på högerspår, ersatt av ny anläggning 1960). 1959 Alvesta–Eneryda. 1960 Eneryda–Ballingslöv och Lidnäs–Alvesta. 1960-05-29 Lammhult–Lidnäs. 1961-09-01 Nässjö–Stockaryd. 1961-09-29 Stockaryd–Lammhult. Fjärrblockering 1940 Rocksjön fp, lokal fjärrstyrning; Jönköping. 1976-03-01 (Falköping)–(Bankeryd); Göteborg. 1976-03-25 Bankeryd–(Jönköping); Göteborg 1976-05-30 (Jönköping)–(Nässjö); Göteborg.. 1979-06-11 (Arlöv)–(Lund C)–(Eslöv), dsp; Malmö. 1981-02-04 Arlöv stn, lokal fjärrstyrning; Malmö C. 1981-06-29 (Hässleholm)–(Höör)–(Eslöv), dsp; Malmö. 1981-11-30 Höör stn; Malmö. 1985-09-30 (Hässleholm)–(Älmhult), dsp; Malmö. 1986-09-29 Jönköping stn; Göteborg. 1987-10-05 (Älmhult)–(Alvesta), dsp; Malmö. 1988-07-07 Älmhult stn; Malmö. 1992-05-24 Simonstorp–[Åby], dsp; Norrköping. 1992-06-17 Strångsjö–[Simonstorp], dsp; Norrköping. 1992-08-18 (Katrineholm)–[Strångsjö], västra spåret; Norrköping. 1992-08-20 (Katrineholm)–[Strångsjö], östra spåret; Norrköping. 1993-02-22 Eslöv stn, delvis och tidvis; Malmö. 1993-02-28 (Norrköping)–Fiskeby, dsp; Norrköping 1993-06-13 [Fiskeby]–(Linköping), dsp; Norrköping 1993-09-01 Linköping stn, tidvis; Norrköping. 1994-01-10 (Linköping)–(Mjölby), dsp; Norrköping. 1995-04-10 Eslöv stn, helt; Malmö. 1995-06-09 (Alvesta)–(Nässjö); dsp, Malmö. 1995-06-12 Linköping stn och Norrköping stn, helt; Norrköping. 1996-01-29 (Mjölby)–(Boxholm, delvis)–(Nässjö), dsp; Malmö. 1996-03-30 Boxholm stn, helt; Malmö. 1996-10-01 Katrineholm stn, tidvis; Stockholm. 1997-05-08 Lund C stn; Malmö. 1998-10-01 Katrineholm stn, helt; Stockholm 2002-09-23 Mjölby stn; Norrköping. 2004-04-05 Hässleholm stn, tidvis; Malmö. ATC 1981-06-29 (Arlöv)–(Lund)–(Eslöv). 1981-10-12 Lammhult–(Alvesta). 1981-11-09 (Eslöv)–(Höör)–(Hässleholm). 1981-12-14 (Nässjö)–[Lammhult] och (Alvesta)–(Hässleholm). 1982-05-03 Höör stn. 1983-02-07 Eslöv stn. 1983-04-18 (Falköping)–(Jönköping). 1983-09-05 (Jönköping)–(Nässjö). 1984-02-13 Nässjö stn. 1984-03-14 Jönköping stn. 1984-06-28 Hässleholm stn 1984-07-11 Falköping stn.. 1984-11-05 Alvesta stn. 1985-03-18 Lund stn. 1985-11-25 Arlöv stn. 1996-11-25 Malmö C stn. 1998-11-25 Malmö gbg. Nollpunkt Stockholm C för Katrineholm–Malmö C, via Falköping för Falköping–Bankeryd och via Nässjö för Bankeryd–Nässjö. Anmärkning a) Viss bangårdsdel av Malmö stn tidvis benämnd Malmö lokalstation. b) Tågfärjorna Malmö–Köpenhamn började gå 1895-10-07 varvid Malmö Å inrättades. Vagnar norrifrån fördes först in till Malmö C stn varefter de drogs ut till Frihamnsviadukten och via det nyanlagda förbindelsespåret till färjestationen. Godsfärjelinje Malmö–Trave-münde öppnad 1987-08-17. c) Malmö frihamn fick 1922 denna tullstatus.. Litteratur - Allan Sigward Lundin, Från Prins August till Skåningen, 1956. - Då och nu i Nässjöbygden, 1978. - Nässjö, knutpunkt på höglandet, 1988 (SJK 44). - Sven-Eric Nilsson, ”Södra stambanans väg till Osby”, Osby hembygdsförenings årsbok 1993–1998. - Josef Rydén (red.), Järnvägar. Då och nu i Nässjöbygden, 1994. - Gunnar Sandin, Kring Lund C, 1999. -”Järnvägen i Höör 150 år”, Skånska Järnvägar 3/2008. - & Anders Olsson, ”Stad är vid stad fast knuten med järnband”, 2006. - Järnvägshistoria i Hästveda, 2002. - Evert Cixthenson, Hässleholm … Järnvägshistoria fram till 1930-talet, 2002. - Bengt-Arne Bengtsson, Östra stambanan, 2007. - Ragnar Hellborg, Järnvägen i Eslöv, 2008.
sj_ssb_text.html senast uppdaterad 2018-12-05 av Rolf Sten |