Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
KTJ, Västra
Klagstorp - Tygelsjö Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Västra Klagstorps
- Tygelsjö Järnväg, KTJ Signaturen VKTJ användes från
början.
Nedanstående text kommer från Svenska
Järnvägsföreningens historik 1876-1926.
Den beskriver förhistorien, tillkomst och åren fram
till 1925.
Text som är skriven med annan stilsort, Arial, är tillägg och kommentarer
gjorda av Rolf Sten.
Klagshamns station
omkring 1900. De två personvagnarna är järnvägens
hela personvagnspark. Den vita byggnaden mellan stationshuset
och vagnsättet är järnvägshotellet. Till
vänster i bild är i riktning mot Tygelsjö. Foto:
Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Denna järnväg, i dagligt
tal benämnd "Klagshamnsbanan", har för sin
tillkomst att tacka ett litet kalkstensbrott, beläget inom
Västra Klagstorps socken vid Öresund, varest ägarna
under långliga tider idkat brytning och bränning för
eget behov. I mitten av 1890-talet inköpte ett danskt konsortium
flera sammanhängande, smärre gårdar och hemmansdelar
omkring den gamla kalkstensgraven, och nu började brytning
och förädling av kalksten i sådan omfattning,
att en järnvägsförbindelse blev nödvändig.
Såsom representanter för de danska
intressenterna beslöto löjtnanten i Väg- och vattenbyggnadskåren
INGEMAR PETERSSON, Stockholm, disponenten CHR. JÖNSSON,
Landskrona, vice häradshövdingen PER BENDZ, e. o. hovrättsnotarien
REINH. BENDZ och grosshandlaren CARL PETERSSON i Malmö att
bilda ett aktiebolag med 660 st. aktier a 500 kr. för anläggande
av järnväg mellan Västra Klagstorps kalkbrott
och Tygelsjö station å Malmö
- Trälleborgs järnväg samt uppgjorde stiftelseurkund
härför
med
inbjudan till aktieteckning. Konstituerande stämma hölls
i Malmö den 15 maj 1897, varvid, efter konstaterande, att
det stipulerade aktiekapitalet tecknats med 1 aktie av envar
av inbjudarna samt med 300 aktier av direktören H. E. BONNE
och 355 aktier av bankiren JOHANNES HENRIQUES i Köpenhamn,
beslut fattades om bildandet av Västra Klagstorp - Tygelsjö
järnvägsaktiebolag. Till styrelse valdes direktören
H. E. BONNE, vice häradshövdingen P. BENDZ och löjtnanten
INGEMAR PETERSSON.
Koncession å järnvägsanläggningen beviljades
av K. M:t den l l juni 1897, och bolagsordningen stadfästes
den 20 juli s. å.
Järnvägen byggdes av direktören
H. E. BONNE med löjtnanten INGEMAR PETERSSON som byggnadschef
efter av denne uppgjorda ritningar och kostnadsförslag och
uppläts för allmän trafik den 26 okt. 1898.
Järnvägens
förste trafikchef blev Gustaf Gotthard Andersson. Se bilden
ovan.
Hamnen i Klagshamn. Spår
finns på båda sidor av hamnbassängen. Spåren
till vänster här treskensspår vilket gör
att även vagnar med smalare spårvidd kan framföras.
De smalare spåren hör till kalkbrottets och cementfabrikens
interna spårsystem. Vagnarna är smalspårsvagnar.
Bilden är tagen omkring 1920. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926.
Nedanstående
bild visar Klagshamns cementfabrik och är tagen omkring
1920. Foto: Svenska Järnvägsföreningens minnesskrift
1876-1926.
Banan och rullande materiel
Kostnaden för banans byggande kom att uppgå till 480
000 kronor inklusive rullande materiel. För dessa pengar
hade man fått en normalspårig 4,1 kilometer lång
järnväg. Rälsen hade en vikt på 17,2 kg
per meter, minsta kurvradie var 300 meter, största lutning
10 och största tillåtna hastighet var satt
till 25 km/t.
Som dragkraft till tågen hade man köpt
två begagnade tanklok. För persontransporterna hade
man köpt två tvåaxliga personvagnar och för
godstrafiken 56 tvåaxliga vagnar.
För lokens drift och underhåll uppfördes 1898
i Klagshamn ett rundstall med fyra platser. I anslutning till
stallet byggdes en 6 meters vändskiva, kolförråd
och ett fristående vattentorn.
Leveransfoto på KTJ lok nummer 4 år 1905. Foto:
Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Banans ånglok
Lok nummer 1
Tanklok med axelföljd C tillverkat av Manning Wardle i England
1870. Köptes 1897 begagnat från Nässjö -
Oskarshamns Järnväg, NOJ nummer 11. Loket skrotades
1928
Lok nummer 2
Sadeltanklok med axelföljd B1 tillverkat av Stephenson i
England 1869. Köptes 1897 begagnat från Maribo - Banholm
Järnväg i Danmark (lok nummer 2). Loket skrotades 1913
Lok nummer 3
Nytt sadeltanklok med axelföljd C tillverkat av Nydqvist
& Holm i Trollhättan 1902. Såldes 1939 till Malmö
- Limhamns Järnväg, MLJ. Skrotat 1951.
Lok nummer 4
Nytt sadeltanklok med axelföljd C tillverkat av Nydqvist
& Holm i Trollhättan 1905. Såldes 1939 till Malmö
- Limhamns Järnväg, MLJ. Loket såldes vidare
till Riga i Lettland 1942.
Lok nummer 5
Tanklok med axelföljd C tillverkat av Atlas 1886. Köptes
1913 begagnat från Lund - Trelleborgs Järnväg,
MTJ nummer 5. Loket tillhörde Klagshamns cementverk. Användes
under åren 1934 -1936 vid Hököpinge sockerbruk.
Loket skrotades 1936
Ännu ett lok fanns vid järnvägen
men var inte registrerat med något inventarienummer. Loket
var ett sadeltanklok med axelföljd B1, tillverkat för statens
Järnvägsbyggnader (SJB), av Beyer Peacock & Co i England 1865. Det fick
namnet "BORE" och registrerades som nummer 3. 1896 togs det över av SJ och
fick littera Qå nummer 507. 1904 köptes det av MTJ som behöll det några år
för att 1908 sälja det vidare vidare till Helsingborg
- Råå - Ramlösa Järnväg, HRRJ, där
det fick nummer 6. Loket såldes 1919 vidare till Åhus
hamn där det var i bruk tills det skrotades 1922.
KTJ lok nummer 3 här i Malmö omkring 1940. Loket
såldes till Malmö - Limhamns Järnväg 1939
och man har tydligen ännu inte hunnit märka om loket
till sin nya hemmabanas signatur, MLJ. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges
Järnvägsmuseum.
Stora planer
Initiativtagarna till den lilla järnvägen hyste stora
planer på järnvägens utveckling och förlängning
österut. Planerna stannade emellertid vid att Klagstorps
kalkbrotts a.-b., som var huvudintressenten i järnvägsbolaget,
sökte tillstånd att anlägga en järnväg
från Tygelsjö till Svedala. Koncession beviljades
av K. M:t den 22 april 1898, men välbetänkt nog lät
sökanden densamma förfalla. På nyåret 1899
övergingo både kalkbrottsbolaget och järnvägsbolaget
till svenska intressenter.
Järnvägen, som helt äges av
Klagshamns cementverks a.-b., förut benämnt Klagstorps
kalkbrotts a.-b., är att betrakta såsom en bruksbana
och anlades på sin tid efter samma lätta typ, som
tillämpades å Malmö - Trälleborgs järnväg.
Då denna 1904 omlagts med 25 kg. räls, utbyttes även
å Klagshamnsbanan den ursprungliga 17,5 kg. rälsen
emot 25 kg. räls.
I Klagshamn har efter järnvägens tillkomst uppväxt
ett rätt stort samhälle. Utom Klagshamns cementverks
a.-b:s anläggningar finnes här en fabrik för tillverkning
av sprit ur fodermelass. Som en sevärdhet förutom bruksanläggningarna,
av vilka den stora kalkstensgraven med sina olikartade formationer
icke är minst intressant, kan man räkna hamnen. Den
ligger omkring 1,6 km. från stranden, och fyllningen till
järnvägsbanken hitut har erhållits genom avschaktning
i den vidsträckta kalkstensgraven, som även lämnat
och fortfarande lämnar material till stora landvinningar
från Öresund på ömse sidor av hamnspåret.
Ännu ha emellertid dessa områden icke i nämnvärd
grad tagits i anspråk för de ändamål initiativtagarna
tänkte sig, och järnvägens rörelse har gått
mycket tillbaka.
Järnvägens enda mellanstation,
Ängsholm. Bilden är tagen 1908 och visar ett ankommande
tåg med lok nummer 1 som dragkraft. Bortåt i bild
är i riktning mot Tygelsjö. Foto:
Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Trafik och ekonomi
Brukets fabrikater, cement, kalksten och flinta, vilka utgör
huvudparten av banans godstrafik, distribueras allt mer och mer
sjöledes, och persontrafiken har under de senare åren
varit i stadigt nedgående på grund av den tilltagande
biltrafiken, som i konkurrensen gynnas av banans sträckning
och ortsförhållandena.
Aktiekapitalet har icke undergått någon
förändring sedan bolaget konstituerades, och bolaget
har hittills icke lämnat någon utdelning.
Gemensam administration
Malmö Järnvägar var namnet på det samarbete
som nedanstående järnvägsbolag hade etablerat.
Redan 1891 hade Malmö - Billesholms Järnväg,
MBJ och Malmö - Trelleborgs Järnväg, MTJ kommit
överens om att administrativt samordna sin verksamhet. I
detta samarbete fanns stora rationaliseringsvinster att hämta.
I takt med att fler järnvägar byggdes och började
sin trafik kom fler att ansluta sig till det administrativa samarbetet.
Dessa var: Trelleborg - Rydsgårds Järnväg, TRJ,
Malmö -Simrishamns Järnväg, MSJ, Malmö -
Kontinentens Järnväg, MkontJ, Västra Klagstorps
- Tygelsjö Järnväg, KTJ samt Hvellinge Skanör
- Falsterbo Järnväg, HSFJ.
När MkontJ och MBJ förstatligades 1909
respektive 1896 lämnade dessa samarbetet. KTJ lämnade
samarbetet 1936.
Samarbetet mellan de återstående bolagen
kom att fortsätta fram till förstatligandet av banorna
i början av 1940-talet.
KTJ, Västra Klagstorp -
Tygelsjö Järnväg. Klagshamn station 1900. Ett
persontåg med lok nummer 2 i spetsen står klart för
avgång mot Tygelsjö. Loket till höger är
okänt. 15 maj 1927 lades persontrafiken ned. 1939 upphörde
godstrafiken. Officiellt lades järnvägen ned 1963.
Spåret är upprivet. Foto:
Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Vad hände sedan?
Persontrafiken vid banan
var inte den huvudsakliga trafikuppgiften. Antalet resande minskade
efterhand i början av 1920-talet. Detta ledde till nedläggning
av persontrafiken vilket skedde 15 maj 1927.
Godstrafiken var också något som
minskade under åren. Främst berodde detta på
att mer och mer av frakterna skickades via sjötransport.
Fram till och med 1936 var det järnvägens
egen personal som skötte trafiken på banan men från
början av år 1937 var det personal från cementverket
som svarade för denna uppgift.
Från 15 maj 1935 minskade godstrafiken
på så vis att de tidigare reguljära godstågen
ersattes av godstågstrafik vid behov. Officiellt upphörde
den reguljära godstrafiken först 1939.
Den enda återstående trafik som förekom på
banan efter 1939 var bettransporter vilka upphörde 1945.
Den formella nedläggningen av banan skedde
först 1963 men då hade spåren sedan läge
var obrukbara. Spåren revs efter detta år.
I svensk järnvägs- och stationsförteckning
fanns Klagshamn kvar till 1 oktober 1966!
Signaltavlan ovan betyder
"Stopp".
KTJ är borta och här rullar inga tåg längre!
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
ktj_snabbf..html senast uppdaterad
2021-04-28
|