Åter till normalspår huvudsida?
Klicka i bilden ovan |
HHJ, Helsingborg - Hässleholms Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Beskrivning av järnvägen
och dess omgivningar.
Description of the railway and it´s surroundings.
I Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift beskrevs järnvägen
enligt följande:
Hälsingborg - Hässleholms järnvägar, Hälsingborg -
Hässleholm, 77 km., Bjuv - Billesholm, 5 km., och Klippan - Eslöv, 40 km.
Kvidinge station på 1930-talet. HHJ lok 16 rullar in på stationen. Foto:
Sveriges Järnvägsmuseum, JVM,KAFF0024
samlingsportalen.se.
Linjerna genomlöpa idoga, tätt bebyggda samhällen, som
här och var, på grund av större fabriksanläggningar fått ett mer eller
mindre starkt inslag av industrisamhälle. Överallt, där naturen i en eller
annan form består råvara, ha industrier uppvuxit efter järnvägarna. Sålunda
äro Bjuv, Billesholm och Gunnarstorp stora arbetaresamhällen. De skånska
stenkolsfälten och lerfyndigheterna bearbetas nämligen å dessa orter av
Höganäs - Billesholms a.-b. Stenkolen användas enbart av inhemska
konsumenter, leran åter exporteras i ganska stor utsträckning, sedan den i
stora tegelbruk förvandlats till eldfast tegel.
Billesholm station omkring 1905 HHJ lok 22, före detta Klippan - Röstånga
Järnvägs, KRJ lok 2 "Röstånga. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum, JVM,KBEB00525
samlingsportalen.se
Åstorp är föreningsstation med statsbanan och
utgångspunkt för tågen på Skåne - Smålands järnväg, som ansluter till
Hälsingborg - Hässleholms järnvägar vid Kärreberga, 2 km österut.
Kärreberga station 1938-05-18, föreningsstation med Skåne - Smålands
Järnväg, SSJ. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum, JVM,KBAA02919
samlingsportalen.se
I Åstorp, där Söderåsen avslutas med Björnekulla klint,
bearbetas graniten till skärv, som dels exporteras till Danmark, dels
användes för gatubeläggning och byggnadsändamål i Åstorp närliggande
samhällen.
Även på en annan av bolagets stationer, dit Söderåsen
når fram, bearbetas graniten. I Skäralid har nämligen Hälsingborgs hamn
inköpt ett stenbrott, vars produkter huvudsakligen avsetts för hamnens eget
bruk, men där jämväl den senaste tiden framställts kantsten för trottoarer.
Ett annat samhälle, som inom sig rymmer ett flertal
industrier är Klippan. Sedan gammalt är här, vid ett litet av Rönneå bildat
vattenfall, Klippans finpappersbruk beläget, varjämte tegelbruk, större
ångbryggeri och läderfabrik där sysselsätta en ganska talrik arbetarestam.
Trots denna, i vissa samhällen rikliga förekomst av industriella
anläggningar, har landskapets vackra karaktär ej blivit förfulad. Endast i
gruvsamhällena ha de med gruvdriften nödvändigt förenade berghögarna i någon
mån givit landskapet en annan prägel. Men kalhetsintrycket har av
gruvbolaget delvis borteliminerats genom planteringar.
I övrigt framträder den skånska naturen lika leende
vacker. Ett tillfälligt uppehåll i den stora järnvägsknuten Åstorp kan av
den resande ej bättre begagnas än genom en promenad upp på den alldeles
intill liggande Björnekulla klint. Därifrån har man den mest hänförande
utsikt med böljande sädesfält, välmående bondgårdar och alldeles under
fötterna Söderåsens, huvudsakligen med bokskog helt klädda sluttning, i vars
grönska det gamla säteriet Vrams Gunnarstorps corps de logis skymtar fram.
Från Björnekulla klint erhåller man ett helhetsintryck över landskapets
utseende mellan Hälsingborg - Klippan.
På sträckan Klippan - Hässleholm ändrar landskapet
karaktär - man märker, att Småland ligger närmare. Det är också mest skog,
här och där avlöst aven liten åkerlapp, där säden står tunnare och kortare
än söder och väster om Klippan. Här är naturen kargare men i gengäld
vackrare. Allra mest tilltalande är den i Tyringe, vilket väl varit den mest
bidragande orsaken, att där anlagts en mycket besökt kurort, vilken är
belägen på sandgrund med barrskog.
Vid en annan av bolagets stationer, Ramlösabrunn, är
den gamla välkända brunnen med samma namn belägen med starkt järnhaltigt
vatten och det bekanta Ramlösavattnet. Bekväm förbindelse med Hälsingborg
och Öresund, varest brunnen har eget kallbadhus, erhålles även genom
elektrisk spårväg.
Ramlösabrunn omkring 1940. Borta till höger skymtar en spårvagn vid
spårvägens ändhållplats. Bortåt i bild är i riktning mot Ramlösa och
Helsingborg. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum, JVM,KDBA03694
samlingsportalen.se
De vackraste platserna vid bolagets linjer är dock
belägna mellan Klippan och Eslöv. Vid Skäralid och Röstånga, dit Söderåsen
når fram, har naturen slösat, och i synnerhet den sagoomspunna Odensjön vid
sistnämnda station kan utan överdrift betecknas som en av Skånes vackraste
platser.
Direkt sovvagn framföres året om mellan Hälsingborg och
Stockholm.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
hhj_beskrivning..html senast uppdaterad
2014-07-21
|