Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
GDJ, Gävle-Dala Järnväg (ar)
Av Rolf
Sten |
Gävle
- Dala Järnvägars ånglok nummer 4 "NORDEN"
Bilden
nedan visar loket i Hofors omkring år 1870
Tekniska
data: klicka här! Foto: Rune
Lundby
Nedan till vänster en bild av GDJ-nålen.
Den är i färgerna guld och mörkblått. (Observera
att återgivningen inte ger nålen full rättvisa.)
Rockslagsnålen finns att köpa. Du beställer genom
att skicka in 25 kronor på postgirokonto 915744-7 OKBv
eller sänd beställning via e-post till Skenbladets
redaktion.
I slutet av januari 1856 begav sig Gefle-Dala
Jernvägs VD Per Murén i sällskap med överingenjören
och byggnadschefen Claes Adelsköld till England för
att göra uppköp av såväl rullande materiel
som räls, verktyg mm.
Hos firman Sharp, Stewart & Co i Manchester
beställdes 3 tenderlok som skulle nytillverkas och levereras
på hösten samma år. Järnvägsbyggnaden
hade emellertid framskridit och man behövde snarast ett
lok till grustågen.
Lokbyggarna i England levererade då
ett begagnat lok som antagligen tagits som dellikvid för
ett nytt. I priset £ 778.19, i dåtida pundkurs motsvarande
14.040 Rdr Rmt, ingick 4 st nya hjulringar. Enligt oemotsagda
uppgifter skulle loket ha varit tillverkat år 1841 för
det engelska järnvägsbolaget Manchester, Sheffield
& Lincolnshire Railway av firman Matthew Kirtley & Co
i Warrington. Det är säkert det äldsta ånglok
som någonsin tjänstgjort i Sverige.
Till Gävle kom loket lastat på ett
skepp på försommaren 1856 och uppsattes av engelsmannen
Edward Cain, som tidigare anställts som verkmästare
vid GDJ lok- och vagnverkstad vilken var under uppförande
i Gävle. Till sin hjälp hade Cain en man vid namn Conrad
Djulstedt, vilken också blev lokets förste förare
och kanske i ännu högre grad dess reparatör. Det
var hårt slitet och fordrade alltför ofta reparationer.
Kassaböckerna berättar om likvider för över
10 skeppund, mer än l.700 kg kopparbleck från Avesta
och en hel del gjutgods redan efter 1-2 år.
Tisdagen den 12 augusti 1856 trafikerades
banan för första gången av ett lokomotiv. Det
var just detta "NORDEN", då de nytillverkade
ännu inte ens kommit till Sverige.
Vid Direktionens sammanträde den 29 maj
l874 antecknades bl a i protokollet "att bolagets äldsta
lokomotiv Norden vore fullständigt otjenstbart och ej heller
förtjenande reparation". Det "söndertogs"
på lokverkstaden under sommaren samma år och då
tillvaratogs sådant som kunde återanvändas.
- Lokdata :
Cylinderdiamter 356 mm
Slaglängd 508 mm
Rundpannans diameter 1118 mm
Rundpannans längd 2845 mm
Antal tuber 136 st
Eldstadsytan 3,79 m2
Total eldyta x) 3,79 m2 Drivhjulsdiameter 1524 mm
Löphjulsdiameter 1067 mm
Adhessionsvikt 13262 kg
Tjänstevikt, lok x) 19383 kg
|
-
- Tjänstevikt tender 10202 kg
Totalvikt 29585 kg
Hjulbas, lok 3721 mm
Hjulbas lok och tender 7102 mm
Längd över buffers xx) 10307 mm Dragkraft 1620 kg
Största ångtryck pr cm2 6,2 kg
- Tenderdata:
Tenderns vattenförråd 4700 l
Tenderns kolförråd 1530 kg
Tenderns hjuldiamter 1067 mm
|
x) Efter diverse ombyggnader. xx) Uppgifterna
varierar med olika typer av buffers.
© Olle Andersson 1964. .
|
Returtåg till GDJ innehållsförteckning |
© Rolf Sten
gdj_lok_4.htm senast uppdaterad 7 oktober 2002
|