Åter till normalspår huvudsida?
Klicka i bilden ovan |
Göteborg - Borås Järnväg, GBJ
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Beskrivning av järnvägen
och dess omgivningar.
Description of the railway and it´s surroundings.
I Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift beskrevs den återstående delen av järnvägen
enligt följande:
Lokaltåg med något av loken 20-21 vid Långenäs hållplats omkring 1915.
Foto: Samling Stig Nyberg.
Göteborg - Borås, 72 km
I Göteborg utgå tågen från Bergslagernas järnvägars
station och köra å statsbanans spår 5 km. till grenstationen Almedal,
där Göteborg - Borås järnväg vidtager. Banan genomlöper en trakt av
Västergötland, som är bekant för sin vackra och omväxlande natur med
starkt kuperad och sjörik terräng. Från Almedal stiger linjen med
ståtlig utsikt över Fässbergsdalen till Mölndal, stad med ett stort
antal industriella anläggningar, såsom oljeslagerier, spinnerier,
pappersbruk m.m. På tre broar över Mölndalsströmmen går linjen vidare
utmed Stensjön förbi Gunnebo egendom, anlagd på 1780-talet av den
bekante John Hall d. ä., vidare förbi Pixbo hållplats vid Rådasjön,
inbäddad i vacker lövskog, till Mölnlycke med väverier, färgerier,
Vendelbergs folkhögskola m. m. Mellan Långenäs hållplats och Landvetters
station passeras sjön Gröen med vacker utsikt mellan fyra tunnlar om
resp. 56, 51, 160 och 332 m.
Mellan tunnlarna vid Landvetter omkring 1925. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926.
Hindås, beläget i skogsmarken nära Nedsjöarna, är
bekant som sport- och turistplats. Från att ursprungligen hava varit en
av banans obetydligaste stationer har Hindås numera blivit den station,
som är känd ej blott inom den närmaste trakten utan över hela landet.
Upprinnelsen till denna framgång daterar sig från år 1904, då Göteborgs
idrottsförbund dit förlade sin vintersport. Det utmärkta klimatet blev
känt, och det dröjde icke länge, förrän Hindås stora turisthotell blev
verklighet. Göteborgarna vilja också gärna bygga och bo i den härliga
skogstrakten. Ett villasamhälle är under god start, kyrkan, Tyringe
helpension för flickor, en kuranstalt för nervsjuka m.fl. anläggningar
visa den utveckling som platsen undergått.
Om söndagarna går »Hindåsexpressen» från Göteborg
till Hindås och åter, medförande ett stort antal resande, mest ungdom.
Biljettpriset för den 35 km. långa färden var före kriget 1 kr. tur och
retur, nu 1 kr. 50 öre.
Persontåg på Hindås station omkring 1924. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926.
Vid Rävlanda lämnas det 20 km. breda skogsbältet,
och järnvägen löper ut på den stora och bördiga Bollebygden med
Bollebygds station. De breda, djupa dalgångar, som genomskära denna
bygd, förläna den en egendomlig prägel. Höga, skogklädda bergssidor
sammantränga småningom dalen fram mot Viaredsjön, vid vilken Hultafors
station är belägen.
Hultafors omkring 1924. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1876-1926.
Högt på det intill liggande berget befinner sig
Hultafors bekanta sanatorium, förut turisthotell, 250 m. ö. h. och
anlagt år 1898. Linjen längs Viaredsjön ligger vackert med växlande
utsikt. Vid Sjömarkens station har järnvägen anlagt en folkpark med 500
m. lång badstrand, idrottsplats och restaurant. Härifrån sänker sig
banan, övergår Viskan å två broar och når därefter Borås nedre station,
föreningsstation med Borås - Herrljunga och Varberg - Borås järnvägar.
Borås är vackert beläget med höga, skogklädda omgivningar. Staden har
kallats »Sveriges Manchester» och är huvudorten för den västgötska vävnadsindustrien.
GBJ infart till Borås 1903. Broarna över Viskan. Fabrikskomplexet närmast
i bild är Borås Wäfveri AB. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
gbj_beskrivning..html senast uppdaterad
2006-04-03
|