Åter till normalspår huvudsida?
Klicka i bilden ovan |
Borås - Alvesta
Järnväg, BAJ
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
Beskrivning av järnvägen
och dess omgivningar.
Description of the railway and it´s surroundings.
I Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift beskrevs järnvägen
enligt följande:
Borås - Alvesta järnvägar, Borås - Alvesta, 149
km., Hillared - Axelfors, 24 km., Hestra - Gislaved, 16 km.
Persontåg passerar bron över Nissan omkring 1920.
Foto: Svenska Järnvägs-föreningens minnesskrift 1876-1926.
Viskans dalgång passeras på en hög bro, 2 km. från
Borås. Vid Gånghester utgår Borås - Ulricehamns järnväg. Mellan Målsryds
och Aplareds stationer går banan på höga bankar, genom en 290 m. lång
tunnel och stora bergskärningar. Vid Hillared utgår bibanan till
Axelfors. Denna banas största station är den gamla handelsplatsen
Svenljunga med trämasse- och yllefabrik m.m. Ej långt från Hillared
övergår huvudbanan Ätran, och skog växlar med odlade vidder, sjö och
mossmarker.
Limmareds Glasbruk 1903. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Nästa större station är Limmared, föreningsstation med
Halmstad - Nässjö och Falkenbergs järnvägar, med glasbruk. Här har
järnvägen uppfört hotell. De vidsträckta mossarna och skogstrakterna vid
och efter Grimsås låta icke den resande ana, att synnerligt vackra
nejder finnas inom några km. avstånd från banan. Gränsen mellan
Västergötland och Småland överskrides nära Hestra station med sin
storslagna natur. Från utsiktstornet vid Isaberg, 309 m. ö. h., ser man
milsvitt över det småländska höglandet. Från Hestra utgår bibanan till
Gislaved, stor industriort och föreningsstation med Halmstad - Nässjö
järnvägar.
Del av Gnosjö 1903. Stationshuset syns något till vänster i bildens mitt.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Tre km. från Hestra övergår huvudbanan Nissan och
når därefter Nissafors station. Vidare genom skogar och mossmarker till
Gnosjö station. Trakten här är bekant för sin urgamla hemindustri,
tråddragerier. Dessa äro numera endast museiföremål, men den idoga
befolkningen sysslar fortfarande med mässings-, koppar-, järn- och
träarbeten m.m. På 6 km. avstånd från stationen ligger Götarps brunns-
och badanstalt. I dessa trakter äro järnvägens lärkträdsplanteringar för
erhållande av hållbara sliprar belägna. Kort efter Gnosjö station
passeras en 414 m. lång tunnel och längre fram den väldiga mossmarken,
»Store mosse», 20 km. lång och 7 km. bred. Järnvägens sträckning över
mossen är 4 km.
Hädinge station 1903. Bortåt i bild är i riktning mot Borås. Foto:
Sveriges Järnvägsmuseum.
»Store mosse», 20 km. lång och 7 km. bred. Järnvägens sträckning över
mossen är 4 km. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Värnamo är föreningsstation med Skåne - Smålands
och Halmstad - Nässjö järnvägar. Värnamo stad är en betydande ort, sedan
urgammalt känd som handels- och marknadsplats, hästarnas, oxarnas och
träskornas Värnamo. Lagan genomskär staden och passeras av järnvägen 2
km. från stationen. Bland följande stationer märkas Smålands Rydaholms
och Hjortsberga stationer, vid vilka den sällsynta svarta graniten
brytes och exporteras till Tyskland, England och Amerika. Slutligen når
linjen den stora järnvägsknuten Alvesta, föreningsstation med statsbanan
och Växjö - Alvesta järnväg.
Fyra genomgående persontåg äro insatta å linjen
Göteborg-Alvesta. Av tågen är »Smålandsexpressen» det snabbaste.
Statens Järnvägars stationshus i Alvesta 1903. Ett nytt stationshus i
tegel uppfördes 1907. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
baj_beskrivning..html senast uppdaterad
2006-04-03
|