Åter till innehållsförteckning?
Klicka i bilden ovan |
Utredning om trafikering av Åmål - Årjängs Järnväg
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
XI. Bolagsbildning och driftkapital.
Genom förberörda kontrakt av den 1-2 april 1933 har avtal träffats
mellan Riksgäldskontoret, företrädande Staten i egenskap av ägare till Åmål
- Årjängs järnväg, och Bergslagernas Järnvägsaktiebolag angående trafikering
av järnvägen, dock att skyldigheten att trafikera järnvägen skulle vara
begränsad till att befordra vagnslastgods. Avtalet gäller till 1935 års slut
samt därefter för ett år i sänder och anses förnyat, därest uppsägning icke
från någondera parten gjorts senast den 30 föregående juni, dock att
uppsägning kan ske intill 30 september, därest Riksgäldskontoret skulle
finna sådan påkallad, antingen i anledning av krav på nyanläggningar eller
om överenskommelse om arrendeavgiftens storlek icke ernås.
Ett återupptagande av driften i större utsträckning än nu sker, av
annan än Bergslagernas Järnvägar, förutsätter först o. främst
överenskommelse mellan kontrahenterna, om detta kontrakts hävande. I vad mån
villighet härtill föreligger hos parterna och om villkoren härför ha vi
ansett oss på sakens nuvarande ståndpunkt icke böra närmare ingå på såsom
liggande utanför åt oss uppdragen utredning.
I samband härmed erfordras överenskommelse med Staten om villkoren
för eventuellt övertagande, närmast arrende av järnvägen och de prestanda,
som därvid av ett trafikbolag måste fullgöras. I liknande fall såsom vid
Varberg - Ätrans och Östra Värends järnvägar har Staten förbehållit sig 6 %
av bruttoinkomsten i arrendeavgift, vari då skulle anses ingå jämväl
avsättning till förnyelsefond. I förestående driftkostnader har därför någon
avsättning till förnyelse fond icke upptagits, men hava vi upptagit en
arrendekostnad av 6 % på de beräknade inkomsterna eller 10,200 kr. och
förutsatt uppgörelse med Staten på samma eller om möjligt lindrigare
villkor.
Allmän förutsättning för driftkalkylen har jämlikt åt oss lämnat
uppdrag varit, att trafikeringen av järnvägen skulle ske genom ett från
annan järnväg skilt trafikbolag och förutsätter sålunda bildandet av ett
sådant bolag med tillräckligt driftkapital. Genom driftens nedläggande och
banans nedrustning till lastspår, samtidigt med dess utarrendering till
Bergslagernas järnvägar, avsaknaden av personvagnar vid järnvägen, ävensom
genom av oss föreslagen omläggning av persontrafiken till motorvagnsdrift
blir det erforderliga kapitalet relativt betydande. Genom ortskommunernas
tidigare gjorda stora kapitalinsatser för järnvägens tillkomst och deras
därmed sammanhängande, i flera fall stora skuldbelastning torde några större
belopp från dessas håll icke kunna påräknas. Möjligheterna till järnvägens
trafikerande i större utsträckning än för närvarande äger rum hänger dock
enligt vår uppfattning nästan uteslutande på kommunintresset och dess
inställning till trafikföretaget. Endast om där finns en allmän opinion för
stödjande av företaget, för beredande av arbete åt den tidigare anställda
personalen och en allmänt uttalad beredvillighet att vid förefallande behov
med frakter och transporter gynna företaget, kan trafiken med framgång
återupptagas och fullföljas. Då torde även Statens medverkan till frågans
lösning kunna påräknas.
Detsamma gäller fastän möjligen i mindre omfattning järnvägens
större trafikanter och då i främsta rummet Svaneholms Bruk i egenskap av
järnvägens största trafikant. I viss mån är nämligen redan nu de större
trafikanternas behov tillgodosedda genom den pågående godstrafiken i
vagnslaster, men torde även hos dem finnas ett livligt intresse och behov av
bredare trafikering av järnvägen. För ett trafikbolag gäller det därför att
även försäkra sig om dessa stora trafikanters, i synnerhet Svaneholms Bruks,
intresse för och i företaget. Skulle detta bruk av en eller annan anledning
upphöra med att använda järnvägen, skulle verkan härav bli katastrofal för
järnvägsdriften, särskilt om denna utfördes i större utsträckning än den
nuvarande lastspårtrafiken. Å andra sidan utgör järnvägen i drift en nästan
nödvändig till- och utfartskanal för brukets råmaterial och produkter.
För järnvägens trafikering erforderligt kapital kan uppdelas i två
huvudgrupper:
1. Kapital för inköp av rullande materiel och inventarier samt
2. Egentligt driftkapital.
1. Kapital för inköp av rullande materiel och inventarier.
Person- och styckegodstrafiken avses såsom nämnts att uppehållas
med en kraftig motorvagn, som skulle anskaffas. Kostnaden för en sådan med
en motorstyrka av 220 hästkrafter uppgår vid normalutförande till c:a 60,000
kr. För vagnens utrustande med rullager, stoppade soffor m.m. beräknas
tillkomma c:a 2,500 kr.
Då några personvagnar inte finns vid järnvägen måste minst två
sådana anskaffas. Härför torde äldre sådana böra ifrågakomma och beräknas
inköpskostnaderna med eventuellt nödiga förändringar uppgå till högst 10,000
kr.
För övrig rullande materiel avses vid järnvägen nu befintlig sådan
kunna användas. Till vinnande av personalbesparing har vi avsett att denna
materiel skulle utrustas med tryckluftbroms. Kostnaderna härför beräknas för
loken n:r 14 ,och 15 till 9,600 kr. och för 9 bromsvagnar till 5,400 kr.
eller tillsammans 15,000 kr.
Av järnvägens inventarier har Bergslagernas järnvägar utom
förbrukningsmaterialier inköpt sådana för 4,648 kr. Samma järnväg förvarar
dessutom inventarier och materialier för Statens räkning, värderade till
12,360 kr. 70 öre. De senare torde medfölja vid arrendering, men en stor del
av de förra inköpta inventarierna torde behövas för järnvägens drift.
Möjligen kan en viss del av dem återköpas av ett trafikbolag för vid
försäljningen åsatta vården, men då detta är ovisst,torde i alla fall c:a
10,000 kr. få beräknas till inventarieköp.
Samtliga dessa kostnader uppgå till c:a 97,500 kr.
För ett blivande trafikbolag torde möjlighet föreligga att mot
säkerhet av sålunda inköpt rullande material o. inventarier ur Statens
lånefond för inköp av motorvagnar eller annan materiel eller eljest till
genomförande av driftens rationalisering behövliga åtgärder vid enskilda
järnvägarna kunna erhålla statslån för detta belopp och torde denna
möjlighet i främsta rummet komma ifråga.
Skulle statslån härför mot förmodan av en eller annan anledning
icke kunna erhållas, anse vi i sådant fall frågan om bildandet av ett från
trafikbolaget fristående vagnkonsortium böra undersökas. Detta
vagnkonsortium eller vagnbolag skulle då bildas för inköp av motorvagnen och
annan för järnvägsdriften behövlig rullande materiel, som konsortiet sedan
uthyr till trafikbolaget mot skälig ränta och amortering på det insatta
kapitalet. Inköp av för driften nödiga inventarier skulle i detta fall
överlåtas åt trafikbolaget.
Förslagsvis skulle konsortiet för att få säkerhet för insatt
kapital av Staten övertaga ovannämnda tvenne lokomotiv och 9 godsvagnar, på
vilka tryckluft av konsortiet uppmonteras, Detta övertagande beräknas då få
ske till de priser, som åsatts denna materiel vid Bergslagernas järnvägars
övertagande av trafiken. Dessa priser äro för loken n:r 14 och 15 1,790 kr.,
för 2 st. resgodsvagnar 600 kr., för 2 st. täckta godsvagnar med skruvbroms
500 kr. och för 5 st. öppna godsvagnar med skruvbroms litt N s 475 kr., alla
priser pr st. Sammanlagda kostnaden härför utgör 8,155 kr. Genom uppsättning
av tryckluftbroms på denna materiel kommer dessa värden att stiga med större
belopp än vad denna luftbromsmontering kostar, varför sådan kapitalpacering
torde vara lönande.
För vagnskonsortiet skulle sålunda i sin helhet erfordras ett kapital på c:a
95,000 kr., för vilket belopp den inköpta rullande materielen står som
säkerhet.
I hyra för denna rullande materiel erlägger trafikbol. till
konsortiet ett årligt belopp, beräknat med ränta och amortering till
förslagsvis c:a 10,000 kr. (ingående i driftkostnadsberäkningen under hyra
för rullande materiel) .
I vagnskonsortiet beräknas järnvägens större trafikanter böra kunna
förmås ingå som huvudintressenter, därest bildandet av ett sådant bolag
erfordras .
2. Egentligt driftkapital.
Storleken av för ett trafikbolag erforderligt kapital beror på om
däri skall ingå säkerhet för samtrafikmedel och på i vad mån statslån för
ovannämnda inventarieinköp kan erhållas.
Förutvarande järnvägsbolag ålades på sin tid anskaffa borgen intill ett
belopp på 40,000 kr. för vid järnvägen för andra banors räkning uppburna
samtrafikmedel. Garantiförbindelse på detta belopp tecknades i maj 1932 av
Åmåls stad samt Svanskogs, Silleruds och Silbodals kommuner. Vid konkursen
utgjorde bolagets skuld i detta hänseende ungefär 84,000 kr.
Möjlighet torde föreligga, att nedbringa de för den stora
samtrafiken uppburna beloppen antingen genom lämplig överenskommelse med
Bergslagernas järnvägar eller om detta icke kan ske, genom att de större
trafikanternas fraktavgifter erlades vid mottagningsstationen i stället för
vid avsändningsstationen på den egna banan.
Vi förutsätta att dessa frågor kunna ordnas genom, om så påfordras,
kommunal garanti och icke behöva belasta trafikbolagets rörelsekapital. Med
hänsyn till angelägenheten av järnvägsdriftens uppehållande och till det
förtroende, ett på goda grunder baserat trafikbolag kan förskaffa sig, torde
frågan om säkerhet för samtrafiksmedel säkerligen kunna ordnas på
tillfredsställande sätt. Säkerhetsbeloppet kan i varje fall enligt
samtrafiksförordningen fastställas efter föreliggande omständigheter. I
varje fall påräknas, att denna fråga icke får vara avgörande för
järnvägsföretagets rekonstruktion.
Beträffande inventarierna har redogjorts ovan under punkt 1.
För nödiga upphandlingar av förbrukningsartiklar samt som reservkapital för
oförutsedda utgifter anser vi på goda grunder trafikbolagets aktiekapital
icke böra sättas lägre än 60,000 kr., däri då kostnaderna för Åmål östra
stations färdigställande inräknats. I årlig vinst på detta kapital skulle
enligt ovanstående beräkningar erhållas 9,800 kr.
_____________
Tidpunkten, då ett trafikbolag kan förväntas vara så rustat,
att det kan återupptaga trafiken, blir i första hand beroende på
tidsutdräkten för bolagsbildningen och därmed sammanhängande frågor samt
förenämnda underhandlingar om hävande av kontraktet mellan Riksgäldskontoret
och Bergslagernas järnvägar samt om villkoren för järnvägens utarrenderande
till bolaget.
För i trafikeringsplanen förutsatt motorvagn torde böra
beräknas en leveranstid av 6-8 månader, men anse vi detta icke bör utgöra
hinder för trafikens återupptagande tidigare om förhållandena så skulle
kräva. Möjlighet till lån från Statens järnvägar av ett lokomotiv av W -typ
har tidigare berörts, och ett uppehållande av persontrafiken med sådant lok,
tills motorvagnen levererats, medan godstrafiken uppehålles med vid
järnvägen befintliga lokomotiv, vilka efter mindre revisioner torde vara
användbara, bör icke möta hinder. En viss härav betingad ökning i
driftkostnaderna under mellantiden, tills motorvagnsdriften införts, blir
därvid ofrånkomlig, men torde denna ökning genom lämpliga åtgärder från
järnvägsledningens sida kunna hållas nere i möjligaste grad. För mötande av
kostnadsökning under järnvägstrafikens första år, betingad härav eller av
andra ej här förutsedda orsaker, synes det med skäl kunna från bolagets sida
ifrågasättas befrielse från arrende till Staten under detta år och att detta
intages i överenskommelsen. Övriga åtgärder i tekniskt hänseende torde icke
lägga hinder i vägen för järnvägsdriftens återupptagande samtidigt med att
överenskommelse med Statsverket träffats.
Stockholm den 22 oktober 1933.
Carl Aug. Ehrlin.
Civilingenjör.
Biträdande maskininspektör vill Kung1.
Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. |
Carl Viksten.
t. f. Byråassistent vid Statens Järnvägar. Göteborg. |
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
amaj_utredning_12.html senast uppdaterad
2007-01-21
|