Åter till innehållsförteckning?
Klicka i bilden ovan |
Utredning om trafikering av Åmål - Årjängs Järnväg
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
IX. Trafikinkomster.
Samtliga trafikinkomster uppgick, som av den under avd. VII
återgivna sammanställningen av inkomsterna framgår,
1929 till i runt tal 174,500 kr.,
1930 159,500 kr.,
1931 167,500 kr. samt
1932 till 117,950 kr.
Den sista året 1932 uppkomna inkomstminskningen torde få till stor
del anses vara återverkningar från järnvägsbolagets ekonomiska svårigheter
under detta år, bolagets konkursår, ävensom också de i allmänhet ogynnsamma
konjunkturerna och i synnerhet minskad trafik till och från Svaneholms Bruk.
Bortser man ifrån detta sista år, ha totalinkomsterna i medeltal hållit sig
i c:a 167,000 kronor.
Att beräkna inkomsterna för en järnväg, vilken såsom i nu
ifrågavarande fall varit så att säga nedlagd inemot ett års tid, är givetvis
mycket vanskligt. En mycket stor del av järnvägens trafik har under denna
tid inlänkat sig på andra kommunikationsleder och fråga kan ju vara, om vid
öppnandet ånyo av driften på järnvägen, denna nu avledda trafik kan
förväntas återkomma till järnvägen. De deklarationer, som av kommunombuden i
de socknar, järnvägen genomlöper, avgivas vid förenämnda sammanträde i Åmål
den 30 augusti 1933 om järnvägens nödvändighet för respektive orter, och de
löften, som gavs om järnvägens välvilliga benyttjande av ortsborna, därest
driften på järnvägen ånyo upptages, har emellertid givit oss stor anledning
att se förhoppningsfullt på denna fråga och medgivit oss möjlighet att kunna
påräkna minst samma trafik som medeltalet av järnvägens tre första år.
Att döma av från auktoritativt håll gjorda uttalanden synes det
vidare framgå, att en viss förbättring av konjunkturerna även för
järnvägarna inträtt - om denna blir konstant får framtiden utvisa. Någon
kraftigare ökning i anledning enbart härav har vi således inte vågat räkna
med.
Vad först persontrafiken beträffar utgjorde inkomsten härav år 1929
60,071 kr., år 1930 41,318 kr., år 1931 38,548 kr. och år 1932 36,636 kr. Om
vi bortse från det förstnämnda och sistnämnda året så blir medeltalet 39,933
kr. Vissa betydelsefulla vägförbättringar har skett, vilka bidrar till att
skärpa konkurrensen med järnvägen, men å andra sidan är landsvägen mellan
Åmål och Kättilsbyn obekväm för omnibusstrafik, och synes det av ovan
anförda skäl berättigat att med genomförandet av en bekväm motorvagnstrafik
räkna med bibehållandet av den persontrafikinkomst, som ungefär motsvarar
sagda medeltal eller i runt tal 40,000 kr.
Inkomsten av godstrafik var år 1929 104,265 kr., år 1930 104,128
kr. och år 1931 111,545 kr. Härav kom år 1931 på vagnslasttrafiken 101,031
kr. Vid konferenser med järnvägens större trafikanter har dessa framhållit
järnvägens stora betydelse för dem och utlovat sitt välvilliga stöd vid ett
återupptagande av järnvägsdriften. Så har ledningen för Svaneholms bruk
förklarat sig kunna tillföra järnvägen en inkomstökning av 50 %, eller
omkring 40,000 kr., ifall överenskommelse om kraftleverans från Trollhättan
eller Uddeholm kunde träffas och en fullt genomförd utvidgning av driften
vid Bruket kunde utföras. På frågans nuvarande ståndpunkt och då avgörande
angående kraftleveransen ännu icke torde hava träffats, har vi icke ansett
oss kunna beräkna en så stor trafikökning, men synes man vid nuvarande
uppåtgående konjunkturer inom träindustrien åtminstone kunna räkna med en
därav beroende mindre ökning av omkring 6,000 kr., av vilken ökning vi fört
4,000 kr. på inkomst av godstrafik och 2,000 kr. på extra trafikinkomster.
Vi har sålunda upptagit en beräknad inkomst av godstrafik till 115,000
kronor.
Extra och diverse inkomster tillsammans utgjorde år 1929 4,913 kr.,
år 1930 8,975 kr., år 1931 11,244 kr. och år 1932 9,803 kr. Det synes
berättigat att räkna med 1931 års inkomstsiffra, ökad med dels nyss nämnda
2,000 kr. och dels en påräknad ökad inkomst av hushyror till omkring 1,300
kr. (6 lägenheter om 2 á 1 rum och kök) och beräknas således extra
trafikinkomster och diverse inkomster till sammanlagt i runt tal 15,000
kronor.
Inkomsterna från postverket var år 1929 5,187 kr., år 1930 5,024 kr., år
1931 6,173 kr. Sedan järnvägen nedlagts, har postverket ordnat posttransport
med billinje och betalar härför 3,650 kr. pr år. Det har vid förfrågan hos
vederbörande postdirektion meddelats, att ersättningen till järnvägen i
varje fall ansetts väl hög och torde hava kommit att minskas. Vi räkna
visserligen med att järnvägen vid ett återupptagande av järnvägsdriften
skall kunna återfå posttransporterna, och då åtminstone erhålla samma
ersättning, som postverket nu utbetalar, men har vi f. n. helt bortsett från
inkomsten från postverket.
De beräknade inkomsterna blir sålunda:
Persontrafik ...............................................
40,000 kronor
Godstrafik ................................................
115,000 "
Extra trafikinkomster och diverse inkomster 15,000
"
-------------
Summa 170,000 kronor
I detta sammanhang vill vi utan att gå in på detaljer nämna några
anvisningar för banans blivande ledning i avsikt att stärka järnvägens
ställning i konkurrensen med andra trafikmedel. Sålunda synes det bli till
järnvägens fördel att träffa överenskommelse med lämpliga omnibuslinjer
rörande trafiksamarbetet i fråga om persontrafik med direkta
samtrafiksbiljetter. Sådan överenskommelse med billinje kan lämpligen även
omfatta samtrafik ifråga om paketgods och såvitt möjligt även annat gods.
Exempelvis vore detta av vikt bl. a. för persontrafiken på linjen Hallanda -
Kättilsbyn, då persontågen icke blir hindrade med gång till Kättilsbyn.
För övrigt är överenskommelse med lämpliga personer rörande
utfraktning med bil eller hästskjuts av gods från (event. även till)
trafikplatserna att rekommendera. Avgiften härför bör läggas på
godstransporten. Vidare är det lämpligt att järnvägen överenskommer med
lämpliga personer vid obemannade hållplatser och i övrigt i byarna inom
banans trafikområde att såsom godsombud mottaga gods dels för utlämning till
trafikanter och dels för uppsamling och transport på järnvägen. Dessutom
erinras om den stora betydelse en lämplig ackvisitionsverksamhet har,
exempelvis genom att överenskomma med trafikanter att dessa ev. mot viss
mindre fraktnedsättning förbinda sig att transportera allt sitt
ifrågakommande gods på järnvägen. I allmänhet sagt är det sålunda av vikt,
att banans blivande ledning ägnar trafikvärvningen, beträffande såväl gods-
som persontrafiken, en stor och oavlåtlig uppmärksamhet.
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
amaj_utredning_10.html senast uppdaterad
2007-01-19
|