Åter till innehållsförteckning?
Klicka i bilden ovan |
Utredning om trafikering av Åmål - Årjängs Järnväg
|
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
VI. Driftens ordnande.
Vid driftkostnadsberäkningarna har vi förutsatt vissa förenklingar
I trafikeringen utan att järnvägens tidigare förmåga att betjäna
allmänheten dock förminskas. Sålunda har vi i trafikplanen återupptagit den
nu nedlagda persontrafiken på hela bansträckan. Med hänsyn till den svaga
persontrafiken mellan Hallanda och Årjäng har vi skilt persontrafiken från
godstrafiken och för den förra inlagt två genomgående persontåg i vardera
riktningen å hela bansträckan, inklusive till och från Kättilsbyn. Godståg
förutses anordnas efter behovet på olika bansträckor. Antagligen kommer
därvid på sträckan Åmål Ö.- Kättilsbyn eventuellt Svanskog att erfordras ett
godståg i vardera riktningen varje söckendag, vilket vid behov sålunda
utsträckes till Årjäng. Godstågen förutsättas bli utrustade med
tryckluftsbroms, varigenom bromsarpersonal blir obehövlig och varigenom
lokföraren även kan vara tågbefälhavare. I regel torde en växlingsledare
behöva medfölja godstågen för växling på stationerna. Inget hindrar att
resande får tillåtas medfölja även godståg.
För persontågens framförande avses anskaffande av lämplig
motorvagn, innehållande omkring 45 sittplatser och1 toilett samt utrymme för
paketgods och resgods. Motorvagnen bör kunna vid behov framföra släpvagn och
dessutom kunna inskjuta en á två vagnar från linjen vid förekommande
linjelastning. Vi har förslagsvis räknat med en tvåaxlig motorvagn, försedd
med två stycken bensinmotorer på vardera 110 hästkrafter, utväxlad för en
maximihastighet på 70 km. i limmen.
Persontågsförbindelserna beräknas förslagsvis bli följande:
Åter till sidans början
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till innehållsförteckning |
© Rolf Sten
amaj_utredning_05.html senast uppdaterad
2007-01-19
|