Inledning
Problemställning/problemformulering
Det har under lång tid funnits ett behov av ett djupare
studium av utvecklingen av den svenska järnvägens uniformsattiraljer.
Det primära syftet är rent historiskt att försöka bringa ordning inom
detta område medan det fortfarande finns en chans att tillgå material,
både fysiskt genom effekter och persedlar men även genom ett fåtal arkiv
och samlare. De finns mycket lite material inom detta område i
offentliga arkiv och privata dito har en viss tendens att med tiden
skingras.
Avgränsningar
Detta arbete gör under inga omständigheter anspråk på att
vara någon komplett historik. För att så skulle kunna ske krävs en
noggrann genomgång av samtliga kända uniformsreglementen som finns att
tillgå, ett enorm omfattande arbete som nog skulle taga årtal att
genomföra. Ett annat stort problem har varit att detta ämnen för att bli
mer fullständigt kräver goda resurser vad det gäller illustrationer. Att
rita, fotografera av, få tillstånd till bildanvändning och att över
huvud taget få tag i materiel som kan användas är ett mycket
tidskrävande, för att inte säga kostnadskrävande arbete.
Det finns flera intressanta ämnesområden som angränsar till järnvägen
som vore minst lika intressanta att belysa. För att nämna några så kan
man nämna Tunnelbanan i Stockholm och de flertal spårvägar som har
opererat i vårt land. Militären har tidigare varit djupt engagerad i
järnvägen och har verkat genom den tidigare Militära järnvägsbyrån och
senare Driftvärnet. Likaså har flera järnvägsförvaltningar bedrivit
verksamhet inom andra områden som t.ex. busstrafik. Servering på tåg har
bedrivits av flera entreprenörer, kiosk- och ombordförsäljning har bl.a.
ombesörjts av Pressbyrån och Postverket har bemannat posttågen.
De ger sig själv att avgränsningar har varit
nödvändiga varför jag har gjort en strikt avgränsning till
kärnverksamheten vid järnvägen. För att belysa mångfalden vid Sveriges
tidiga enskilda järnvägar får de nämnda banorna ses som belysande
exempel.
Vidstående bild visar uniformeringen på en överkonduktör vid Statens
Järnvägar 1864 - 1870. Foto: Sveriges Järnvägsmuseum.
Tillvägagångssätt
Det bristfälliga materialet har utgjort en klar begränsning.
Det faktum att det inte finns något skrivet i bokform av ämnet gör att
det naturliga tillvägagångssättet blir att i något målande termer återge
vad som står skrivet i tillgängliga reglementen. Ämnet är utomlands,
främst i England och USA mycket stort och många böcker har skrivits men
det är svårt att jämföra eftersom utvecklingen i respektive länder
snabbt fick en egen särprägel. Bildmaterialet har återgivits blygt men
representativt.
I ett något fall har
reglementen saknats för studium, så gäller för SJ:s senaste bestämmelser
från 1954 och framåt, varför uppgifterna får anses vara
andrahandsuppgifter och något fel kan vara för handen vad avser årtal
etc.
Källkritik
När man ska återge en verklighet baserad på vad som är
skrivet i regler och bestämmelser finns alltid risken att man beskriver
en fiktiv, utopisk verklighet. Det finns alltid en möjlighet att det är
så man vill att det ska se ut men vad som då gör det så intressant är då
hur det egentligen såg ut. På vilket sätt avvek man från bestämmelser
och kanske framförallt varför? Var det som en protest mot orättvisor på
arbetsplatsen, allmänt kverulerande, praktiska skäl eller av ren
okunskap?
Vid järnvägen är det dock föga
troligt att avvikelser skett i tidigare tid. Detta kan vi säga efter som
järnvägen, även den privata, på många sett sågs som en myndighet,
uppbyggd från grunden på militära värderingar och upprätthållen genom
strikta straffreglementen och bestämmelser med hot om disciplinära
åtgärder, löneavdrag - ja en gång till och med om "mistandet af lif".
För att
citera SJ:s uniformsreglemente från 1921 så:
"Det åligger vederbörande förmän och särskilt sektionsbefälet att öva
tillsyn över att dem underlydande uniformspliktig personal under
tjänstgöring är iförd reglementsenlig uniform samt att persedlarna äro i
tillfredställande skick",
Vad gäller
referat från diverse artiklar så uppger dessa sällan sina källor. Därför
får påståenden stå och försvaras av respektive artikelförfattare.
Möjligheten
att diskutera spörsmål och funderingar, samt avsaknaden av
korrekturläsning av annan initierad person vill jag också hänföra till
källkritik.