Förändringen
av det Svenska järnvägsnätet under åren
1856 - 2001.
Development of the
Swedish railways year 1856 - 2001
Förändringar
år
1915
Tillkommit under året (addition during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
Statsbanan Järna - Nyköping - Åby. Den 51 kilometer långa
bandelen Nyköping - Åby öppnades för allmän trafik 1 oktober.
Inlandsbanan. Den 31 kilometer långa bandelen
Brunflo - Hackås öppnades för provisorisk godstrafik 15 oktober.
Inlandsbanan. Den 21 kilometer långa bandelen
Hoting - Dorotea öppnades för allmän trafik 1 november.
Statsbanan Boden - Karungi - Haparanda. Den 26 kilometer
långa bandelen Karungi - Haparanda öppnades för provisorisk godstrafik 18
juni. (Karungi - Jylhäkoski 27 april och Jylhäkoski - Bäverkäck 5 maj)
Statsbanan Älvsbyn - Piteå. Den 53 kilometer långa
järnvägen öppnades för allmän trafik 1 oktober.
Statsbanan Dagarn - Hultebo. Den 7 kilometer långa
järnvägen öppnades för provisorisk godstrafik 8 december.
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
Kil - Fryksdalens Järnväg, KFJ.
Den 5 kilometer långa
bandelen Oleby - Torsby öppnades för allmän trafik 10 februari.
Storå - Stråssa Järnväg. Den 7 kilometer långa
järnvägen öppnades för godstrafik 31 juli.
Sundbyberg Norra - Ulvsundasjöns Järnväg, SUJ. Den 3
kilometer långa järnvägen Sundbyberg Norra - Ranhammar öppnades för
godstrafik 18 oktober.
Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
Köping - Uttersberg - Riddarhyttans Järnväg, KURJ, spårvidd 1093 mm.
Den 6 kilometer långa bandelen Riddarhyttan - Bäckgruvan/Lerklockan
öppnades för godstrafik 1 januari.
Köping - Uttersberg - Riddarhyttans Järnväg, KURJ, spårvidd
1093 mm. Den 3 kilometer långa bandelen Riddarhyttan - Källfallet
öppnades för allmän godstrafik 1 januari.
Eksjö - Österbymo Järnväg, EÖJ, spårvidd 891 mm. Den 35
kilometer långa järnvägen öppnades för allmän trafik 17 december.
Mellersta Östergötlands Järnvägar, MÖJ, spårvidd 891 mm.
Den 15 kilometer långa bandelen Motala - Fornåsa öppnades för allmän
trafik 31 juli.
Karlstad - Skoghalls Järnväg, KSJ, spårvidd 891 mm. Den
10 kilometer långa bandelen (Karlstad Ö) - Sjötullen - Skoghall öppnades
för godstrafik 20 september.
Rimbo -Sunds Järnväg, spårvidd 891 mm. Den 3 kilometer
långa bandelen Häverösund - Hallstavik öppnades för persontrafik 1 oktober
och för godstrafik 15 oktober.
Dannemora - Hargs Järnväg, DHJ, spårvidd 891 mm. Den 8
kilometer långa bandelen Risinge - Norrvällen öppnades för enskild
godstrafik 1 december.
Stavsjö Järnväg, StafsjöJ, spårvidd 600 mm. Det 1
kilometer långa anslutningsspåret till Statens Järnvägars station,
Stavsjö, öppnades för provisorisk godstrafik i november.
Minskning
under året (reduction
during the year):
Normalspår
Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-
Normalspår
enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
-
Smalspår
Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-
Smalspår
enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
- |