Return to "Sveriges Järnvägar table of content.Förändringen av det Svenska järnvägsnätet under åren 1856 - 2001. Development of the Swedish railways year 1856 - 2001

Förändringar år 1910

T
illkommit under året (addition during the year):

Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)

Statsbanan Boden - Karungi - Haparanda
. Den 46 kilometer långa bandelen Morjärv - Lappträsk öppnades för allmän trafik 15 december.

Statsbanan Bastuträsk - Skellefteå - Skelleftehamn. Den 32 kilometer långa bandelen Bastuträsk - Klutmark öppnades för provisorisk godstrafik 15 december.

Statens Järnvägar. Den 38 kilometer långa järnvägen Svartälvs Järnväg, SEJ, Kortfors - Grythyttan,  köptes 1 maj av Svenska staten och införlivades med Statens Järnvägar.

Normalspår enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
Mjölby - Hästholmens Järnväg, MHJ
. Den 32 kilometer långa järnvägen Mjölby - Hästholmen - Hästholmens hamn öppnades för allmän trafik.
15 maj Mjölby - Rök 22 kilometer, 1 september  Rök - Hästholmen 9 kilometer samt 21 september Hästholmen - Hästholmens hamn 1 kilometer.

Höganäs - Mölle Järnväg, HMöJ. Den 10 kilometer långa järnvägen Höganäs nedre - Mölle öppnades för allmän trafik  1 maj.

Malmö - Simrishamns Järnväg, MSJ. Den 22 kilometer långa bandelen Dalby - Skartofta öppnades för allmän trafik 26 oktober.

Nyboda - Enskede Järnväg. Den 3 kilometer långa järnvägen öppnades för provisorisk godstrafik 3 oktober.

Smalspår Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-

Smalspår enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
Västergötland - Göteborgs Järnvägar, VGJ
, spårvidd 891 mm. Den 39 kilometer långa bandelen Mariestad - Gårdsjö öppnades för allmän trafik 1 januari.

Norra Östergötlands Järnvägar, NÖJ, spårvidd 891 mm. Det 1 kilometer långa spåret från den provisoriska stationen i Norrköping till den nybyggda Norrköping Östra öppnades för allmän trafik 3 augusti.

Stockholm Roslagens Järnvägar, SRJ, Spårvidd 891 mm. Den 2 kilometer långa bandelen Ösby - Altorp öppnades för allmän trafik 31 december.

Södra Ölands Järnväg, SÖJ, spårvidd 891 mm. Den 52 kilometer långa bandelen Färjestaden - Ottenby öppnades för allmän trafik 1 februari

Sävsnäs Järnväg, SVJ, spårvidd 802 mm. Den 10 kilometer långa bandelen Tyfors - Annefors öppnades för provisorisk godstrafik. Officiellt övertogs inte denna bandel av SVJ förrän 29 maj 1911.

Malma - Haggårdens Järnväg, MHJ, spårvidd 600 mm. Den 2 kilometer långa järnvägen öppnades för godstrafik. Provisorisk 15 mars och allmän 14 juni.

Nättraby - Alnaryd - Älmeboda Järnväg, NAÄJ, spårvidd 600 mm. Den 18 kilometer långa bandelen Eringsboda - Älmeboda öppnades för allmän trafik 20 december.

Minskning under året (reduction during the year):
Normalspår Statens Järnvägar (Standard gauge Swedish state railways)
-

Normalspår enskilda järnvägar (standard gauge private railways)
Svartälvs Järnväg, SEJ
. Den 38 kilometer långa järnvägen Kortfors - Grythyttan köptes 1 maj av Svenska staten och införlivades med Statens Järnvägar.

Smalspår Statens Järnvägar (narrow gauge Swedish state railways)
-

Smalspår enskilda järnvägar (narrow gauge private railways)
-


 Return to page top

  Föregående år
Previous year
Nästa år
Next year
 

Return to "Seriges Järnvägar" table of content
  Returtåg till "Sveriges järnvägar" innehållsförteckning


© Rolf Sten
sv_jarnvagar_1910.html senast uppdaterad 2022-12-28