Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan |
El - tågpremiär
Artikeln
nedan är ett reportage gjort av Thord Olsson och var införd
i tidningen "Signalen" nummer 24 1950.
Samtliga foton: Thord Olsson |
Första
sidan på Signalen nummer 24 1950 pryddes av bilden till
vänster. Bildtexten sa följande: Sommarpyntat med
björklöv och blågula band
rullade måndagen den 5 juni det första el-tåget
på sträckan Varberg - Strömstad över Borås,
Herrljunga, Uddevalla och Lysekil - en festlig invigningsfärd
i strålande junisol och välkomnad av tusentals personer
som samlats efter linjens stationer. Här har extra tåget
just kommit till Strömstad, där befolkningen gått
man ur huse för att uppleva det högtidliga tillfället. (Tåget
drogs av dubbla Hg-lok. Det främsta främsta loket är
nummer 787 nylevererat till SJ året innan. Ursprungligen
beställt av NKlJ.)
- En sådan
här elektrifieringsinvigning är inte bara fest, det
är litet vemodigt också på sitt sätt. Man
tänker tillbaka på vad som uträttats och på
de bra jobbare man träffat och lärt känna. De
har i regel arbetat hårt och plikttroget och jag undrar
nu hur många av de äldre som kan vara med om nästa
invigning. Det blir nog ganska få, åtskilliga hinner
sluta och pensioneras innan dess. En SJ-epok är slut, en
ny era är på väg. Förut följde de stora
arbetena tätt på varandra men så tycks det inte
bli under den närmaste framtiden..
Det är förbundsmedlemmen, förste kontorist S.
E. V. Sällberg, Nässjö, som sitter och sammanfattar
sina intryck av den solmättade och succépräglade
el-invigningen av sträckan Varberg - Borås - Uddevalla
- Strömstad samt Smedberg - Lysekil, medan extratåget
i den ljusa och ljumma juninatten rullar söderut efter en
solenn middagsfinal i nordligaste västkustmetropolen Strömstad.
Och visst blev måndagen den 5 juni en stor, glad högtid för
alla etter linjerna, starkast förnimbar i norra Bohuslän.
Det var det också en "riktig" elpremiär
norrut från Uddevalla - den övriga sträckan hade
ju tidigare den sensationen bakom sig - och hos de täta
åskådarleden vid stationer och hållplatser
som tog emot tåget, festpyntat med björklövsgirlanger,
blågula band och pampiga invigningsskyltar, spårades
ett spontant, ärligt välkommen. Man log och lät
armarna fladdra ikapp med flaggor i topp, både från
fabriker och bondgårdar, och under -den uppsluppna stämningen
fanns även glädjande fakta: de 43 elektrifieringsmiljonerna
ger påtagliga fördelar både för resenär
och godstrafikant.
Bilden ovan: - En klatschig skylt det här, tycker konduktör
Hjalmar Malmborg, som klev på extratåget redan i
Varberg, och ombudsmännen J. S. Norell (vårt förbund)
och A. Nyman (Sv. Vägarbetareförbundet) instämmer.
Bilden
till vänster: En elektrifieringsarbetets symboliska trio:
Fr. v. generaldirektör Upmark, banarbetare Volger Ryd, Alby,
och elektrotekniska byråns chef, överingenjör
Th. Thelander, solar sig under uppehållet i Vänersborg.
Ett drygt dagsprogram blev det för invignings-
tågets c:a 240 gäster, från SJ- generalerna
Upmark, Granholm och Dahlbeck, lands- hövdingarna Richert
och Nyström till gråhårsmän vid gamla Lysekilsbanan
och banarbetar- representanter vid bygget. Redan kl. 8 lämnade
man Varberg och först 14 timmar senare blev det återresa
från slutmålet Strömstad. Då hade man
hunnit att i nästan expresstempo bl. a. luncha och bese
industrier i Vänersborg, avnjuta taktfast regementsmusik
i Uddevalla med Bohus Bataljon som populär signaturmelodi,
tas emot med stora famnen i Lysekil - stadsfullmäktige-
ordförandetal, hornmusik för tredje gången i
följd, nu av en debuterande FCO-orkester, samt av industrimän
med tonvikt på konserver - och slutligen kanske färdens
höjdpunkt: tretimmarsuppehållet i Strömstad med
körsång på järnvägsstationen, 2.000
personer packade på plattformarna och trivsam middag på
rest. Skagerack, medan solen lade sig till ro i havet strax intill.
Det
var också där som generaldirektör Upmark framförde
sitt tack till alla dem som fört elektrifieringsprojektet
i hamn - han ställde människan i centrum för det
tekniska och ekonomiska sammanhanget och harangerade särskilt
överingenjören Th. Thelander vid järnvägsstyrelsens
elektriska byrå och arbetschefen T. Hedström. Kungamedaljen
"för nit och redlighet i rikets tjänst" utdelades
till följande 13 personer, som under lång tid varit
sysselsatta med elektrifieringsarbeten vid SJ, nämligen
ingenjörerna H. Poppel, K. G. Stenberg och K. E. H. Jansson,
bokhållaren N. Lindqvister, ledningsmästaren J. G.
Eriksson, kontorsskrivaren B. G. A. Mörk, förste kontoristen
S. E. V. Sällberg, t. f. ledningsförmännen E.
A. K. Lönnqvist och A. T. Askerlund, reparatören C.
G. de Pellegrini samt banarbetarna J. J. Karlsson, P. E. Larsson
och A. E. Karlsson.
Bilden ovan: Med elpremiärtåget följde även
en finessrik s. k. mätvagn, som bl. a. registrerade kontaktledningens
friktion mot strömavtagaren.
Tusentals personer välkomnade invigningståget på
stationer och hållplatser. Så här mycket folk
var det t. ex. i Uddevalla.
Ja, det blev en välregisserad avslutning på en perfekt
invigningsfärd som därtill bjöd på ett överraskande
extranummer - förevisning ombord på tåget av
en smalfilm som samma dag upptagits från el-premiären.
Men SJ:s reklammän kan också sin sak!
Vad har man fått för de 43 miljoner kronor elektrifieringen
Varberg - Strömstad kostar?
Arbetet har omfattat 270 km. spår, därav 75 km. på
bangårdar. Lokparken har utökats med 25 enheter. För
elektrifieringen har tillkommit en ny omformarstation i Varberg
och dessutom
Så här mangrant mötte befolkningen upp vid
stationerna i norra Bohuslän. Bangårdar och tomma
godsvagnar "översvämmades" av entusiastiska
åskådare.
har omformarstationerna i Sjömarken
och Uddevalla kompletterats. För ledningsbyggnaden har åtgått
c:a 8.800 stolpar och strävor med en sammanlagd vikt av
2.735 ton. För fundamenten har krävts 1.900 ton cement.
Vid vägövergångar har uppsatts 2.100. betongstolpar.
Samtliga ledningsbryggor väger c:a 600 ton och kopparledningarna
1.347 ton. Hittills har linjearbetet fordrat ungefär 210.000
dagsverken. Antalet arbetare har under åren 1946-49 växlat
mellan 115 och 238 per månad. I medeltal har kontaktledningen
kostat 26.600 per linjekilometer och 37.300 kr per kilometer
bangårdsspår.
Och vilka blir vinsterna genom elektrifieringen?
Bandelarna har visserligen ingen tung trafik - antalet passerande
bruttoton är 7-20 procent av trafiken på linjen Falköping
-Göteborg - men trafiken har dock ökat betydligt sedan
förkrigsåren och även under de senaste åren
kunnat hålla nivån. För persontrafiken kommer
elektrifieringen innebära ökat tågantal och förkortade
restider, 20-25 procent snabbare än förut, vilket bl.
a. kommer betyda lättnader för turismen. Också
för godstrafiken, som ger SJ största inkomsterna, blir
det förbättringar främst av värde för
fisktransporterna.
Och så väntar vi på nästa el-invigning!
En ny etapp är inledd och från det nu snart avslutade
arbetet Varberg - Strömstad har personal redan överflyttats
för att göra förberedande arbeten på sträckan
Alvesta - Karlskrona. Kanske "Pelle med pipan" och
hans kompisar står pall också för detta projekt.
..Thord Olsson.
Bilden ovan: "Levande" dekorering av det
främsta av de båda Hg-loken som drog extratåget
sista etappen till Strömstad. Fr. v.:lokbiträdet Åke
Skog, konduktören C. O. Unger, lokbiträdet Stig Olsson
samt i fönstret lokförarna Gustaf Kast och Ivar Hagström.
Åter till sidans början
|
Returtåg till eldriften innehållsförteckning |
© Rolf Sten
el_stromstad..html senast uppdaterad 2004-10-29
|