Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan! |
Dagens historiska järnvägsbild.
The historical
railway picture of the day
Statsbanan Vansbro - Malung öppnades
för allmän trafik 5 september 1934. Bilden visar Rågsvedens station och
är tagen 1934. På stationen fanns en nyhet, en nyutvecklad så skjutbar
lastbrygga. Se artikel nedan.
Foto: Sveriges Järnvägsmuseum. |
Skjutbar lastbrygga vid håll- och lastplatser
Av sektionsingenjören B. Hartman.
För överförandet av gods från godsmagasin till
järnvägsvagn eller omvänt måste som regel särskild godsbrygga utläggas
mellan den fasta magasinsbryggan och järnvägsvagnen.
Vid sådana platser, där särskilt magasinsspår är
anordnat omedelbart intill magasinsbryggan, användes därtill en kortare
lätthanterlig landgång, men saken ställer sig annorlunda vid de håll- och
lastplatser som ha med stationshuset sammanbyggt godsmagasin, från vilket
gods oftast skall överföras över ett rundspår till på huvudspåret stående
tåg. Då fordran för dylika platser föreligger, att den fasta magasinsbryggan
icke får ligga närmare spårmitt än 3 meter och avståndet mellan spåren kan
vara 6 meter och mer, skulle en lös, bärbar godsbrygga, tillräckligt
bärkraftig för tungt styckegods, bliva alltför svårhanterlig, isynnerhet som
vid dessa håll- och lastplatser oftast endast en å två man finnas
tillgängliga för godsets överflyttning.
Vid håll- och lastplatser vid statsbanan
Malung—Vansbro, där som regel tågbefälhavaren med biträde av kvinnlig
platsvakt har att verkställa godsöverföringen, har en ändamålsenlig och
lätthanterlig skjutbar godsbrygga för ändamålet anordnats.
Den rörliga godsbryggan har en total längd av 7 meter,
varav dock 0,8 meter utgöres av ett särskilt vid bryggan medelst gångjärn
och fjädrar fastsatt lutande plan i bryggans inre ända. Bryggans yttre ända
uppbäres av en på decauvillespår löpande vagn bestående av ett
decauvillehjulpar, fästat genom rullager vid ett ramverk av vinkeljärn. Helt
utdragen når bryggans yttre ända mitt emellan spår 1 och 2, således 3 meter
från spårmitt i spår 2 och kan där medelst en spärrhake i vagnen förankras
vid de på decauvillespårets ändar anbragta stoppklossarna. Den har då en fri
spännvidd av 6 meter. Den rörliga bryggan, som är 1 meter bred, är gjord av
3" plank, sammanhållna på undersidan av 1½" x 5" reglar på 1 meters avstånd.
På grund av bryggans stora fria spännvidd är den emellertid på undersidan
förstärkt medelst två vid vardera ytterkanten längsgående vinkeljärn
65x100x10 mm., vilka järn därjämte tjäna dels som gejdrar för styrning av
bryggan och dels som löpskenor för de i den fasta godsbryggan anordnade
rullarna, på vilka den skjutbara bryggan löper vid dess utdragning eller
inskjutning. Nämnda rullar utgöras av 4 par vanliga skottkärrhjul, lagrade i
undersidan av den fasta bryggans plank. För godsets överförande från rörliga
bryggan till järnvägsvagnen finnes på bryggans yttre ända en lös landgång av
l¼" späntade plank, 2,30 meter lång och 1 meter bred, i ena ändan utformad
till lutande plan och i andra ändan försedd med tvenne hakar att fastläggas
vid vagnsdörrens löpskena. Denna landgång kan lätt hanteras av 1 man.
Decauvillespåret, på vilket bryggan löper, är spikat på två vid rundspåret
fastgjorda långsliprar och med r. ö. k. förlagd så högt över rundspårets r.
ö. k. att decauvillehjulets fläns utan stötar vilar på sistnämnda spårs r.
ö. k. vid bryggans ut- och indragning. Då bryggan är helt inskjuten över den
fasta bryggan befinner sig rörliga och fasta bryggornas ytterändar i samma
plan, vilket möjliggjorts därigenom att den fasta bryggan utformats så att
rörliga bryggans vagn kan skjutas in bakom fasta bryggans ytterkant. Genom
en enkel spärrhake, anbragt på den rörliga bryggans undersida i dess yttre
ända, osynlig utifrån, fastlåses den rörliga bryggan automatiskt vid den
fasta bryggan i inskjutet läge, till förhindrande av att vagnen av okynne
eller annan orsak drages ut till hinder för på spår eventuellt kommande tåg.
Kostnaden för den rörliga bryggan har uppgått till 310: - kronor per
hållplats.
Åter till sidans början
|
Returtåg till Historiskt huvudsida |
dagens_bild_26.html senast uppdaterad
2016-01-02
|