Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan! |
Dagens historiska järnvägsbild.
The historical
railway picture of the day
Året är 1948 och ett av SJ:s nya
snabbmotorvagnståg Xoa5 220 är ute på provkörning. Elloket till höger är
Ds 435. Foto: Erik Lundquist, samling Sveriges
Järnvägsmuseum. |
Inför leveransen till SJ 1948 kunde man läsa följande i Tidningen
Signalen!
Vidstående
bild (orginalbilden är svart/vit.) visar hur SJ:s nya
snabbmotortåg kommer att ta sig ut. - Det skall kunna köra sträckan
Stockholm - Göteborg på 5 timmar. Sex sådana tåg är under byggnad i
Linköping - Leveransen är avsevärt försenad och någon exakt tidpunkt för,
tågens insättande kan inte anges. Man väntar emellertid att de skall vara i
trafik redan i år, dock först efter omfattande prov. Det första väntas bli
levererat i maj månad.
Varje tågsätt består av tre vagnar med mycket hög komfort. De blir helt
olika andra svenska tåg- Tågen är målade i orangefärg och taket blir i
aluminiumbrons. De rymmer 30 resenärer i 2:dra och 148 i 3:dje klass-
Särskilda platsbiljetter erfordras. Sikten blir fri åt alla håll. Bakom
förarrummet finns en glasvägg, så att passagerarna kan se även framåt
respektive bakåt och gavelfönstren bli så breda att vagnarna - kommer att
likna de "observations cars", som finns i USA- Servering anordnas direkt vid
sittplatserna i salongerna. Inredningen blir av polerat ädelträ,
resgodshyllor av aluminium och bekväma soffor i svart- och rödrandig resp-
grå- och brunrandig mokett- Fåtöljerna i 2:dra klass blir svängbara-
Sofforna i 3:dje klass får två sittplatser mot hittills fyra. I varje salong
finns högtalare som ropar ut stationerna. Topphastigheten blir 135 km, i
tim. Snabbmotortågen kan köra i båda riktningarna- I vardera ändvagnen finns
ett förarrum och i mittvagnen en transformator, som från kontaktledningen
och strömavtagarna förmedlar energin till ändvagnarnas motordrivna boggier.
I ena ändvagnen ligger 2:a-klassavdelningen, bagagerum och pentry och i de
båda andra vagnarna 3:e-klassalongerna- Pentryt, avsett för bl- a. varma och
kalla drycker, har ett kompressordrivet kylskåp, och i en 3:e-klassavdelning
finns också ett depåkylskåp för att serveringspersonalen snabbt skall kunna
förse passagerarna med kalla drycker. Snabbmotortågen kommer att i första
hand sättas in förutom mellan Stockholm och Göteborg från huvudstaden till
Falun och Örebro. Om ett tåsätt skulle visa sig vara för litet kan flera
kopplas ihop och drivs då vart och ett av sina motorer- Tågsätten blir då
sammankopplade även i manövreringshänseende, varför det även då bara behövs
en förare, vilken klarar tågsättet.
Åter till sidans början
|
Returtåg till Historiskt huvudsida |
dagens_bild_16.html senast uppdaterad
2016-01-02
|