
Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan
|
Dagens historiska järnvägsbild.
The historical
railway picture of the day

KBJ, Kalmar - Berga Järnväg,
spårvidd 891 mm. Bilden visar banvaktsstuga nummer 5 strax
nordost om Rockneby station år 1898. Bortåt i bild
är i riktning mot Kalmar. Det ankommande tåget dras
av lok nummer 3 "FRIGGA". Det var ett tanklok tillverkat
av Nydqvist & Holm i Trollhättan 1897.
1 juli 1940 förstatligades KBJ och införlivades
med SJ. Persontrafiken förbi Rockenby upphörde 1 januari
1968. KBJ breddades till normalspår. Detta skedde i etapper
och den första sträckan, Kalmar - Sandbäckshult
(Mönsterås) togs i bruk 14 november 1973. 24 oktober
1978 var hela forna KBJ breddad. Från den 19 augusti 1996
går det åter persontåg på banan. Det
är Kustpilen Kalmar - Linköping som trafikerar banan,
vissa av tågen är genomgående till Stockholm.
Foto: Stig Nyberg. |