13 juli 1989. Yp 900 har som tåg 2191 ankommit till
Verkebäck. Den ska nu efter möte med tåg 2190
kopplas samman med Yp 797 och fortsätta till visfestivalen
i Västervik. Foto ur tidningen "Smalspårsinform
1/90".
Det ser mörkt
ut
17 december 1992 gick VHVJ i konkurs
Efter konkursen
delades järnvägen upp på nya ägare:
Den 9 kilometer långa sträckan
Växjö - Sandsbro övertogs av Växjö Kommun
Den 140 kilometer långa sträckan
Sandsbro - Totebo övertogs av Småländska Smalspåret
AB (SMAB)
Den 27 kilometer långa sträckan
Totebo - Verkebäck övertogs av Förvaltnings AB
Smålandsbanan (FAS)
Den 7 kilometer långa sträckan
Verkebäck - Jenny övertogs av Vägverket.
Trafikutövare efter konkursen blev Tjustbygdens Järnvägsförening
på sträckan Verkebäck - Hultsfred och Småländska
Smalspåret AB på delen Hultsfred - Sandsbro.
Åren efter konkursen bedrevs sporadisk
sommartrafik samt en del lokaltrafik i Hultsfred i samband med
Rockfestivalen.
Det ljusnar
1993 bröts spåret på den av Vägverket ägda
sträckan Jenny - Verkebäck. Man lade helt enkelt en
vägbank över spåret vid Rödsle i stället
för att bygga en viadukt.
Våren 1993 överklagades Vägverkets
beslut att bygga en bank i stället för viadukt över
spåret. 29 juli 1993 beslutade Länsstyrelsen att upphäva
Vägverkets beslut. Det ska var en viadukt över spåret!
Vägverket motsatte sig detta men föll efter hårt
motstånd till föga. En ny viadukt stod klar 2000.
1998 byggnadsminnesförklarades sträckan
Totebo - Hultsfred och 1999 skedde samma sak mellan Totebo -
Hultsfred
1998 var det åter möjligt
att trafikera sträckan Verkebäck - Hultsfred.
1999 köpte FAS lokstallet i Västervik samt Jenny station.
Riksantikvarieämbetet köpte sträckan Verkebäck
- Jenny av Vägverket.
Sedan viadukten blivit färdig 2000 sattes
sträckan Verkebäck - Jenny åter i trafikabelt
skick
År 2000 började Västerviks Kommun
att återställa den sedan år 1993 rivna smalspårsbangården
i Västervik
2001 var sträckan Jenny - Hultsfred åter
i trafikdugligt skick.
Sträckan Västervik
- Jenny - Hultsfred
Trafik igen!
År 2002 blev ett glädjens år för många
smalspårsvänner. Det här året återinlades
den växel i Jenny som förband smalspåret med
treskensspåret Jenny - Västervik.
De första smalspårstågen kunde under
senhösten åter rulla mellan Jenny och Västervik
2003 har sommartrafiken på smalspåret Västervik
- Hultsfred åter kommit igång. Trafiken sköts
av Tjustbygdens Järnvägsförening.
Sträckan Hultsfred
- Åseda - Växjö
Den återstående delen av VHVJ då?
Sedan Småländska Smalspåret AB (SMAB) sattes
i likvidation tvingades man, för att få in kapital,
sälja järnvägssträckan Åseda - Växjö
(Sandsbro) till Uppvidinge Kommun. Kommunen
lade sedan ut rivning av banan på entreprenad. Rivningen
genomfördes 2002.
Den återstående delen Åseda
- Hultsfred kommer troligen att kunna räddas och på
sikt åter få sommartrafik. SMAB och den ideella Föreningen
Smalspåret Växjö - Västervik jobbar för
att detta ska ske. |