åter till föregående sida?
Klicka bilden ovan |
UWJ, Ulricehamn
- Vartofta Järnväg
UJ, Ulricehamns Järnväg
av Rolf
Sten |
Ulricehamn bangård och stationshus omkring 1900. Hitåt
i bild är i riktning mot Vartofta. Efter banans försäljning
till VCJ och i samband med ombyggnad till normalspår uppfördes
ett nytt stationshus strax hitom det gamla. Det nya stationshuset
togs i bruk 1907 varefter det gamla från 1880 revs. Foto:
efter gammalt vykort samling Rolf Sten |
Snabbfakta
(facts about Ulricehamns
Järnväg) |
De första planerna (The first
plans for a railway) år (year) |
1866 |
Koncession år (year) |
1872-01-26 |
Spårvidd milimeter
(gauge) |
891 |
Längd kilometer (length) |
37 |
Banbyggnadsstart år( Start of constructionyear) |
1872 |
Byggnadskostnad sek (construction cost) |
843 868 |
Kostnad rullande materiel sek (cost, rolling stock) |
Inkluderat ovan |
Öppnad allmän trafik (open for
public transport) |
1874-12-04 |
- delen Vartofta - Trädet
provisorisk trafik år (section year) |
1873-11 |
- delen Trädet - Blidsberg
provisorisk trafik år(section
year) |
1874-04 |
- hela sträckan Vartofta
- Ulricehamn provisorisk trafik
(section year) |
1874-06-17 |
Såld till VCJ år( sold to the Västra centralbanan
year) |
1903 |
Persontrafik nedlagd år(closed for passeger traffic year) |
1906 |
Godstrafik helt nedlagd år (closed
for all goods traffic year) |
1906 |
Ombyggd till normalspår
(reconstruction to standard gauge |
1906 |
Tekniska data
år (technical data year) |
1878 |
1905 |
Spårlängd i huvudspår km (length mainline)
. |
35 |
37 |
Spårlängd i sidospår km (length
siding) |
- |
2 |
Största lutning
(maximum gradient) |
15 |
15 |
Minsta kurvradie meter
(minimum radius) |
300 |
300 |
Rälsvikt kg/m (weight of rail)
|
11 |
14,1 |
Största tillåtna hjultryck ton. (highest wheelpressure) |
- |
- |
Största tillåtna hastighet km/h (speedlimit) |
- |
- |
|
|
|
Rullande materiel år (rolling
stock year) |
1878 |
1905 |
Ånglok, tender (tender engine) |
- |
- |
Ånglok, tank (tank engine) |
3 |
4 |
Personvagnar 2 axlar (passenger cars 2 axles) |
3 |
4 |
Personvagnar 4 axlar (passengercars 4 axles) |
- |
1 |
Res- och godsvagnar 2 axlar (luggage- and goods wagon) |
66 |
53 |
Postvagnar, hela eller kombinerade
2 axlar (mail vans) |
- |
- |
|
|
|
Personal, antal
år (number of
staff year) |
1878 |
1905 |
Ordinarie (ordinarie staff) |
- |
29 |
Extra (temporary staff) |
- |
13 |
Övrigt
(comments)
Ulricehamn - Vartofta Järnvägsaktiebolag byggde Ulricehamn
- Vartofta Järnväg, UWJ. Efter ekonomisk rekonstruktion
1878-08-11 ändrades bolagets namn till Ulricehamns Järnväg
och fick därmed ny signatur, UJ.
Tillkomsten av Västra Centralbanan, VCJ, innebar att UJ
1903 såldes till VCJ (Falköping - Ulricehamn - Landeryd)
för 710 000 kronor varefter järnvägen byggdes
om till normalspår. Sista smalspårståget mellan
Ulricehamn och Åsarp rullade 1906-08-20 och mellan Åsarp
och Vartofta 1907-02-16. I fortsättningen, se
Västra Centralbanan. |
I och med banans rälsläggning köptes 1873 två
så kallade sadeltanklok. Dessa byggdes och levererades
av den engelska firman Fletcher & Jennings i Whitehaven.
Loken som kostade 17 500 kronor styck och fick namnen "STEN
STURE" och "BOGESUND". 1874 levererade samma
tillverkare ett likadant lok som fick namnet "PRINS CARL".
Loken numrerades 1-3.
1901 köptes ett fjärde lok. Detta var tillverkat
av Motala Verkstad men fick inget namn utan numrerades bara som
nummer 4. 1907, i och med smalspårstrafikens upphörande
såldes loken till olika köpare.
Lok 2 (BOGESUND)och 4 såldes till Ljungbyholm
- Karlslunda Järnväg. "BOGESUND" skrotades
1916 medan det andra loket såldes vidare till
Byvalla - Långshyttans Järnväg
1937. Där tjänstgjorde det som lok 8 till 1972 då
det såldes vidare till Museijärnvägen Jädraås - Tallås Järnväg,
JTJ. Där tjänstgör loket idag som nummer 4
"SIGBJÖRN".
Lok nummer 1 (STEN STURE) såldes till Stenåsens
kalkbrott där det tjänstgjorde till 1919 då det
överfördes till Falköping - Uddagårdens
Järnväg. Loket finns idag bevarat på museijärnvägen Skara - Lundsbrunn.
Lok nummer 3 (PRINS CARL) såldes till
en företagare i Ekedalen. Obekräftade uppgifter säger
att det tjänstgjorde i Gestilrens kalkbrott. Loket är
numera skrotat, årtalet obekant.
Bilden ovan visar UJ lok nummer 2 "BOGESUND" i Ulricehamn
omkring 1900. Foto: Stig Nyberg. |
|
Returtåg till innehållsförteckning |
Källor: Svensk Järnvägsstatistik,
Järnvägsdata 1999, Svenska Järnvägsföreingens
minnesskrift 1926, Sveriges Järnvägsmuseum
© Rolf Sten
uj_snabbfakta_smalsp.htm senast uppdaterad 2004-06-17
|