Om Historiskt | Kartor | Normalspår | Smalspår | Rullande | Signaturer | Stationer | Diverse | Huvudsida |
Linjen Roslagsnäsby - Åkersberga Den 8 oktober 1897 fick Aktiebolaget Södra Roslags Kustbana (SRK) koncession på en smalspårig (891mm) järnväg mellan Roslagsnäsby och Åkersberga. Kostnaden beräknades till strax över 250 000 kronor Bygget av den 16 kilometer långa bandelen startade strax efter nyår 1898 och beräknades att vara klart i december 1899. Banbygget kom att drabbas av oväntade kostnader. Mellan Rydbo och Runö byggdes banan över mossmarker vilket gav upphov till sättningar i bankroppen. Den 1 augusti rasade banvallen på en sträcka av 200 meter. Det här fördröjde byggnadstiden avsevärt. Det kom att dröja till den 10 september 1901 innan banan kunde öppnas för allmän trafik. Vid slutbesiktningen den 21 november 1902 kunde man konstatera att byggnadskostnaden slutade på 750 000 kronor. Alltså betydligt mer an kalkylerat. Trafikeringen sköttes redan från början av Stockholm - Rimbo Järmväg, SRJ, som enligt ett kontrakt från 1898 arrenderade SRK Rälsvikten var från början 17,2 kg/m, största tillåtna hjultryck var 4,375 ton och största tillåtna hastighet 35 km/t. Stationer fanns vid Rydbo 9 kilometer från Näsby, Runö 14 kilometer från Rydbo samt Åkers Berga 16 kilometer från Näsby. Linjen Åkersberga - Österskär
srk_fakta.html senast uppdaterad 3 september 2003 av Rolf Sten |