Om Historiskt | Kartor | Normalspår | Smalspår | Rullande | Signaturer | Stationer | Diverse | Huvudsida |
- Tidtabell för Ölands Järnväg från 1930 finner Du HÄR. - Kartor finns på sidorna om BBJ och SÖJ, se nedan. Bakgrunden till Ölands Järnvägs (ÖJ) tillkomst var följande. De två öländska järnvägsbolagen Borgholm - Böda Järnväg (BBJ) och Södra Ölands Järnväg (SÖJ) fick från första början dras med dålig ekonomi. Den dåliga ekonomin blev inte bättre av den ökande konkurrensen från bilismen, bussar och lastbilar. Båda järnvägarna hade fått statslån till byggnaden. I mitten på 1920-talet uppgick de båda banornas lån från staten på 1 369 500 kronor. Ingen av banorna klarade av att amortera på skulden. Det var bara SÖJ som tack vare det bättre godstrafikunderlaget, till viss del, kunde betala räntorna. Från statens sida insåg man att ingen av banorna skulle klara av att betala skulden. Efter utredning av Riksgäldskontoret förelades en proposition till 1927-års riksdag. Denna föreslog att de båda banornas statslån skulle nedskrivas till 800 000 kronor och räntefrihet skulle ges de tre första åren och sedan under fem år förräntas till halva beloppet. Kravet för att få denna nedskrivning var att de båda banorna BBJ och SÖJ skulle slås samman till ett bolag med gemensam förvaltning. Valet var ganska enkelt. Den 1 januari 1928 tog ett nytt bolag, med namnet Ölands Järnväg (ÖJ), över verksamheten. ordförande i det nya bolaget blev landshövdingen Johan Ludvig Falk. Ölands Järnväg hade ett 150,8 kilometer långt huvudspår. Stationernas sidospår var tillsammans 11,0 kilometer och industrispårens längd uppgick till 0,2 kilometer. Längs banan fanns 28 stationer och 16 last- och hållplatser. Ölands Järnvägs lok nummer 9, före detta Borgholm - Böda Järnvägs lok nummer 3. Foto i Borgholm 1936. Foto: Stig Nyberg. Samordningen tillsammans med omfattande rationaliseringar och förbättringsarbeten gjorde att man nu fick bättre ekonomiska förutsättningar. För att möta konkurrensen från, framför allt busstrafiken, lät man bygga om en av de tvċaxliga personvagnarna till motorvagn. Det var Kalmar Verkstad som utförde ombyggnaderna. Den första av fyra motorvagnar levererades 1928. Två levererades 1933 och den sista 1937. Det här gjorde att man kunde ersätta de flesta personal- och underhållskrävande ångloksdragna persontågen. För att rationalisera växlingsarbetet köptes två lokomotorer från Kalmar Verkstad. Den ena levererades 1933 och den andra 1937. Detta avlastade ångloken ytterligare. För godstrafiken såg man det som nödvändigt att investera i modernare ånglok, bland annat som ersättning för äldre slitna lok. Från Motala Verkstad köptes därför tre nya tanklok med axelföljden 1D, det vill säga en löpaxel följd av 4 drivande axlar. Loken levererades 1935, 1939 samt 1946. Loken numrerades som nummer ÖJ 10, 11 samt 12. Ölands Järnvägs lok nummer 11. Loket var tillverkat 1939 och bilden är tagen samma år. Foto: Stig Nyberg.
Under åren 1941-1943 inköpte ÖJ ett antal
moderna rälsbussar av den då kända typen "Hilding
Carlsson". Sammanlagt 5 stycken boggierälsbussar köptes
under de här åren. Till dessa köptes också
ett antal släpvagnar, både boggievagnar och tvċaxliga.
Med några få undantag blev dessa fordon kvar på
Öland fram till nedläggningen 1961.
Statens Järnvägar tar över
Nedläggning
oj.html senast uppdaterad 28 september 2002 |