Karlstad -
Skoghalls Järnväg, KSJ (Facts)
Sedan Uddeholmsbolaget
koncentrerat sin trävarurörelse till Skoghall vid Vänern
blev det absolut nödvändigt att förbinda Skoghall
järnvägsmässigt till
bolagets
järnvägar norr om Karlstad Östra. Det var ju längs
dessa som råvaran fanns.
Beslut om att bygga en smalspårig bana, 891 mm, från
Karlstad Östra till Skoghall fattades den 22 april 1913.
Sedan tidigare var det en tredje skena inlagd på nordvästra
stambanan mellan Karlstad Östra och Karlstad. Detta genom
den bibana som gick från Karlstad Östra via Karlstad
till Karlstads hamn. Med Statens Järnvägar kom man
överens om att få fortsätta med en tredje skena
i stambanans spår från Karlstad till Sjötullen
där det blivande smalspåret skulle vika av mot Skoghall.
Överenskommelsen innebar också att KSJ skulle få
trafikera treskensspåret.
Koncession söktes och den beviljades 2 april 1914.
Banan byggdes av entreprenören ingenjör
A Andersson. 20 september 1915 öppnades banan för godstrafik
och den 1 juni 1917 för persontrafik.
Från Karlstad Östra till Skoghall var sträckan
9 kilometer. Rälsen var av stål och vägde 19,85
kilo per meter. Största lutning var 10 och
minsta kurvradie 300 meter. Största tillåtna hastighet
var 30 km/t
Redan från första början sköttes
driften och räkenskaperna av NKlJ. 1 januari 1920 utarrenderades
KSJ till NKlJ och den 1 oktober samma år överläts
hela bolaget till Nordmark - Klarälvens
Järnvägar.
29 maj 1937 erhölls koncession för
inläggande av en tredje skena mellan Sjötullen och
Skoghall. 1938 var den tredje skenan på plats och därmed
kunde normalspåriga vagnar direkttransporteras till och
från Skoghall.
Kartan är
hämtad ur Svenska Järnvägsföreningens 50-års
skrift.
Bearbetad och färglagd av Rolf Sten |