Ovanstående bild visar Forshaga station omkring år
1920. Till vänster i bild är i riktning mot Karlstad.
Foto: Sveriges Järnvägsstationer 1926.
Mellan Munkfors och Bergslagernas
Järnväg i Deje skedde transporterna av
en ångbåts- och pråmförbindelse.
Driftstörningarna i denna sjöförbindelse var ibland
svåra varför man insåg behovet av bättre
kommunikationer. Funderingar på en järnväg från
Munkfors via Deje till Karlstad och vidare till en hamn vid Vänern
växte sig allt starkare.
Uddeholmsbolaget agerade på olika sätt
för förverkligandet av dessa idéer.
1897 fick CH Öhnell i uppdrag att göra kostnadsförslag
på en smalspårig järnväg ,891 mm, mellan
Munkfors och Karlstad. Efter några olika turer bestämde
man sig för en av de föreslagna sträckningarna.
Koncession söktes för en smalspårig, 891 mm,
järnväg från Munkfors till Karlstad samt bibana
till yttre hamnen. Koncessionen beviljades
19 oktober 1900.
Ett särskilt bolag bildades, Karlstad
- Munkfors Järnvägsaktiebolag, KMJ. Bolagsordningen
fastställdes 26 april 1901.
Uddeholmsbolaget ägde 40 % av aktierna.
Järnvägsbygget gjordes i bolagets egen
regi. Kontrollant och teknisk rådgivare var dåvarande
trafikchefen vid NKlJ, H Ljunggren (bilden nedan till vänster).
Byggnadsarbetena startade hösten 1901. Bland annat uppfördes
två stora broar över Klarälven. Den ena bron
vid Dejefors, bestod av ett brospann på 80 meter. Den andra
bron vid Forshaga, hade två brospann på 46 respektive
63 meter.
29
september 1903 öppnades den 29,2 kilometer långa sträckan
mellan Deje och Munkfors
för allmän trafik. 1 mars 1904 öppnades de återstående
30 kilometrarna mellan Karlstad Östra och Deje.
Den 2 kilometer långa bibanan från Karlstad Östra
till Karlstads hamn öppnades för godstrafik 15 april
1906.
Rälsen på den 61,2 kilometer långa
järnvägen var av stål och vägde 19,85 kilo
per meter. Banans största lutning var 10 och minsta kurvradie
300 meter. Största tillåtna hastighet var 50 km/t.
Sidospårens längd uppgick till 6,1 kilometer.
Järnvägens drift och räkenskaper
sköttes från första början av NKlJ.
1 januari 1920 utarrenderades KMJ till NKlJ
och den 1 oktober samma år överläts hela bolaget
till Nordmark - Klarälvens Järnvägar.
Järnvägsbron över Klarälven vid
Dejefors. Foto cirka 1925. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
50-års skrift från 1926. |
Ovanstående
karta är hämtad ur Svenska Järnvägsföreningens
50-års skrift. Bearbetad och färglagd av Rolf Sten.
Källor: svenska Järnvägsföreningens 50-års
skrift från 1926 samt Svensk järnvägsstatistik. |