Ovanstående bild visar stationen Filipstad Västra
1912. Stationen ägdes av Bergslagernas Järnvägar,
BJ men användes också av FNBJ. Foto ur resehandbok
från 1913.
För att lättare
kunna transportera malmen från de gruvfält
som fanns inom Nordmarks socken till bland annat Finnshyttan
och andra bruk i Sverige fanns det planer på en järnväg
från Filipstad och norrut till Nordmark. I Nordmark kunde
man få förbindelse med gruvfältet i Taberg genom den järnväg
som Uddeholmsbolaget planerade från Taberg till Motjärnshyttan.
Överenskommelse träffades med Uddeholmsbolaget
den 5 april 1873.
Uddeholmsbolaget var med sina 40 % en stor aktieägare i
FNBJ.
Koncession på en smalspårig järnväg,
891 mm, söktes och beviljades den 9 maj 1873.
Den förberedande undersökningen hade
utförts av ingenjören E Qvistgaard.
I februari 1874 började banbygget och i slutet
av 1875 öppnades den 17 kilometer långa banan för
godstrafik. Persontrafiken startade den 10 mars 1876.
Rälsen på banan var av stål
och vägde 17,2 kilo per meter. Banans största lutning
var 16,67 och minsta kurvradie 300 meter. Största
tillåtna hastighet var satt till 21,4 km/t. Sidospårens
längd uppgick till 3,7 kilometer.
1 juli 1880 träffades avtal med NKlJ
om förvaltning av FNBJ. Det var främst en ansträngd
ekonomi som gjorde att detta avtal slöts.
Från 1915 arrenderades FMBJ ut till NKlJ.
28 oktober 1920 köptes FMBJ av NKlJ.
Nordmark station någon gång på slutet av
1890-talet. Loket är vänt i riktning mot Hagfors. Loket
är något av NKlJ nummer 4 eller 5. Foto: Samling Rolf
Sten. |
Ovanstående
karta är hämtad ur Svenska Järnvägsföreningens
50-års skrift. Bearbetad och färglagd av Rolf Sten
Källor: svenska Järnvägsföreningens 50-års
skrift från 1926 samt Svensk järnvägsstatistik.
|