Åter till föregående sida?
Klicka i bilden ovan! |
MBlJ, Mellersta Blekinge Järnväg
Av Rolf
Sten |
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
MBlJ, Mellersta Blekinge Järnväg
Karlshamns station 1896. Till vänster i bild är i riktning mot
Sölvesborg. Foto: Samling Stig Nyberg.
1885 tog landstinget i Blekinge län initiativet
i frågan om järnvägarna i länets mellersta
och
östra
delar. Man beviljade 5000 kronor till en undersökning av
en järnväg längs kusten från Karlshamn till
länsgränsen Kalmar län. Dessutom garanterade man
det eller de bolag som byggde en järnväg på denna
sträcka ett bidrag på 3000 kronor för varje färdigbyggd
bankilometer före år 1895.
Man tillsatte även en kommitté
under ledning av landshövdingen greve R Horn.
Kommittén uppdrog åt civilingenjören E Qvistgaard
att göra ett plan- och kostnadsförslag på en
smalspårig, 1067 mm, järnväg mellan Karlshamn
och Gullberna (några kilometer norr om Karlskrona.)
Vid
ett möte i Ronneby 12 januari 1886 tillsattes en interimsstyrelse.
Denna sökte koncession baserad på den upprättade
järnvägsplanen. Väg- och Vattenbyggnadskåren
uppmanade interimsstyrelsen att komplettera koncessionsansökan
så att den även skulle omfatta sträckan Gullberna
till Karlskrona. Planen kompletterades med denna sträcka
och koncessionsansökan skickades.
Det befintliga järnvägsbolaget
Karlskrona - Växjö Järnväg (CWJ, öppnad
för trafik 5 augusti 1874) skulle på det här
viset få en konkurrerande järnväg bredvid sin
redan existerande normalspåriga (1435 mm) bandel mellan
Gullberna och Karlskrona.
Förhandlingarna
mellan de båda bolagen kärvade varför interimsstyrelsen
begärde att få koncessionen beviljad på bandelen
Karlshamn till Gullberna för att vid ett senare tillfälle
söka få en uppgörelse med CWJ. Detta beviljades
22 oktober 1886.
11 januari 1887 konstituerades
Mellersta Blekinge Järnvägsaktiebolag (MBlJ) och bolagsordning
fastställdes. Den beviljade koncessionen för sträckan
Karlshamn - Gullberna överfördes till bolaget.
Bolagets första styrelse bestod
av landshövdingen greve R Horn (ordförande), amiralen
F W von Otter, konsuln E Meijer, häradshövdingen A
Lilienberg samt possessionaten G Wrede.
Som entreprenör för banbygget
kontrakterades ingenjören och greven Fr Arv:son Posse.
Kontraktssumman
uppgick till 1 490 000 kronor, exklusive rullande materiel. Banan
skulle vara klar för trafik senast 1 oktober 1889.
Förhandlingarna med CWJ om banansträckning
mellan Gullberna och Karlskrona fortsattes. Bland annat diskuterades
att lägga in en tredje skena i CWJ:s spår.
Slutresultatet blev dock att MBlJ skulle få anlägga
ett eget spår parallellt med CWJ:s. Koncession beviljades
2 december 1887.
Bolaget ansökte även
om koncession på ett 1 kilometer långt bispår
mellan Djupadal och Kallinge. Detta beviljades 22 juni 1888.
För bandelen Gullberna - Karlskrona
tecknades ett kompletterande kontrakt med entreprenören
Posse.
Bräkne-Hoby station 1900. Till vänster i bild är i riktning mot Ronneby.
Foto efter gammalt vykort samling Rolf Sten.
Bräkne - Hoby station omkring år 1930. Foto: Stig
Nyberg.
Banan öppnades för allmän
trafik mellan Karlshamn och Pantarholmen, strax före Karlskrona,
8 juni 1889. Den återstående delen in till Karlskrona
öppnades 23 november samma år.
Bilden
nedan visar Ronneby Redd omkring år 1924. Foto: Svenska
Järnvägsföreningens minnesskrift 1926.
Rälsen på banan vägde
17,2 kilo per meter och den största tillåtna hastigheten
sattes till 30 kilometer i timman.
Inför banans byggande och
öppnande för allmän trafik köptes fem stycken
tanklok. Tre lok med axelföljd 1 B levererades från
Kristinehamns Mekaniska Werkstad 1887. Loken numrerades 21, 22
och 23 och fick namnen "RUDOLF HORN", "RONNEBY"
respektive "HOBY"
1888 levererades det tredje och fjärde
loket, axelföljden var C. Även dessa lok kom från
KMW. Loken fick nummer 24 och 25 och namnen "G LAGERSTRÅLE"
samt "F W VON OTTER".
1895 levererades ytterligare ett tanklok,
den här gången från Nydqvist & Holm,
NOHAB,
i Trollhättan. Loket som hade axelföljden 1 C fick
nummer 26.
1900 levererades ännu ett tanklok från
KMW. Loket hade axelföljd 1 C och fick nummer
27.
1898 slöts avtal med Östra Blekinge Järnvägsaktiebolag
(ÖBlJ) vilket gav ÖBlJ rätt att med sina tåg
trafikera linjen Gullberna - Karlskrona.
Bilden ovan visar ett snälltåg passerande Mie-ån i Karlshamn. Foto: Svenska Järnvägsföreningens
minnesskrift 1926.
En utökning av MBlJ järnvägsnät
skedde år 1902 då MBlJ köpte Västra
Blekinge Järnvägar (VBlJ) av Karlshamn stad. Sedan
köpet godkänts tillträdde MBlJ denna bana 1 januari
1903.
Merserum station , senare stavat Märserum, omkring år
1910. Foto: Stig Nyberg.
Det fanns stora effektivitets-
och rationaliseringsvinster att hämta om alla smalspårsbanorna
mellan Kristianstad och Karlskrona kunde samlas under en förvaltning.
MBlJ hade ju 1902 förvärvat VBlJ och nu vändes
blickarna mot den bandel som "saknades", Sölvesborg
- Kristianstads Järnväg (SCJ).
1905 lämnade MBlJ ett bud
på SCJ. Budet var på 1 675 000 kronor och efter betänketid
accepterades budet. 24 november skedde det formella köpet
av SCJ. Tillträdesdatumet bestämdes till 1 januari
1906.
Inför det här köpet
hade MBlJ bestämt sig för att bolaget skulle få
ett mer passande namn. Efter vederbörligt tillstånd
infördes nu från den 1 januari 1906, bolagets nya
namn, Blekinge Kustbanor, BKB.
Se dessa i fortsättningen.
Ronneby lokstall 1897. Från vänster lok MBlJ 27, 28 samt Bredåkra -
Tingsryds Järnvägs lok 52. Foto: Samling Stig Nyberg.
Trensum station omkring år 1940. Foto: Stig Nyberg.
Källor:
Svenska Järnvägsföreningens 50-års skrift
från1926, Svensk järnvägsstatistik samt järnvägsdata.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till MBlJ "innehållsförteckning" |
© Rolf Sten
bkb_fakta.html senast uppdaterad
2005-10-28
|