För att utöka Klintehamn
Roma Järnvägs (KlRJ) trafikområde
och samtidigt ansluta sydvästra Gotland till järnvägsnätet
hölls ett möte 1906 där man diskuterade att bygga
ny järnväg från Klintehamn söderut mot Silte
och Hablingbo.
Av många olika skäl kom det att dröja till
maj 1912 innan koncession söktes för en järnväg
från Klintehamn till Hablingbo. Maj 1913 beviljades koncession
på sträcken Klintehamn Fröjel Eksta
Spronge Silte Hablingbo.
Koncessionen avsåg en bana med 891 mm
spårvidd och en längd av 27 kilometer.
Det kom att dröja innan järnvägen blev byggd.
Först var det ekonomiska svårigheter. Sedan kom första
världskriget emellan. Man fick vid flera tillfällen
begära förlängning av koncessionen.
1917 erhölls ett statligt lån på
300.000 kronor. Sydvästra Gotlands Järnvägsaktiebolag
(SGJ) kunde nu påbörja banbyggnaden om än i mindre
omfattning. I mars 1922 ökade takten i banbyggnaden avsevärt.
Augusti 1923 hade rälsen lagts ut på hela sträckan.
Redan under hösten kördes provisorisk godstrafik i
samband med betkampanjen.
Den 7 juni 1924 öppnades banan för
allmän gods- och persontrafik. Samtidigt kunde man konstatera
att hela banbygget hade kostat 806.000 kronor.
Inför driftstarten hade man anskaffat rullande materiel
bestående av 1 tanklok, en personboggivagn samt 32 tvåaxliga
godsvagnar varav två stycken var täckta godsvagnar.
Avtal tecknades med KlRJ om
trafikering och underhåll av SGJ.
Den 1 januari 1927 övertogs SGJ av KlRJ
och därmed upphörde SGJ som eget järnvägsbolag.
SGJ:s tanklok köptes 1924 begagnat från Kalmar - Berga Järnväg,
KBJ.
Loket numrerades som nummer 1 och fick namnet "HABLINGBO". Loket var
byggt för KBJ 1896 av Nydqvist & Holm i Trollhättan. Vid KBJ hade loket
nummer 1 "THOR".
När SGJ övertogs av KlRJ 1927 överfördes loket till KlRJ lokpark och fick
nummer 3.
När SJ övertog Gotlandsbanorna 1 juli 1948 numrerades loket om till SJ
S5p 3074. Loket skrotades 1954.
Bilden ovan visar loket som KlRJ nummer 3 på vändskivan vid
lokstallet i Klintehamn 25 mars 1947. Foto: Samling Rolf Sten.
Första juli 1947 övertogs KlRJ av det då statliga
bolaget Gotlands Järnvägar (GJ).
Första juli 1948 överfördes
banan till Statens Järnvägar (SJ).
10 juni 1953 lades bansträckningen Roma kloster
Hablingbo officiellt ned. Dock förekom sockerbetstransporter
fram till hösten 1955.
Under 1958 blev det definitivt slut då
spåren revs upp. KlRJ och forna SGJ var därmed borta.
Vill Du läsa mer om järnvägarna
på Gotland rekommenderas boken "Gotlands Järnvägar
av John Kvarnstedt". ISBN 91-7400-086-1.
Bilden nedan visar Hablingbo station någon gång
i början av 1950-talet. Till vänster i bild är
i riktning mot Klintehamn. Foto: Samling Stig Nyberg. |