Åter till föregående
sida?
Klicka i bilden ovan |
Byvalla
- Långshyttans Järnväg
av
Rolf Sten |
Rällingsberg
Lastplats vid gruvområdet.
På 1850-talet
anlades en kanal från gruvan i Rällingsberg till sjön
Rällingen. På den fraktades malmen med pråmar.
År 1868 började man att anlägga en gruvbana från
Ågruvan via Rällingsbergs- gruvan till Lisselforsen.
Den blev klar samtidigt som kommunikationsleden Långshyttan
- Born, till vilken den också anslöts via en pråmbrygga.
Vagnarna var hästdragna ända fram till BLJ:s öppnande
år 1892. Gruvbanan anslöts till BLJ via en växel
några hundra meter norr om Långshyttan och efter
förstärkningsarbeten kunde den användas av BLJ.
Ovanstående karta är ritad av Jan-Olov Carlsson.
Trafiken upphörde 1935, tre år
efter gruvans nedläggning. Spåret låg kvar till
i början av 1950-talet eftersom en del byggnader användes
som förråd.
Västerby
Hållplats
21 kilometer från Byvalla,
6 km från Långshyttan.
111,1 meter över havet.
Under en kortare tid fanns här även ett sidospår.
Rörshyttan
Hållplats
19 km från Byvalla,
8 km från Långshyttan.
117,1 meter över havet.
Masugnen som låg här var nedlagd redan på 1870-talet så hållplatsen i Rörshyttan kom aldrig
att bli något mer än, just hållplats.
Från Rörshyttan följde BLJ samma sträckning
som den ursprungliga hästbanan hade från Rörshyttan
till Stjärnsund.
Rörshyttans hållplats. Västerbyn och Lerhyttan
hade likadana hållplatsbyggnader. Teckning: Jan-Olov Carlsson.
|
Föregående sida |
|
Nästa sida |
|
|
Returtåg till BLJ stationer |
© Rolf Sten
stn_rallingsberg.htm senast uppdaterad 1 oktober 2000
|