Retur till föregående sida?
Klicka i bilden |
Rullande
Materiel (rolling stock)
av Rolf
Sten |
|
De första
D, Da, Db - loken (Steam engines class D, Da, Db) |
De olika loktyperna vid Statens järnvägar
benämndes från början bara som snälltågslok,
lok för blandade tåg samt större eller mindre
godstågslokomotiv. Genom åren blev de olika loktyperna
alltför många varför man år 1876 införde
litterasystemet med bokstavsbeteckningar som angav vad det var
för typ av lok
De
allra första åren hade man inga speciella godstågslok
utan godset gick i de blandade tågen men efterhand som
godstrafiken ökade blev man tvungen att mer och mer börja
köra rena godståg respektive persontåg.
1862 sattes de första snälltågen
i trafik och som dragkraft till dessa anskaffades speciella snälltågslok,
A-loken. Under åren som följde förbättrades
spårstandarden på banorna och hastigheten kunde ökas
för person- och snälltågen. Detta ställde
ökade krav på loken vilket innebar att man behövde
en snabbare och starkare maskiner.
Innehållsförteckning
(Gör ditt
val och klicka på den lila pilen make your choice and click
at the arrow)
|
D, Da, Db - loken (D, Da, Db - engines)
(2003-10-22) |
|
Tekniska data på
D, Da, Db - loken
(Technical
data) |
|
Ritning på på
D, Da, Db - loken
(Drawing) |
SJ Da-lok nummer 200 "UNDEN" i Skövde 1900.
Loket såldes till skrot 1914. Foto: Stig Nyberg.
|
De första
D, Da, Db - loken |
I takt med stambanornas utbyggnad ökade kraven på
dragkraft till de olika tågsorterna, snälltåg,
persontåg, blandade tåg samt renodlade godståg.
Efterhand som banorna förbättrades och man därigenom
kunde köra både fortare och tyngre tåg infann
sig behovet av nya loktyper.
Den som ledde den här utvecklingen var
överdirektören Fredrik Almgren som 1874 startade ett
konstruktionskontor på SJ:s maskinavdelning.
Bland de första arbetena var att
ta fram konstruktionsritningar för nya loktyper där
man så långt som möjligt skulle kunna använda
samma lokdelar och detaljer. Tanken var att man även skulle
kunna använda samma reservdelar till alla de nya loktyperna.
De första modellerna blev snälltågslok
(C,
Ca), godståg (K,
Ka) samt lok för blandade tåg (D, Da). Ångpannan
och cylindrarna fick samma dimension. Totalvikten var densamma
för alla typerna, likaså ångpannans arbetstryck.
Armaturer, lagerboxar, fjädrar och de flesta rörliga
maskindelarna var likadana för alla tre typerna. De tvåaxliga
tendrarna var i standardutförande och användes av alla
tre loktyperna. Alla modellerna var tenderlok med utvändiga
cylindrar. Det enda som skilde dom år det var storleken
på drivhjulen samt antalet drivande axlar.
D, Da - loken hade axelföljden 1B-2. Det
vill säga 1 löphjul och två drivande hjulaxlar
följt av en tvåaxlig tender.
De första 18 loken levererades 1875 från
Borsigs verkstäder i Berlin. Dessa lok numrerades vid SJ
som nummer 179 - 184, 199 - 210. Det första loket fick namnet
"SÖDERTÖRN"
1876 levererades ytterligare fyra lok, Den här
gången från den svenske tillverkaren Nydqvist &
Holm (NOHAB) i Trollhättan. Dessa fick numren 211 - 214.
1877 levererades ytterligare tre lok, även den
här gången från en Svensk tillverkare. Motala
Verkstad levererade det här året loken som fick nummer
238 - 240.
1878 var det dags för ännu en leverans
av D-lok. Den här gången fick Nydqvist & Holm
(NOHAB) ordern på två lok. Loken numrerades som nummer
259, 260.
1880 - 1881 var det dags för en ny leverans bestående
av fem lok. Dessa levererades av Motala Verkstad och numrerades
290 - 294.
Under åren 1883 - 1885 fick Motala Verkstad
order på ytterligare åtta lok. Dessa numrerades 320
-327. Lok 327 blev för övrigt de sista D-loket som
fick namn, "VÄNE".
1886 - 1887 levererades de sista D-loken. Ordern gick till Motala
Verkstad som fick leverera tio stycken lok. Dessa numrerades
347 - 356.
1891 levererades de tre sista loken. Dessa
var försedda med en annan typ av ångpanna varför
dessa lok fick ett nytt littera, Db. Loken levererades av Motala
Verkstad och numrerades 4000 - 402.
Sammanlagt levererades 53 stycken D-lok till
SJ. Genomsnittskostnaden per lok uppgick till 48 500 kronor.
De tre sista D-loken levererades som Db eftersom de hade en
annan typ av panna, jämför med bilden längst upp
på denna sida. Db-loket ovan, nummer 401, är fotograferat
på gamla stallspåret i Sundsvall år 1900, det
vill säga spåret till det stall som låg nere
vid hamnen. Foto: Stig Nyberg.
1886 ändrades lokens littera till Da. 1890 fick man på
nytt ändra lokens littera i och med att vissa lok fick ångpannor
med ett annat tubantal. Loken Da inom nummerintervallet 179 -
322 fick littera Da1 och loken i intervallet 323 - 356 littera
Da2.
Da1-loken 182, 239 byggdes 1904 om till Da2.
Da2-loken 327, 351 byggdes 1904 respektive
1897 om till Da1.
259 "WASSBOTTEN" och lok 315 såldes
1918 till Mjölby - Hästholmens Järnväg, MHJ,
där de som nummer 5 respektive 4 var i bruk till 1927 -
1928 då de skrotades.
324 "MÖRE" såldes 1916
till Bergslagernas Järnvägar, BJ, där det som
BJ A302 var i bruk till 1926 då det skrotades.
D-loken gjorde under många år god tjänst
i både person - och godståg men efterhand som större
och starkare lok levererades blev D-loken alltmer överflödiga
och slopades.
Under åren 1911 - 1928 skrotades alla loken
utom ett lok. Nummer 347 kom att leva kvar till eftervärlden.
Det överfördes 1922 till Sveriges Järnvägsmuseum
och där kan det fortfarande beskådas.
Ovanstående
foto visar Da-lok 294 "MO" framför lokstallet
i Höganäs någon gång i början av 1900-talet
. Loket slopades 1918 och skrotades samma år. Personalen
på bilden är antagligen de som var stationerade i
Höganäs när fotot togs.
Bilden till vänster är en delförstoring
av ovanstående foto. Mannen till vänster är Axel
Braun född 1877. Foton Johnny Braun
|
Tekniska data
på D - loken |
Loket |
|
|
|
Cylinderdiameter |
394 mm |
Axeltryck i tjänst. axel 2 |
11,25 ton |
Slaglängd. |
559 mm |
Axeltryck i tjänst. axel 3 |
9,80 ton |
Hjuldiameter. Drivhjul |
1570mm |
Total vikt i tjänst |
32,20 ton |
Hjuldiameter. Löphjul |
1098 mm |
Materialvikt |
29,45 ton. |
Hjulbas. |
3900 mm |
Adhesionsvikt |
21,1 ton. |
Plåttjocklek i rundpanna |
13 mm |
Tillåten hastighet |
75 km/t |
Ångtryck |
10 kg/cm2. |
Längd lok + tender |
13290 mm |
Tender (2-axlig) |
Hjuldiameter |
1098 mm |
Hjulbas |
2600 mm |
Vikt i tjänst |
21,3 ton |
Materialvikt |
10,2 ton |
Kolförråd |
3,8 ton |
Vattenförråd |
7,3 kbm |
|
Antal tuber. |
154 |
Total eldyta |
76,10 kvm |
Rostyta |
1,7 kvm |
Pannans vattenrum |
2,75 kbm |
Pannans ångrum |
1,4 kbm |
Axeltryck i tjänst. axel 1 |
11,15 ton |
|