Åter till Rullande huvudsida?
Klicka i bilden ovan
Snälltågslok vid Uppsala
- Gävle Järnväg, UGJ
Av Olof
Palm
Innehållsförteckning (Gör ditt
val och klicka på den lila pilen make your choice and click
at the arrow)
A-LOKEN 1, 2 , 3 ,4,
10 (UGJ express
engine class A)
B-LOKEN 22, 23, 24 (UGJ express engine
class B)
Ba-LOKEN 25, 26 (UGJ express engine class
Ba)
Bb-LOKEN 30, 31, 32,
33 (UGJ express
engine class Bb)
Stora och små! Till vänster UGJ tanklok nummer
15 litt C. Levererat från Motala Verkstad 1890 och avsett
som dragkraft till lokaltågen. Till höger det fyrcylindriga
kompoundloket Bb nummer 25 levererat från NOHAB 1913 och
avsett som dragkraft till snälltågen. Fotot taget
1915 på Gävle Södra. Foto: Stig Nyberg.
A-LOKEN (UGJ express engine class
A)
Historik UGJ A-lok (History)
Tekniska data (Technical
data)
Dragkraft & effektkurvor (traction power & effect cam diagram)
Historik UGJ A-lok (History)
UGJ lok nummer 4 "RASK" i orginalutförande.
Bilden är troligen tagen 1875. Foto: Samling Rolf Sten
Redan 1873 - ett år innan
UGJ skulle invigas - levererades de första tre B1-2* loken
från Nydqvist & Holm i Trollhättan. De hade numren
1, 2 och
3. Nr 4 kom 1874 och nr 10 1875.
De var de första normalspåriga loken med denna hjulställning
som tillverkades i Sverige och loktypen blev inte vanlig.
Det är naturligtvis inte helt korrekt att kalla dessa små
våtånglok för snälltågslok. Några
snälltåg framfördes inte på UGJ den tiden.
Hastigheten på banan var satt till 30 km/h och tågen
gjorde givetvis uppehåll vid varje station.
Fram till tiden för anskaffandet
av de stora snälltågsloken var de emellertid den väsentliga
dragkraften i person- och sedermera snälltåg. Ursprungligen
var sth* satt till 85 km/h men sänktes på 1910-talet
till 70 km/h.
Vid leveransen var loken utrustade med hög
kopparkransskorsten på vilken numret satt. På hytten
fanns en fyrkantig skylt med namnet. Det var soldatnamn med antydan
om lokens förväntade egenskaper; Rask för nr 1,
Färdig för nr 2, Snäll för nr 3, Flink för
nr 4 och Snabb för nr 10. Ägarskylt saknades.
Från början var loken helt
obromsade men tendrarna bromsades med skruvbroms, som via träblock
verkade på ett hjulpar. Oljelamporna fick sitta kvar under
hela lokens livstid.
Under åren gjordes naturligtvis
åtskilliga förändringar. Utöver sedvanliga
pannbyten och revisioner utbyttes originalskorstenarna redan
omkring 1890 mot koniska plåtskorstenar med turbingnistsläckare.
Namnskyltarna togs ner och ersattes med ovala ägarskyltar.
1907 skrotades fyran, som var med i en
sällsam tågurspårning vid Buddby lastplats strax
söder om Örbyhus nyårsaftonen 1897 och som aldrig
hämtade sig riktigt efter den händelsen. Samma år
såldes tvåan till GDJ. Övriga lok försågs
1906-07 med ångbroms, som via järnblock verkade på
drivhjulen och sedermera med vakuumbromsarmatur, vars ejektor
gick in i sotskåpet på vänster sida. I varje
fall ettan och tian fick på 20-talet KK-broms och dessutom
nya och bredare hytter.
Fram till 1907 då de fick avlösning
av de stora loken var tjänsten ofta hård med för
den tiden tunga tåg. Vid den omnämnda olyckan på
nyåret 1897 framförde fyran 24 axlar.
Lokens sista tjänstgöring blev
i lätta persontåg på Ockelbobanan. 1931 var
de alla avställda. Vid förstatligandet 1933 slopades
och skrotades nr 3 genast, medan de två återstående
maskinerna stod kvar vid lokstallarna vid Sörby fram till
1934 dock utan att ommärkas.
Som ett kuriosum kan omnämnas att under sommaren 1910 var
trean uthyrd till MYJ* under ett par månader till det facila
priset av 20 kr/dag. Man kan undra om inte skåningarna
kunde låna lok på närmare håll.
*B1-2 = Denna kombination
talar om följande: B = loket har två drivande axlar.
1 = efter de drivande axlarna har loket en axel utan drivning.
Siffran ett efter bindestrecket står för tendern,
i det här fallet har den två axlar.
Sth = största tillåtna hastighet.
MYJ = Malmö-Ystads Järnväg
Vill Du läsa mer om
loken vid UGJ så rekomenderas boken: Uppsala - Gäfle
Järnvägar, lokomotiven och deras personal. Den är
skriven av Bernt Forsberg och utgiven av Frank Stenvalls förlag.
ISBN 91-7266-135-6
Vill Du läsa mer om
HELA UGJ finns en reproduktion av UGJ: 50-års historik
1874 - 1924 att köpa. Klicka HÄR för mer information
Tekniska data (Technical
data)
Slidstyrning:Stephenson
Cylindrar slaglängd: 533 mm
Cylindrar diameter: 355 mm
Drivhjulsdiameter:1524 mm
Rostyta:1,38 m2
Eldyta: m2
Hjulbas: 4,19
Tjänstevikt: 25,2 ton
Adhesionsvikt: 20,1 ton
Förråd:kol 1,5 ton
vatten 6,4 m3
Hjulbas med tender: 8,53 m
Längd över buffertar: 11,9 m
Dragkraft & effektkurvor
(traction power
& effect cam diagram)
Den gula kurvan anger dragkraften
och den svarta anger effekten.
Dragkraft
och efektkurvorna visar att loken var "undercylindrade",
det vill säga pannan hade högre ångbildningsförmåga
än vad maskineriet förbrukade även vid hög
fyllning - under förutsättning förstås att
de eldades ordentligt. Sålunda planar effektkurvan ut vid
cirka 400 HP i stället för att bilda ett maximum vid
en så kallad gynnsammaste hastighet.
Retur till sidan"UGJ snälltågslok"
© Rolf Sten
ugj_a.htm senast uppdaterad 26 april 1999